در جلسه علنی مجلس صورت گرفت

اصرار نمایندگان بر حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر

تهران (پانا) – نمایندگان مجلس با اکثریت آرا بر طرح حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا که از سوی شورای نگهبان اعاده و رد شده بود اصرار کردند.

کد مطلب: ۷۰۲۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 24 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با 124 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه بر مصوبه خود اصرار دارند.

بر اساس این گزارش این طرح از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود.

در ماده یک این طرح آمده: دو تبصره به عنوان تبصره‌های (1) و (2) به ماده (30) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 به شرح ذیل الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.

تبصره یک این ماده در خصوص حقوق اقلیت‌های دینی می‌گوید: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.

در تبصره 2 نیز چنین آمده: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

ماده چهارم نیز چنین بیان می کند: این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم الاجراء است.

پیش از رأی گیری، با توجه به دو فوریتی بودن این طرح در جلسه گذشته مجددا دو فوریت آن به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 134 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه با بررسی این طرح که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود،موافقت کردند.

پس از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، بر اساس دستور موقت دیوان عدالت اداری مبتنی بر نظر فقهای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در صدد اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر برآمدند که شورای نگهبان ضمن رد مصوبه بهارستان‌نشینان بر نظر پیشین فقها را تاکید کرد. اما باتوجه به اصرار نمایندگان بر مصوبه خود، این مصوبه راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار