هواپیمای ظریف در مسکو به زمین نشست

مسکو (پانا) – وزیر امور خارجه کشورمان به منظور مذاکره با مقامات روسیه، دقایقی قبل وارد مسکو شد.

کد مطلب: ۷۰۱۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا، ظریف صبح امروز برای مذاکره درباره برجام و مسائل دوجانبه با مقام‌های روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرده بود.

ظریف در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد. عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل ظریف نیز وی را در این سفر همراهی می کند.

سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو، شامگاه امشب به پایان می‌رسد و او مسکو را به مقصد بروکسل در قلب اروپا ترک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در بروکسل نیز قرار است علاوه بر فدریکا موگرینی با سه وزیر امور خارجه اروپایی دیدار و گفت‌و‌گو کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 11 ژانویه (21 دی) جلسه‌ای را حول توافق هسته‌ای ایران تشکیل می‌دهد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که در این جلسه ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان ومحمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران شرکت خواهند داشت.

بر این اساس، جلسه مذکور با محتوای اقدامات فعلی برای اطمینان حاصل کردن از تداوم اجرای کامل برجام برگزار می‌شود.

محمد جواد ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی تهران درباره این نشست گفت : «توافق کردیم باتوجه به اهمیتی که این روزهای برجام دارد به خصوص باتوجه به سیاست‌های مخرب ایالات متحده جلسه مشورتی بین ایران و سه عضو اتحادیه اروپا درمورد برجام برگزار شود.»

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی روز دوشنبه خود با خبرنگاران درباره این نشست تأکید کرد: «با توجه به نزدیکی زمانی که می‌تواند در حوزه برجام و مسئله برجام در 22 دی‌ماه (13 ژانویه) اتفاق بیفتد، خانم موگرینی از آقای ظریف و 3 وزیر اروپایی برای برگزاری نشستی پیرامون برجام و آنچه که می‌تواند اتفاق بیفتد، دعوت کرده تا صحبت و رایزنی‌های لازم را داشته باشند.»

قاسمی تصریح کرد: «موضوع صرفاً در خصوص برجام و مرتبط با برجام و مذاکره با اروپا در این خصوص خواهد بود. ما قطعاً در تماس‌هایی که با اروپایی‌ها خواهیم داشت می‌توانیم در مورد مسائل مختلف از جمله خلیج فارس و ... از فرصت استفاده کرده و در این خصوص صحبت کنیم. در این گفت‌وگوها می‌تواند خیلی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شود، ولی بحث اساسی و فلسفه دعوت و نشست، برجام خواهد بود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید هفته آینده (13 ژانویه) بر اساس برجام تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند. گمانه‌زنی‌های بسیاری در این باره که ترامپ ممکن است این تعلیق را امضا نکند.

در هفته‌های اخیر اخبار متعددی درباره مذاکرات بین کاخ سفید و کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران منتشر شده و برخی از اخبار نیز حاکی از آن است که نمایندگان کنگره آمریکا به همراه دولت این کشور به دنبال راهی هستند که بتوانند بدون امضای هر سه ماهه تعلیق تحریم‌ها به برجام ادامه دهند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که با این وجود آمریکا قصد دارد در برجام باقی بماند.

بر این اساس به نظر می‌رسد مذاکرات محمد جواد ظریف در سه روز آینده حول تصمیم احتمالی ترامپ و تبعات آن خواهد بود و احتمالا وزیر امور خارجه از همتایان اروپایی خود که پیش از این در مذاکرات ایران و 1+5 پای میز مذاکره نشسته‌اند توقع دارد تا آمریکا و جهان را نسبت به تبعات خروج از برجام آگاه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار