گفت‌وگوی پانا با مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش

مینایی‌پور: برای رسیدن زنان به 20 درصد کرسی‌های مدیریتی آموزش‌وپرورش تلاش می‌کنیم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور زنان آموزش‌وپرورش از تلاش‌های این دفتر برای تحقق وعده وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص سپردن حداقل 20 درصد از کرسی‌های مدیریتی به زنان خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد

فرحناز مینایی‌پور که آذرماه با حکم سیدمحمد بطحایی مدیریت دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش را در دست گرفت با حضور در خبرگزاری پانا به تشریح برنامه‌های خود در این مسئولیت تازه پرداخت.

مدیر کل زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش با یادآوری گستردگی حوزه زنان در آموزش‌وپرورش به لحاظ تعداد افراد تحت پوشش می‌گوید: حدود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش را تشکیل می‌دهند كه از اين ميان نزديك به 500 هزار نفر بانوی فرهنگی و حدود 5/6 میلیون نفر دانش‌آموز دختر را شامل مي‌شود؛ بنابراین طرح‌های اين دفتر در دو بخش دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی در این حال خاطرنشان کرد: بودجه كم این دفتر باعث شده است تا امروز دفترامور زنان در ارتقابخشي به وضع زنان فرهنگي محدود عمل كند.

تلاش برای توان‌افزایی زنان برای تصدی پست هاي مدیریتی

مینایی‌پور که اظهارنظرهایش درخصوص لزوم به‌کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی آموزش‌وپرورش طی هفته‌های اخیر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است، در توضیح دیدگاه‌هایش در این باره اظهار کرد: اکنون بیش از 60 درصد مدیران مدارس ما خانم‌ها هستند اما یک پله بالاتر، یعنی در سطح مدیران مناطق آموزش‌وپرورش از میان مدیران 750 منطقه آموزشی تنها 21 مدیر خانم مشغول کار هستند که به نظر من این ناديده گرفتن توان مديريتي زنان است. ما تعداد زيادي از زنان توانمند و باانگيزه در مناطق مختلف كشور داريم كه مي‌توان از وجود آنها به عنوان مديران مناطق و نواحي آموزش‌وپرورش استفاده كرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در دفترامور زنان آموزش‌وپرورش افزايش مهارت‌های تخصصي مدیریتی در سطح پرورش مهارت‌هاي توسعه فردي، پرورش مهارت‌هاي توسعه سازماني و همچنين پرورش مهارت‌هاي توسعه تيمي و ساير مهارت‌هاي مورد نياز به زنان شایسته است تا آنها برای تصدي مدیریت (نواحی و مناطق) آماده شوند.

مدیرکل دفترامور زنان ادامه داد: آقای بطحایی وعده دادند که بعد از گذشت دو سال از زمان وزارت ایشان، 20 درصد مدیران از بین خانم‌ها انتخاب شوند. اگر این وعده تحقق یابد باید از 32 عضو شورای معاونان آموزش‌وپرورش شش عضو خانم و از 32 مدیرکل استانی شش مدیرکل خانم، همچنین از 750 مدیر منطقه آموزشی 150 مدیر خانم مسئولیت داشته باشند. فعلا یکی از هدف‌گذاری‌های عمده دفتر در این حوزه است.

معرفی مدیران توانمند به وزیر آموزش‌وپرورش

مینایی‌پور درباره برنامه‌های دفترامور زنان در توان‌افزایی مدیران زن گفت: ما با شناسایی زنان توانمند و شایسته و برگزاری دوره‌های توانمندسازی و تربیت مدیران می‌خواهیم راه رسیدن به مدارج بالاي مديريتي را برای آنان هموار کنیم.

وی افزود: همچنین وظیفه خود می‌دانیم زنان توانمند را درسطح استان ها و ستاد شناسایی و به وزیر آموزش‌وپرورش معرفي کنیم.

پرداخت حق مهد کودک به زنان فرهنگی

مدیرکل دفترامور زنان آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در همه دستگاه‌ها به زنانی که کودک زیر هفت سال دارند حق مهد کودک پرداخت می‌شود، گفت: این هزینه در بودجه آموزش‌وپرورش دیده نشده بود که بعد از شکایت تعداي از فرهنگيان، موضوع در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی و در آنجا پرداخت حق مهدکودک به زنان فرهنگی مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه موظف شد این رقم را محاسبه کند و در بودجه آموزش‌وپرورش قرار دهد.

آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان دختر

عضو شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش درباره برنامه‌های آموزشی آينده دفترزنان و خانواده درباره دختران دانش‌آموز گفت: می‌خواهیم آموزش حقوق شهروندی را به برنامه‌های آموزشی اضافه کنیم . همچنین قصد داریم با کمک دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کتاب حقوق شهروندی ويژه دانش‌آموزان را تدوین کنیم تا به صورت جدی‌تر وارد آموزش این حوزه به دختران شویم.

وی درخصوص نقش‌آفرینی دفتر امور زنان وزارتخانه در بخش آسیب‌های اجتماعی دختران دانش‌آموز نیز اظهار کرد: حوزه آسیب‌های اجتماعی در آموزش‌وپرورش در دو بخش یکی اداره کل مشاوره در معاونت پرورشی و دیگر اداره کل آسیب‌های اجتماعی در معاونت تربیت بدنی و سلامت پیگیری می‌شود. دفتر امور زنان در این خصوص به این دو حوزه مشاوره می‌دهد. با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کارهای خوبی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دختران انجام شده که در دست پيگيري است

مینایی‌پور در ادامه از برخی دیگر از برنامه‌های حوزه دختران نام برد و گفت: كارگاه هاي آموزشی با هدف تقویت مهارت‌هاي ارتباطی والدین و معلمان با دختران دانش‌آموزان برگزار ‌می‌شود. همچنین در دو سال گذشته دوره‌های آموزش حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی برای دختران و پسران دانش‌آموز به همت دفتر امور زنان برگزار شده است. در سال جاري نیز حدود 40 هزارنفر دانش‌آموز و والدین آنها و 7 هزار مربی تحت پوشش اين آموزش قرارگرفتند. کتاب آموزش حقوق به دانش‌آموزان نیز در این زمینه تدوین و چاپ شده است.

دانش‌آموزان یاد بگیرند با هر تخصصی که دارند درآمدزایی کنند

مدیرکل دفتر امور زنان آموزش‌وپرورش با پرداختن به موضوع کارآفرینی دختران دانش‌آموز به‌ عنوان یکی از برنامه‌های مجموعه تحت امر خود اظهار کرد: آموزش و پروش مسيري است که همه نیروهای کاری کشور از آن عبور می‌کنند و سپس خروجی‌ها در حرفه های گوناگون مشغول به كار مي شوند. اگر این نیروها خوب آموزش ببینند هیچ‌وقت بیکار نخواهند ماند.

وی ادامه داد: امروز فرض ما بر این است که همه صندلی‌های دولتی اشغال شده و احتمال داشتن شغل دولتی برای دانش آموز منتفی است؛ بنابراین باید نگرش کارآفرینی در نسل جدید به ويژه دختران ایجاد کنیم تا یاد بگیرند با هر تخصصی که دارند مي‌توانند به درآمدزایی برسند.

مینایی‌پور افزود: البته خانواده‌ها نقش مهمی در این میان برعهده دارند. یکی از راه‌های تشویق فرزندان به کسب درآمد حلال و یادگیری درآمدزایی از راه شرعی و قانونی کارآفرینی است. اخیرا معاونت آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش این مهارت را به دانش‌آموزان مقطع متوسطه آموزش می‌دهد و ما در حوزه آموزش دختران سعي مي‌كنيم جهت تحقق اين هدف در كنار معاونت مربوط قرار بگيريم. امیدواریم با تاکیدات وزیر محترم آموزش‌وپرورش بتوانیم در گسترش فرهنگ کارآفرینی موفق عمل کنیم.

ازدواج زودهنگام دختران عامل ترک‌تحصیل

مینایی‌پور در پاسخ به سوالی در خصوص ممانعت قانونی از ازدواج دختران زیر 13 سال که در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در دست پیگیری است، اظهار کرد: ما در آموزش‌وپرورش با ازدواج زودهنگام دختران مخالفیم؛ چرا که ممکن است به ترک تحصیل دختران بینجامد و به نظر من اگر قانون مانع این کار شود از آسیب‌هایی که از این راه متوجه دختران ما می‌شود جلوگیری خواهد شد.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعي زنان در این خصوص ادامه داد: از طریق معاونت حقوقی آموزش‌وپرورش اين موضوع را پیگیری خواهيم كرد تا بتوانیم به فراکسیون زنان مجلس و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را که به دنبال تصویب این ماده قانونی هستند ، یاری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در نهایت این مسئله به مشکلات فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها بازمی‌گردد که در صورت فرهنگسازی و رفع مشکلات اقتصادی خودبخود کمتر خواهد شد، ما در امر آموزش و فرهنگسازی این پدیده می‌توانیم فعالیت پررنگ‌تری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار