در گفت‌وگو با پانا

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار: نگرانی برای میوه شب عید وجود ندارد

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار می‌گوید نگرانی برای عرضه میوه وجود ندارد و حتی اگر ذخیره‌سازی صورت نگیرد امسال مشکلی برای تامین میوه شب عید به وجود نمی‌آید.

کد مطلب: ۷۰۸۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد

سید رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ذخیره‌سازی میوه برای شب عید اظهار کرد:‌ درسال‌های گذشته دولت با اتحادیه صادرکنندگان میوه برای ذخیره سازی میوه شب عید وارد مذاکره می‌شدند واز اقلامی که صادرکنندگان برای صادرات داشتند برای ذخیره‌سازی میوه شب عید استفاده می‌شد اما در سال جاری تا‌کنون مذاکره‌‌ای با این اتحادیه صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد رویه دیگری برنامه ریزی شده است که ما از جزئیات آن بی‌اطلاع هستیم.

وی اضافه کرد:‌ درمجموع به اندازه کافی سیب درختی و مرکبات تولید شده و خوشبختانه وضعیت آب و هوایی نیز بر وفق مراد بوده است و مرکبات شمال نیز به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده است و نگرانی برای عرضه سیب و پرتغال وجود ندارد و حتی اگر ذخیره‌سازی صورت نگیرد مشکلی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی مناسبی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و نیازی به دخالت دولت وجود ندارد و قراردادهایی که با سردخانه‌ها و انبارها برای خرید و ذخیره میوه منعقد می‌شود نیز توسط بخش خصوصی است.

نورانی در خصوص ارزیابی خود از قیمت مرکبات در سال جاری‌، خاطرنشان کرد:‌ برنامه ریزی در کشور با توجه به ظرفیت‌های مناسب کشور در تولید محصولات باغی باید به درستی صورت گیرد و از این ظرفیت هم برای تامین بازار داخلی و هم صادرات استفاده شود و در شرایطی که تولید مازاد بر مصرف است.

برنامه مدونی برای صادرات محصولات کشاورزی تنظیم شود

وی افزود:‌ باید برنامه مدونی برای صادرات محصولات کشاورزی در کشور صورت گیرد و تولید باید در کنار صادرات برنامه ریزی شود به این دلیل که تولید صادراتی زمینه و بسترسازی ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور است و زیرساخت‌های صادراتی نیز باید متناسب با تولید در کشور فراهم شود تا صادرکنندگان برای ارزآوری محصولات صادراتی با مشکل مواجه نشوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: وقتی تولید مازاد بر مصرف شود قیمت تا سطحی کاهش می‌یابد که برای تولیدکننده به صرفه نیست و باید در شرایط مازاد تولید برای آن برنامه ریزی کرد تا صادرات مقوم تولید باشد.

نورانی عنوان کرد:‌ تولیدکننده باید از حمایت لازم برخوردار باشد تا بتواند چرخه تولید را ادامه دهد و نیازی به واردات محصولات وجود نداشته باشد و باید گفت وقتی نگاه به سمت واردات حرکت کند تولید‌کننده زیان خواهد دید.

پروتکل‌های تجاری در کشور یکطرفه است

وی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه پروتکل‌های تجاری در کشور یکطرفه است در صورتی که صادرات باید در مقابل واردات باشد اما متاسفانه هم صادرات پائین است و هم ارز حاصل از آن ارقام قابل توجهی نیست در حالی که این صادرات است که می‌تواند چرخه تولید را به حرکت وادار کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: در تولید محصولات کشاورزی از کاشت، داشت تا برداشت، حمل و ترانزیت اشتغال گسترده‌ای وجود دارد که اگر به تولیدات صادراتی با نگاه جامع و ویژه‌ای نگاه شود می‌توان به اشتغال پایداری که در کنار آن وجود دارد نیز امیدوار بود.

نورانی اظهار کرد:‌ بخشی از واردات میوه اکنون به صورت بازار به بازار صورت می‌گیرد به طور مثال در مقابل صادرات سیب واردات موز صورت می‌گیرد اما برنامه مدونی برای صادرات وجود ندارد.

زیرساخت‌های کشور برای صادرات مناسب نیست

وی با اشاره به ضعف‌هایی که در زیرساخت‌های کشور برای صادرات میوه وتره بار وجود دارد، اظهار کرد:‌ روسیه بازاری است که هم اکنون می‌توانیم از آن برای صادرات استفاده کنیم اما زیرساخت‌های کشور برای صادرات به این کشور با نقایصی همراه است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: تره بار و سبزیجاتی که در مناطق گرمسیر مانند دزفول ، یزد و جیرفت تولید می‌شود این قابلیت را دارد که به بازار روسیه صادر شود.

بیش از بحران آب با بحران مدیریت در اختصاص و مصرف آب مواجه هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید و صادرات محصولات آب بر در شرایط کمبود و بحران آب در کشور توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد:‌ کم آبی موضوعی جدید در اقتصاد کشور نیست و در پاسخ به این انتقادات باید گفت تولید در بخش کشاورزی باید مدیریت شود به طور مثال در گذشته تولید هندوانه در کشوربه صورت دیم بوده است اما کنون با استفاده از آب چاه انجام می‌شود که باید گفت باید نظارت و مدیریت شود.

نورانی اظهار کرد:‌بیش از ده سال است که موضوع کم آبی و بحران آب در کشور مطرح شده است اما برنامه ریزی درستی برای مدیریت آب در بخش کشاورزی صورت نگرفته است.

وی به اعلام نظر فائو اشاره کرد و افزود:‌ فائو اعلام کرده است که ایران علاوه بر تامین نیاز خود به محصولات باغی قادر است به کلیه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات مناسبی صورت گیرد.

ضایعات 35 درصدی غذا در کشور

وی با بیان اینکه همچنین مطابق اعلام فائو تولید مواد غذایی در کشور با 35 درصد ضایعات همراه است، عنوان کرد:‌ این میزان هدررفت نشان می‌دهد برنامه ریزی درستی در بحث کاشت و برداشت مواد غذایی صورت نگرفته است و درحالی که شیوه‌های تولید محصولات کشاورزی در جهان به سمتی حرکت کرده که با کمترین آب بیشترین برداشت در واحد سطح صورت می‌گیرد حرکت های ما در این مسیر بسیار کند است.

نورانی خاطرنشان کرد:‌ کشت فراسرزمینی در سالهای اخیر نیز بسیار مطرح شود اما باید گفت این بحث تا حدود زیادی در تناقض با استقلال کشور است و باید محصولات استراتژیک حتما در کشور تولید شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: منابع آبی و زیرزمینی کشور باید مدیریت شود و به طور معمول آبی که به ویژه در مناطق جنوبی کشور برای آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد آب شیرین نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار