روایت 72 ساعتی که سوخته شد؛ کاهش 14 نفره ناطقان

تهران (پانا) – هیات رئیسه مجلس تعداد نطق موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه در جلسه آینده رسیدگی به بودجه را از 10 نفر به 3 نفر کاهش داد.

کد مطلب: ۷۰۷۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

غروب یکشنبه بعد از 150 دقیقه نطق موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 97، سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اولین بار از زمان شکل‌گیری بهارستان تاکنون با کلیات لایحه بودجه سال97 مخالفت کردند و مطابق قانون لایحه به کمیسیون تلفیق 97 برگشت.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه که از صبح در بهارستان بود، در جریان دفاع از لایحه دولت با اشاره به انجام گرفتن تمام اصلاحات مدنظر نمایندگان در لایحه بودجه97، رد کلیات را فقط موجب اتلاف 72 ساعته وقت مردم و مجلس شورای اسلامی و انتقال پیام نا امیدی به جامعه دانست.

پارلمان‌نشینان اما بنا به دلایلی که هرگز به طور شفاف ذکر نشد، دست رد به سینه کلیات بودجه زدند.

روزنامه شرق نیز در همین رابطه این مهم را تصمیمی سیاسی دانست و به لابی 10 دقیقه‌ای برخی نمایندگان پیش از نطق‌های 100 دقیقه‌ای پرداخته است.

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا از تصمیم فراکسیون امید برای رای مثبت دادن به کلیات لایحه بودجه97 و خودسری برخی از اعضا این فراکسیون خبر می‌دهد.

پیش از این نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگویی جداگانه با پانا از سردرگمی اعضا فراکسیون تلفیق بعد از رد کلیات بودجه97 توسط نمایندگان خبر می‌دهد و می گوید: «تصمیم نمایندگان شاید سیاسی یا شکلی باشد اما هرچه که هست قطعا اقدام ماهوی نیست.»

ادله پارلمان نشینان برای اتخاذ این تصمیم چندان واضح نبود و اتفاقی خارج از انتظار رخ داد، هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز برای جلوگیری از اتلاف بیشتر وقت تعداد ناطقان موافق و مخالف کلیات بودجه اصلاح شده در جلسه هفته آینده بهارستان را از 10 تن به 3 تن کاهش داد تا شاید بدین شیوه از اتلاف بیشتر وقت خانه ملت جلوگیری به عمل آورد و مجلس را هرچه سریعتر وارد جزئیات کند.

فارغ از اینکه این اقدام هیأت رئیسه مجلس که امروز با جمله «تصمیم ما منطقی دارد» که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، مورد دفاع قرار گرفت، چه میزان وجاهت قانونی دارد، خبر از علم روسای قوه مقننه به اتلاف 72 ساعته وقت دارد.

لاریجانی در پاسخ به اخطار علیرضا سلیمی که به کاهش تعداد ناطقان جلسه آینده بررسی کلیات لایحه بودجه از 10 تن به 3 تن اعتراض داشت، گفته بود که این تصمیم دارای منطقی است و باتوجه به سکوت قانون در این خصوص و ارجاع به ماده 153 آیین نامه داخلی مجلس صورت گرفته است.

ایمن آبادی نیز در همین رابطه به پانا گفته بود که هیچ چیز خاصی برای اصلاح وجود ندارد و تمام اصلاحات مورد درخواست نمایندگان در کلیات لایحه بودجه اعمال شده است.

به هر حال با روند طی شده 72 ساعت که می توانست مجلس را وارد جزئیات لایحه بودجه بکند، از دست رفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار