وزن کشی موافقان و مخالفان بودجه 97

تهران (پانا) – موافقان و مخالفان لایحه بودجه 97 در شیفت عصر مجلس نیز نظرات خود را درباره این لایحه بیان کردند تا تعداد ناطقان موافق و مخالف به ده نفر برسد و مجلس پس از دفاع سخنگوی دولت آماده رأی‌گیری شود.

کد مطلب: ۷۰۷۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد

لایحه بودجه 97 از صبح امروز و در سرمای پایتخت وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد و پس از 47 روز چکش کاری در کمیسیون های تخصصی، اکنون برای تصمیم گیری در خصوص کلیات، در معرض قضاوت نمایندگان ملت گذاشته شده است.

هفت موافق و 7 مخالف صبح امروز از ایده‌های خود دفاع کردند و سعی در همراه سازی نمایندگان با خویش کردند، این رویه به نشست عصر بهارستان نیز کشیده شد و اینبار از هرگروه 3 تن به ایراد سخن پرداختند که در ذیل اهم اظهارات آنان به اطلاع می رسد؛

تابش: نوآوری‌های دولت در لایحه بودجه قابل دفاع است

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی جزء موافقان کلیات لایحه بودجه بود در جلسه علنی نوبت عصر امروز با بیان اینکه موافقتش با کلیات بودجه به معنای نادیده گرفتنش از نقاط ضعف آن نیست،‌ اظهارکرد: موقعیت جامعه، کشور و نظام ایجاب می‌کند که به نیازها و اولویت‌های کشور پاسخ داده شود که به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌های بودجه و کلیات آن در این جهت است و قابل دفاع است.

این عضو فراکسیون امید اضافه کرد: در جامعه با انتظارات روزافزون مواجهیم که منابع دولت نیز متناسب با این انتظارات نیست. طبیعتا در چنین شرایطی باید همه نهادهای حکومتی به دولت کمک کنند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت حداکثری به مقابله با کمبودها و تنگناهایی همچون اشتغال و تلاش برای رونق اقتصادی پرداخته و ابرچالش‌هایی همچون بی‌آبی، محیط زیست و مقابله با آسیب‌ها و کاهش سرمایه اجتماعی را رفع کنند.

وی با گلایه از دولت، بیان کرد:‌ از دولت گلایه‌مندیم که چرا در تدوین بودجه با چنین نوآوری‌ها تعامل و همکاری بهتر و بیشتری با قاطبه نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها در تدوین لایحه بودجه صورت نگرفت. البته با این حال با کلیات بودجه موافقیم، بی‌شک نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس از جمله فراکسیون امید در موضوعات تخصصی نقطه نظراتی دارند که امیدواریم نمایندگان به این نظرات رای مثبت داده و تصویب کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای نگاه به کلیات لایحه بودجه باید شرایط زمانی و تصویب آن و محتوای گزارش ارائه شده را مدنظر قرار داد، گفت: منابع واقعی بودجه در بهترین وضعیت در سال آینده همین عدد امسال خواهد بود در حالی که دولت طبق قانون مکلف به اجرای قوانین برنامه ششم و تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم است. دولت با همین منابع محدود نوآوری‌هایی را در تدوین لایحه بودجه داشته که باید با هم‌افزایی برای اجرای آن کمک کنیم تا مشکل کمبود منابع مرتفع شده و اهداف و مطالبات مردم محقق شود.

به گفته تابش، ‌۳۴۸ هزار میلیارد تومان رقم بودجه عمومی جز صندوق توسعه ملی است که باید صرف اشتغال، فقرزدایی، آموزش و پرورش، عمران و ... شود.

انصاری: انتظار صرفه جویی هزار و 500 میلیارد تومانی در بخش سلامت را داریم

رضا انصاری، نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی از موافقان لایحه بودجه 97 بود با منطقی خواندن این لایحه، اظهار کرد: اصلی‌ترین مفروضات بودجه یعنی نرخ تسعیر ارز، قیمت نفت و صادرات متناسب با واقعیت‌های اقتصادی است و به همین خاطر منابع مالی پیشنهادی به نظر منطقی است و متناسب با آن، مصارف نیز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای بودجه، افزایش انضباط بودجه در قالب بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و همچنین حرکت به هدفمندتر شدن یارانه‌ها و افزایش شفافیت در منابع و مصارف هدفمندی از جمله نقاط قوت بودجه است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه در بودجه توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شده، یادآور شد: ما بیمه سلامت را مکلف به حذف هم‌پوشانی بیمه‌ها کردیم و انتظار می‌رود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های سلامت صرفه‌جویی شود. همچنین ۷۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی در قالب اسناد خزانه برای کاهش بدهی‌های سلامت تصویب شده است.

وی ادامه داد: ما حدودا تا پایان سال ۹۰۰۰ میلیارد تومان بدهی در حوزه سلامت داریم و به عنوان یکی از مدافعان این مصوبه می‌گویم اگر دولت و متولیان بخش سلامت نتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند بعید است در سال‌های بعد چنین اوراق و اسنادی برای بخش سلامت در نظر بگیریم.

انصاری در ادامه افزایش نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی غیردولتی را از نقاط قوت بودجه ۹۷ عنوان و خاطرنشان کرد: نکته‌ای که ما به راحتی از آن می‌گذریم بودجه شرکت‌های دولتی است. درآمد شرکت‌های دولتی در لایحه ۶۲۲ هزار میلیارد تومان بود و متاسفانه برخی از شرکت‌های دولتی به حیاط خلوت عده‌ای تبدیل شده‌اند.

برومندی: ایجاد شغل برای زندانیان آزاد شده و جوانان در بودجه97 دیده شده است

محمد مهدی برومندی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی آخرین موافق لایحه بودجه و آخرین فردی بود که در این خصوص اظهارنظر می کرد و با اشاره به اعتبارات در نظرگرفته شده برای اشتغال زایی در لایحه بودجه 97 اظهارکرد: به اشتغالزایی که یکی از مشکلات اصلی کشور است، در لایحه در دو مسیر به آن توجه شده است. یکی اعتباراتی که به طور مستقیم در لایحه لحاظ شده و دوم اعتبارات عمرانی که به طور غیرمستقیم بر اشتغال کشور تاثیر خواهد گذاشت. آنچه که به طور مستقیم به عنوان اعتبارات در لایحه دیده شده و خوشبختانه کمیسیون تلفیق اجازه نداده از محل مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی این اتفاق افتد، از سایر منابع کشور حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای اشتغالزایی از ظرفیت‌هایی مانند صندوق توسعه ملی، منابع بانکها، عوارض و مالیات و سایر درآمدهای دولت اعتبار دیده شده است. در کنار این موارد تکریم و حمایت از ایجاد اشتغال برای نخبگان و زندانیان آزاد شده و همچنین کمک به صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران مواردی است که در لایحه بودجه دیده شده است. مبلغ پنج هزار میلیارد تومان جهت پرداخت سود تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است. امروز بسیاری از کشاورزان و روستاییان ما در بانکها گرفتارند و این به آنها کمک خواهد کرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: معافیت مالی حقوق از دو میلیون تومان به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از اقدامات خوبی است که در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده است. نکته بسیار حائز اهمیت در لایحه بودجه ۹۷ عدم افزایش تعرفه‌ها در هیچ موردی اعم از آب، برق و گاز و همچنین حامل های انرژی است. از دیگر ویژگی‌های مهم لایحه رعایت اولویت‌های برنامه ششم توسعه است. در بحث آب و آبرسانی ۳۰۰ میلیون دلار علاوه بر ردیف‌های لایحه با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شود. در خصوص آبرسانی روستاییان که دغدغه نمایندگان است، کمکهایی صورت گرفته است. در خصوص آبخیزداری که یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با خشکسالی است علاوه بر ردیفهای لایحه ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

پس از موافقان نوبت به مخالفان لایحه بودجه رسید.

کریمی: لزوم کاهش وابستگی بودجه به نفت

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 97 با اشاره به حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر در صورت تصویب درآمد ۳۷ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها، بیان کرد که نگرانی اصلی شناسایی دقیق خانوارهایی است که استحقاق دریافت یارانه را دارند .

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها تاثیر مستقیمی بر توزیع درآمد کشور دارد، اظهارکرد: رویکرد دولت در این خصوص بسیار مهم است. در بودجه ۹۷ به دولت اجازه داده شده ۳۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارها کند که بر این اساس درآمد هدفمندی ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و این به معنای حذف ۳۴ میلیون نفر است البته پرداخت مساوی یارانه نقدی به همه اقشار سیاست قابل دفاعی نیست ولی نگرانی ما شناسایی دقیق خانوارهایی است که استحقاق دریافت یارانه را دارند.

کریمی با اشاره به عدم پرداخت سهم تولید از منابع هدفمندی ظلم بزرگی در حق تولیدکنندگان کشور است، یادآور شد: در بودجه ۹۷ به صادرات غیرنفتی توجه کافی صورت نگرفته است. امسال شاهد این بودیم که تراز تجاری منفی شد و واردات در هشت ماهه اول سال چهار میلیارد تومان از صادرات پیشی گرفت. در لایحه بودجه ۹۷ نیز توجهی به حمایت از صادرات کالاهای نفتی نشده است؛ ضمن اینکه سال گذشته از اعتبار صادرات تنها ۱۴ درصد تخصیص یافت.

قاضی پور: کمیسیون تلفیق مشکلات کشور را افزایش داده است!

نادر قاضی پور، نماینده اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری های مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مطابق انتظار مخالف لایحه بودجه 97 بود با اشاره به اصول قانون اساسی اظهارکرد: مطابق اصل ۵۳ قانون اساسی بودجه ریزی باید عملیاتی باشد اما بودجه ریزی سال آینده از اهداف منحرف و غیرعملیاتی است حتی مغایر برنامه پنجم توسعه است .

این نماینده مجلس خطاب به دیوان محاسبات کشور درخواست کرد تا شجاعانه به وظیفه نظارتی‌شان بر هزینه کرد بودجه ادامه دهند تا به این طریق کار کشور به ریل خود برگردد.

وی در نطق خود کمیسیون تلفیق را هم بی نصیب نگذاشت و خطاب به آنان بیان کرد: این کمیسیون به جای حل مشکلات کشور به آنها افزوده است، به نحوی که حجم بودجه سال آینده ۶۰ درصد افزایش یافته و این یعنی کاهش ارزش پول ملی و شکاف بین حقوق اغنیا و کشاورزان، حاشیه نشینان و کارگران.

قاضی پور سپس خطاب به دولتمردان پرسید: آیا کارکرد دولت اسلامی مطابق اصول متعدد قانون اساسی است؟ آیا لایحه موجب بیچاره‌تر شدن مستضعفان و پول‌دار شدن اغنیا و سوءاستفاده غارتگران و رانت‌خواران نمی شود؟

حسین زاده: مخالفت با کلیات، مخالفت با بودجه97 نیست

حجت‌الاسلام محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات که از مخالفان لایحه بودجه بود به دفاع از تصمیم دولت در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی پرداخت و اظهارکرد: نظر دولت در خصوص افزایش قیمت حامل‌ها حرف درستی است .

وی مخالفت با کلیات را به معنای مخالفت با کل بودجه ندانست و تصریح کرد: این موضوع، موضوع مهمی است که امروز مشغول آن هستیم. به این موضوع باید توجه شود که اگر با کلیات مخالفت می‌شود به این معنی نیست که با کل آن موضوع بودجه مخالفت شود و همچنین دوستانی که موافق بودند به صورت مطلق موافق نبودند و ایرادهایی را وارد دانستند.

این مقام مسئول یادآور شد: این موضوع امروز موضوع مجلس است و در اختیار مجلس قرار گرفته، ‌این موضوع را کمیسیون تلفیق بررسی کرده و اکنون ما باید تصمیم‌ بگیریم که آیا ایرادها را در صحن اصلاح کنیم یا در کمیسیون تلفیق اصلاح شود و دیگر موضوع بازگشت به دولت مطرح نیست. آیا کلیات را بپذیریم و وارد جزئیات شویم و به کلیات اشکالاتی مطرح کنیم؟

نماینده مردم کلات و مشهد همچنین گفت: بودجه در یک نگاه سند دخل و خرج دولت است اما در نگاه دوم برش یک ساله برنامه توسعه است. بودجه خودش سند و برنامه توسعه کشور است. وقتی لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق را می‌خواندم این احساس کمتر در من ایجاد شد. بعضی از موضوعات مانند سال‌های قبل در این بودجه وجود دارد که ظاهرش کلید است ولی قفل‌های کلیدنما است.

بدین ترتیب با اظهارنظر 3 فرد آورده شده در فوق، مدافعان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 97 به نطق خود پایان دادند و در مجموع با بیش از 150 دقیقه اظهارنظر، در انتظار تصمیم سایر بهارستان نشینان در خصوص کلیات لایحه بودجه 97 نشسته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار