حاشیه‌‌نگاری پانا از نخستین جلسه رسیدگی به جزئیات بودجه۹۷

شوخی لاریجانی با «کلید» روحانی و قسم دادن رئیس مجلس به حضرت‌ عباس

تهران (پانا) - اولین جلسه رسیدگی به جزئیات بودجه97 در مجلس همراه با حاشیه‌هایی بود که شاید از جذاب‌ترین آنها بتوان جنب و جوش یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب و قسم دادن رئیس مجلس به امام حسین(ع) حضرت عباس(ع) را نام برد.

کد مطلب: ۷۰۸۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد

ساعت 8:30 دقیقه صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با هدف رسیدگی به کلیات بودجه 97 بعد از انجام پاره‌ای از اصلاحات مدنظر نمایندگان خانه ملت در کمیسیون تلفیق برگزار شد که سه موافق و سه مخالف به اظهارنظر در خصوص آن پرداختند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت‌ که در این حال ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور را عهده دار است به عنوان نماینده دولت بعد از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات بودجه 97 پشت تریبون رفت و با یادآوری پاره‌ای از قوانین به پارلمان‌نشینان از امکان اعمال نظرات آنان در جریان بررسی جزئیات بودجه خبرداد.

علی لاریجانی نیز که ریاست مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بود، در اظهاراتی با اشاره به آیین‌نامه داخلی مجلس به نوعی نمایندگان را به رای دادن به کلیات بودجه 97 تشویق کرد تا دولت مجبور به ارائه بودجه یک یا دو دوازدهم نشود و کشور با روال طبیعی به فعالیت خویش ادامه دهد.

نکته قابل توجه امروز بهارستان فعالیت عجیب و بیش از حد نماینده اصلاح طلب مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بود. مهرداد لاهوتی بائوجی امروز بارها و بارها در قالب‌هایی چون تذکر شفاهی، اخطار آیین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی به ایراد سخن پرداخت و نکات متفاوتی را در زمینه‌های مختلف بودجه پیش و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه97 مطرح کرد.

فعالیت نماینده لنگرود به حدی بود که بسیاری از خبرنگاران پارلمانی حاضر در جلسه علنی را به تعجب وا داشت و نام وی در بسیاری از خبرهای منتشرشده از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر امروز خانه ملت گلایه نمایندگان از وارد ندانستن بسیاری از اخطارها از سوی علی لاریجانی بود.

جهانبخش محبی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز در قالب اخطار قانون اساسی، وجود «کلید وارد دانستن اخطارها» را به رئیس مجلس یادآوری کرد.

لاریجانی نیز که این روزها با تجربه‌تر از همیشه بر مسند ریاست خانه ملت نشسته است در پاسخ به وی با لحنی طنزآمیز گفت: «من کلید ندارم، کلید دست آقای رئیس‌جمهوری است و من هیچ وقت حرفی از کلید نزده‌ام.»

این پاسخ رئیس مجلس شورای اسلامی، بهارستان نشینان را به خنده وا داشت اما نماینده درخواست‌کننده را خیر.

محبی‌نیا در ادامه که احساس کرده بود اظهاراتش بازهم موثر واقع نشده است به قسم رو آورد و علی لاریجانی را به «جان امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع)» قسم داد که برخی اخطارها را وارد بداند.

قسم هم اما نتیجه‌بخش نبود و رئیس مجلس بازهم بسیاری از این اخطارها را وارد ندانست.

نکته قابل توجه دیگر امروز خانه ملت، سوال ملی نمایندگان از پنج وزیر دولت حسن روحانی بود که محمدعلی وکیلی‌، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیر هیات رئیسه خانه ملت اعلام وصول آنها را اعلام کرد. بنابراین مجلس‌نشینان در روزهای آتی و البته بعد از بررسی فشرده و دو شیفته لایحه بودجه97، میزبان محمدجوادظریف، وزیر امورخارجه، عباس صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاع اجتماعی، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و اموردارایی خواهند بود.

در خاتمه مجلس شورای اسلامی نیز نصرالله پژمانفر، نماینده اصولگرا و عضو جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی در قالب تذکر شفاهی با اشاره به مشکلات ایجادشده برای موسسات مالی و اعتباری بار دیگر خواستار سوال از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اسلامی شد و از ممانعت رئیس‌مجلس گلایه کرد.

لاریجانی نیز با رد ممانعت خود گفت نمایندگان می‌توانند از رئیس‌جمهوری سوال کنند.

با تمام این موارد جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت و بهارستان‌نشینان از هفته آینده(شنبه) وارد بررسی جزئیات بودجه97 خواهند شد و احتمالا این بررسی تا پایان بهمن ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار