رشد 9 درصدی سهام توییتر با مصاحبه شاهزاده سعودی

تهران (پانا) - شاهزاده لاغرتر از همیشه است، ریش‌هایش بلند و موهایش سفیدتر شده اما تأکید می‌کند که در سوئیت مجلل هتل ریتز در آسایش کامل به‌سر می‌برد و خبری از داغ و درفش نیست. ولید بن‌طلال که با رویترز مصاحبه کرده، از دوران بازداشت و فرآیندهای آن و آزادی‌ای که در چند روز آینده اتفاق می‌افتد گفت تا سهام توییتر یکباره ۹/۵ درصد رشد کند.

کد مطلب: ۷۰۶۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش نفت خبر، ثروتمندترین مرد عربستان که هفته گذشته خبر انتقالش به یک زندان امنیتی در ریاض منتشر شده بود، خبرنگاری را به سوئیت هتل ریتز برد تا به شایعات درباره شکنجه و زندان پایان دهد و اعلام کند که به‌زودی به دفتر کار خودش باز خواهد گشت.

کمیته مبارزه با مفاسد عربستان سعودی که از مهرماه امسال بررسی پرونده‌های ده‌ها شاهزاده و ثروتمند سعودی را در دستور کار خود قرار داده و چندده تن از آنها را در هتل‌های ریتزکارلتن و ماریوت به دستور رئیس خود، محمد بن‌سلمان، زنانی کرده بود، به جای محاکمه و ارائه شواهد و مدارک به افکار عمومی، توافق‌های پشت‌پرده و محرمانه‌ای با آنها ترتیب داد و هر یک را در ازای پرداخت مبلغی نقد یا بخشیدن بخشی از دارایی‌ها به دولت، ازاد کرد تا اینکه تعداد آنها به ۱۰-۱۲ نفر کاهش یافت.

در میان نام‌هایی که هنوز در هتل-زندان مانده بوددند، ولید بن‌طلال، ثروتمندترین مرد عربستان با ۱۷ میلیارد دلار دارایی و مالک هلدینگ «پادشاهی» که مالک سهم‌های مهمی مانند توییتر است، سرشناس‌ترین نام بود و در کنار آن مالکان هلدینگ ساختمانی «بن‌لادن» و مالک شبکه‌های تلویزیونی MBC نیز حضور داشتند.

اکنون بن طلال گفت‌وگویی با رویترز ترتیب داده است. شاهزاده گیاه‌خوار از شایعات آزرده‌ است لاغرتر از همیشه است اما وقتی می‌رویم تا دوری در سوئیت مجلل هتل بزنیم، روی پیشخوان آشپزخانه مملو از غذاهای گیاهی‌ست و تلویزیون هم برنامه اقتصادی پخش می‌کند. یک‌جفت کتانی تنیس گوشه اتاق است که می‌گوید ترجیح می‌دهد ورزش روزانه‌اش را با آنها انجام دهد. دفتر کار نسبتا مجهزی دارد و در کل سوئیت هیچ قفل و بست مشابه زندان ندارد.

سهام توییتر پس از انتشار این مصاحبه نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشت، نخستین سخن بن‌طلال درباره شایعات است؛ او گفت: «تصمیم داشتم بعد از بازگشت به دفتر اصلی، یک مصاحبه ترتیب دهم اما شایعاتی که هفته گذشته مدعی شد من در زندان و زیر شکنجه هستم موجب شد این مصاحبه را بپذیرم.» او تآکید می‌کند که هیچ فشار جسمی و روحی‌ای به او وارد نشده و طی دوماه گذشته در حال مذاکره با مقامات سعودی بوده است، تنها چیزی که او را در این مدت ناراحت کرده، دست به دست شدن شایعه انتقال به زندان بوده که آن هم امروز به آن پایان می‌دهد.

مالک هلدینگ «پادشاهی» اعلام کرد که تمامی دارایی خود را حفظ کرده و به‌زودی دوباره بالای سر شرکتش خواهد بود. همین جمله او کافی بود تا برخی از سهم‌های موجود در سبد این هلدینگ امروز با خیالی آسوده در بازار نیویورک معامله شوند و توییتر شاهد رشد ۱۰ درصدی باشد.

او تأکید کرد که بدون پرداخت هیچیک از دارایی‌هایش تا چند روز دیگر آزاد خواهد شد. سوء تفاهم و رهبر تازه عربستان ثروتمندترین مرد عربستان، یکی از پیشگامان حمایت از حقوق زنان در این کشور بود. شرکت او یکی از نخستین محل‌هایی بود که زنان در کنار مردان مي‌توانستند در عربستان کار کنند و زنان را بدون مشکل استخدام می‌کرد و از حق رانندگی و حق رای آنها دفاع کرده بود پس در این زمینه هیچ اختلاف نظری با نایب‌السلطنه نوتخت عربستان ندارد. شاهزاده ولید دراین‌باره به رویترز گفت: «به آنها (نمایندگان دولت) گفتم اصلاحات در عربستان به‌راه افتاده و من با این اصلاحات هیچ مشکلی ندارم. اکنون عربستان یک پیشوای تازه دارد و همه باید از او تبعیت کنیم.»

مالک بزرگترین هلدینگ عربستان، علت سکونت در هتل بازداشتی‌ها را یک سوءتفاهم خواند و ابراز امیدواری کرد باتوجه به اینکه مذاکرات ۹۵ درصد پیشرفت داشته، طی چند روز آینده از هتل خارج شود. او در اظهاراتی عجیب، گفت: «خودم خواستم تا پایان تحقیقات در هتل بمانم و همکاری کنم تا ننگ از نامم پاک شود.من به‌خواسته خودم اینجا هستم و حتی آرایشگرم هم به اینجا می‌آید و هروقت بخواهم مانند خانه خودم می‌توانم سر و صورتم را اصلاح کنم. در هتل مانده‌ام تا تحقیقات کمیته کامل شود.»

حین مصاحبه پشت میزی نشسته که یک لیوان سرامیک با عکس خودش روی آن است و تمام این نیم‌ساعت را با لبخند پاسخ پرسش‌ها را می‌دهد به امید اینکه تا چند روز دیگر در خانه است.

در مقابل اینکه پس از این آزادی چه خواهد کرد و کجا را برای زندگی انتخاب میکند گفت: «قطعا عربستان را ترک نمی‌کنم، عربستان وطن است، خانه است و در اینجا بر سر کار بازمی‌گردم تا زندگی ادامه یابد.» چند ساعت پس از انتشار این مصاحبه در خبرگزاری رویترز خانواده بن طلال اعلام کردند که او آزاد شده و به خانه بازگشته است.

بر اساس این گزارش، 2شاهزاده مهم دیگر نیز که یکی ولید الابراهیم، مالک شبکه تلویزیونی MBC و دیگری نیز از ثروتمندان عربستان بودند، هر دو روز شنبه به خانه بازگشته‌اند. اتهام اغلب این افراد پرداخت رشوه، سوء استفاده از روابط شخصی و زدوبند بوده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار