سن اعتیاد در ایران 22 سال است/ رشد 14 درصدی کشفیات مواد مخدر در کشور

شیراز ( پانا) - قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از کاهش 15 سال در سن اعتیاد خبر داد و افزود: اکنون سن اعتیاد در کشور از 22 سال به بالا است.

کد مطلب: ۷۰۱۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد

علی مؤیدی درنشست خبري و در جمع خبرنگاران بيان داشت : در ایران همچنان حدود 50 درصد اعتیادها مربوط به ماده تریاک است .

وي ادامه داد: تعداد معتادان به ماده مخدر صنعتی شیشه نسبت به گذشته کاهش داشته است به‌طوری که هفت سال قبل، شیشه رتبه دوم مصرف را داشت اما اکنون به ترتیب، تریاک، گل و شیشه، بیشترین میزان مصرف را دارند .

قائم ‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تصریح اینکه پیشنهاد یکی از نماینده‌های مجلس در خصوص توزیع دولتی تریاک، موضوع ناپخته و کارشناسی نشده بود، گفت: ما اکنون شربت تریاک و متادون بین معتادان توزیع می‌کنیم؛ حتماٌ که نباید تریاک لول را توزیع كرد .


مويدي گفت: بخش اعظمی از همان 50 درصد معتادانی که تریاک مصرف می‌کنند، در واقع مصرف کننده متادون و شربت تریاک هستند؛ اما برای روانگردان‌ها هیچ جایگزینی در هیچ جای دنیا وجود ندارد .

وی با بيان اینکه ستاد به دنبال اجتماعی شدن موضوع مبارزه با موادمخدر است، گفت: شناسنامه‌ دار کردن سمن‌ها و اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر از اولويت‌هاي اساسی ستاد مبارزه با مواد مخدر است .


مؤیدی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 620 تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است، گفت: این آمار نسبت به سال گذشته دارای رشد 14 درصدی است، همچنين بالغ بر 75 درصد این کشفیات در مرزها انجام شده است .

وي در خصوص قانون کاهش محکومیت قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: ما در حال پایش تاثیرات مثبت و منفی اجرای این قانون هستیم، بعد از یکسال با جمع‌بندی نقاط ضعف و قوت، نظرات خود را در این خصوص اعلام خواهیم كرد .

مويدي گفت: در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 90 تعداد معتادان شناخته‌شده 3 میلیون و 360 هزار نفر بود که این آمار به دلایلی در آن زمان اعلام نشد؛ در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 94 این تعداد 2 میلیون و 880 هزار نفر اعلام شد .

قائم مقام دبيركل ستاد با بیان اینکه اعتیاد در جامعه‌ دانش‌آموزی موضوع بسیار حساس و ظریفي است، گفت: در استان فارس به نظر می‌رسد نیازمند تلاش‌های بیشتری هستیم، اگرچه آمار اعتیاد در جامعه‌ی دانش‌آموزی قابل توجه نیست، اما برای ما یک دانش‌آموز هم زیاد است .

مؤیدی با یادآوری اینکه میزان تولید مواد مخدر در چند سال گذشته از 4 هزار به 10 هزار تُن رسیده است، گفت: هیچ آماری در خصوص اینکه چه میزان از این مواد وارد ایران شده یا از طریق ایران ترانزیت می‌شود، وجود ندارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار