در آیین‌ اختتامیه جشنواره فارابی

وزیر علوم عنوان کرد: ضرورت شکل‌گیری و تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی در کشور

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شکل‌گیری و تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی را اقدامی ضروری در ارائه راه حل برای مشکلات و چالش‌های پیچیده کشور برشمرد.

کد مطلب: ۷۰۲۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: شکل‌گیری و تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی نه تنها برای گسترش تعاملات علمی داخلی و ارتباط علمی با خارج از کشور سودمند است، بلکه می‌تواند در برآوردن یک آرزوی مهم دیگر نیز مؤثر باشد و آن ایجاد و رشد فضای امید، آمیخته با نشاط علمی در جامعه است.

وی تصریح کرد: چنین فضایی، فعالیت علمی و پژوهشی جدی و کیفی در دانشگاه‌ها را ممکن می‌کند و البته از پیامدهای غیرمستقیم آن، می‌تواند پیدایی گفت‌وگوی سازمده میان مجریان امور و جامعه به میانجی‌گری دانشگاه باشد.

وزیر علوم افزود: افتخار داریم که نهمین دوره این جشنواره بین‌المللی با حضور استادان برتر کشور و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی در حالی برگزار می‌شود که نهالی که دیروز برای ارتقای علوم انسانی کشور کاشته شد، امروز به درختی پربار تبدیل شده است.

وی افزود: این رویداد سالانه علمی به درستی نام فارابی را بر خود دارد؛ یکی از بزرگ‌ترین متفکران ایرانی عزیز که در پی ارائه تصویری از حیات طیبه انسانی بوده و آن را در بستر جامعه‌ای خردمند می‌خواست و می‌جست.

غلامی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این جشنواره در طی این سال‌ها به اهدافی چون شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی؛ معرفی آثار برتر در این حوزه و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق بررسی مسأله‌ها و نیازهای جامعه ایرانی تا حدود زیادی دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: استادان برجسته علوم انسانی کشور نیز همواره با حمایت از این گردهمایی علمی، مدیران و سیاست‌گذاران را به قدرشناسی و تشویق استعدادهای شایسته و برتر توصیه کرده و در مقاطع مختلف بر این امر تأکید داشته‌اند.

وزیر علوم تبیین کارکرد و نقش خطیر و مؤثر علوم انسانی در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ملی در زمینه‌های مختلف و ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی و اجتماعی ایران در تراز جهانی را دو هدف مهم جشنواره بین‌المللی فارابی دانست و گفت: در این زمینه اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است و استمرار و افزایش تلاش همکارانم در دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تحقق این دو هدف مهم‌تر یاری رساند.

وی افزود: چنین رویکردی می‌تواند ضمن آنکه می‌تواند فضای مقایسه‌ای و رقابتی اثربخشی را در جامعه علمی ایران پدید آورد، بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات موجود را، به‌خصوص در «عرصه اثربخشی و رعایت اخلاق پژوهش» کاهش دهد. البته واضح است تحقق چنین امر مهمی بدون همکاری مداوم با سایر نهادها و دستگاه‌ها ممکن نیست.

وزیر علوم بر استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌علمی تأکید و عنوان کرد: لازم می‌دانم دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی، این نکته را با یاری انجمن‌های علمی و معتبر برای دوره‌های بعد مورد توجه ویژه قرار دهد.

به گفته غلامی، ثمره برنامه‌ریزی و اثربخشی فعالیت نهادهایی چون دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی زمانی آشکارتر می‌شود که از یک سو بر ارتباط میان نسل‌های مختلف علوم انسانی ایران و از سوی دیگر تعامل علوم انسانی و اسلامی کشور با مجامع علمی بین‌المللی توجه و تمرکز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ضرورت ارتباط میان نسل‌های متوالی علوم انسانی در ایران همان قدر اهمیت دارد که احساس و ضرورت ارتباط با نهادهای علمی و معتبر خارج از کشور مهم است، تصریح کرد: تلاش برای تأسیس حلقه‌های نخبگانی و شبکه نخبگان علوم انسانی که از دوره پیشین جشنواره جدی گرفته شده و متشکل از استادان و محققان برجسته برگزیدگان دوره‌های مختلف است، می‌تواند در این چارچوب معنا داشته و اهمیت مضاعفی بیابد.

غلامی گفت: حضور فعالانه در این نشست، بی‌تردید تشویقی برای خادمان شما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است تا با انگیزه و توانی بیشتر برای ارتقای جایگاه علم در کشور و نقش‌آفرینی آن بکوشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار