معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش اعلام کرد: تشدید نظارت بر عملکرد پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی از تشدید نظارت‌ها بر عملکرد پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۴۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

رضوان حکیم زاده در برنامه روی خط خبر شبکه شش از انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی خبر داد و اظهار کرد: پیش از این هم تفاهم نامه‌ای وجود داشت اما با توجه به منقضی شدن آن تفاهم نامه جدیدی در دستور کار داریم که بر نظارت قوی‌تر مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه پیش نویس این تفاهم نامه آماده شده در آینده‌ای نزدیک به امضای وزیران آموزش و پرورش و تعاون خواهد رسید.

وی ادامه داد: تقویت نظارت‌ها موجب می‌شود تا رضایت خانواده‌ها افزایش یابد و جمعیت بیشتری برای شرکت در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها داوطلب باشند که با توجه به اقتضائات دوره پیش دبستانی و مهدکودک تفاهم نامه با سازمان بهزیستی منعقد می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی از نقش مؤثر مهدهای کودک در روند آموزش کودکان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت این دوران باید خطوط کار را تعیین و از ظرفیت‌های موجود برای آموزش‌های بهتر بهره بگیریم.

پوشش تحصیلی پیش دبستانی‌ها به 69 درصد رسیده است

حکیم زاده به پوشش تحصیلی در پیش دبستانی‌ها اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی در مراکز پیش دبستانی‌ها در دولت تدبیر و امید از 38 به 69 درصد رسیده است و با توجه به اینکه در مناطق دو زبانه این دوره اجباری است در برخی مناطق شاهد بودیم پوشش تحصیلی به بیش از 90 درصد رسید.

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و محتوای آموزشی برای دوره پیش دبستانی تدوین شده که خواندن و نوشتن جز این موارد نیست و به مراکز پیش دبستانی توصیه می‌کنیم استانداردها را موردتوجه قرار دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: سعی می‌کنیم شرایطی فراهم شود تا خانواده‌ها با شرایط مختلف و حداقل هزینه‌ها از خدمات پیش دبستانی بهره‌مند شوند بر این اساس با همکاری مدیران غیردولتی و استفاده از فضاهای آموزشی دولتی دوره پیش دبستانی برقرار می شود.

تدوین شاخص‌هایی برای مربیان و برنامه‌های آموزشی

حکیم زاده گفت:‌ بر اساس آخرین قانون مجلس مجوز مهدکودک‌ها با سازمان بهزیستی و نظارت بر برنامه‌های آن به عهده آموزش و پرورش است و سعی شده این دو موضوع از هم تفکیک شوند. اما در دوره پیش دبستانی اخذ مجوز و اهداف استانداردها هر دو بر عهده آموزش و پرورش بوده که باید این چارچوب مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در مواردی شاهد هستیم که سایر مراکز و نهادها اقدام به صدور مجوز برای پیش دبستانی‌ها می‌کنند.

وی به مهم‌ترین مشکلات در حوزه پیش دبستانی‌ها اشاره و عنوان کرد:‌ پراکندگی و انسجام نداشتن برنامه‌ها همچنین تعدد مراکز پیش دبستانی از اساسی‌ترین مشکلات در این حوزه محسوب می‌شود.

تغییر تقویم آموزشی بررسی‌های بیشتری می‌طلبد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره تغییر تقویم آموزشی با بیان اینکه این موضوع امکان پذیر بوده اما نیازمند بررسی‌های همه جانبه است گفت:‌ تنوع اقلیمی در کشور بالا بوده و نباید برای این تغییر تقویم آموزشی شتاب زده عمل کنیم. باید پیوستگی زمان یادگیری دانش آموزان را همواره مورد توجه قرار دهیم که البته این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.

7 میلیون دانش آموز ابتدایی داریم

حکیم زاده به وضع مدارس ابتدایی در کشور اشاره و اظهار کرد: اکنون 7 میلیون دانش آموز ابتدایی در مدارس مشغول به تحصیل هستند که با احتساب نوآموزان پیش دبستانی تعداد آنها به 8 میلیون می‌رسد و 300 هزار معلم در این مقطع مشغول به تدریس هستند.

وی با بیان اینکه نیازمند فضای فیزیکی بهتری در مدارس هستیم افزود: با توجه به اینکه دچار محدودیت اعتباری منابع هستیم دستیابی به شرایط ایده آل فعلاً میسر نیست.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به اجرای طرح شتاب زده 3-3-6 اشاره کرد و یادآور شد: همچنان اثرات تخریبی این طرح در نظام آموزشی وجود دارد و باید برای آن چاره اندیشی کنیم بر این اساس مذاکراتی با دانشگاه فرهنگیان داشتیم که بر اساس آن از حداکثر ظرفیت دانشجو معلمان بهره بگیریم و تأمین معلم متخصص که جز اصلی‌ترین نیازهای دوره ابتدایی است در دستور کار قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار