سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست

۲۸ تالاب کانون‌های گرد و غبار تبدیل شدند

تهران (پانا) - سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که وضعیت ۲۸ تالاب کشور وخیم است و این تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

کد مطلب: ۷۰۶۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد

حمیدرضا ظهرابی در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها گفت: ما چهار شهر تالابی را برای ثبت در قالب کنوانسیون رامسر معرفی کرده ایم. این چهار شهر شامل رشت برای تالاب عینک، ورزنه برای تالاب گاوخونی، شهر مریوان برای تالاب زریوار و شهر گندمان برای تالاب گندمان است که امیدواریم در بررسی مستندات کار به خوبی پیش رود و به ثبت برسند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بیش از ۲۵۰ تالاب شناسایی شده در کشور وجود دارد که از میان آن‌ها، ۱۰۵ تالاب مطالعه شده‌اند و ۲۸ تالاب از آسیب‌های جدی رنج می‌برند و به کانون‌های گرد و غبار بدل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال جاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها در شهر رامسر برگزار می‌شود، گفت: موضوع اصلی مراسم امسال «تالاب‌ها برای آینده‌ شهرها» است.

ظهرابی در ادامه با بیان اینکه ۳۵ تالاب با ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، گفت: اتفاق‌های خوبی در طول چند سال گذشته صورت گرفته است. زیرساخت‌های خوبی راه‌اندازی شد. آیین‌نامه اجرایی که برای اجرای قانون حفاظت تالاب‌ها لازم است در سازمان حفاظت محیط زیست در مدت اخیر نوشته شد ضمن اینکه دفتر مدیریت اکوسیستم‌های تالابی نیز راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه کارگروه هماهنگی داخلی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها راه‌اندازی شده است، گفت: راهبردها و برنامه عمل تالاب‌ها در سازمان تهیه شد و مدلی برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها تحت عنوان مدیریت اکوسیستمی یا زیست‌بومی تهیه و معرفی شده است. در این مدل مدیریتی مشکلات مشخص می‌شود و برنامه اجرایی نیز تهیه خواهد شد.

ظهرابی تأکید کرد: برنامه مدیریتی تالاب‌ها برای۱۰ تالاب در کشور تهیه شده است. برنامه ۶ تالاب در حال بررسی است و برنامه زیست بومی دو تالاب نیز در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه نیاز زیست بومی تالاب‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد، گفت: برای برخی تالاب‌ها از جمله گاوخونی، هامون‌های سیستان، گندمان و چغاخور، چهارده‌گانه لرستان و هورالعظیم مدیریت زیست بومی تالاب‌ها محاسبه شده است علاوه بر این ۱۱۰ روستا در راستای طرح حفاظت از تالاب‌ها، برنامه کشاورزی پایدار را اجرا کرده و ۵۰ روستا نیز در ستاد احیای دریاچه ارومیه همین مدل را عملیاتی کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار