معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گفت:

کتاب راه حل مقابله با آسیب های اجتماعی است

زنجان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کتاب را بهترین ابزار برای مقابله با آسیب های اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۷۰۰۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد

محمود عباسی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با بیان اینکه اطلاعات و آمار در مورد سن آسیب ها که در رسانه ها مطرح می شود را قبو ل ندارم،گفت:اطلاعات آکادمیک و دقیقی که مطالعه گسترده ای در بین دانش آموزان انجام شده باشد ،صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از مجموع اطلاعات میدانی و آزمون های که تحت عناوین مختلف به دست ما می رسد می شود گفت آسیب های فضای مجازی ،آسیب های فرهنگی و اجتماعی کم کم خودش را در مدارس ما نشان می دهد و این می طلبد که ما این مساله را نفی نکنیم و بررسی علمی و راهکارهای مقابله را در پیش بگیریم.

عباسی با توجه به اتاق های فکری که در دو سه سال اخیر تشکیل شده،اظهار داشت: آموزش و پرورش ازاتاق فکر اداره مشاوره تحصیلی تربیتی ،اتاق فکر امور تربیتی ،اتاق فکر سازمان دانش آموزی ،اتاق فکر اداره قرآن و عترت نماز،اتاق فکر اداره فرهنگی و هنری و از نیروهای زبده و اهل فکر بیرون از آموزش و پرورش را هم استفاده می کند و موضوعات را رصد می کنیم و از خرد جمعی برای مقابله با این مسائل استفاده می شود و نکته ای که نباید از اهمیت آن غافل شویم آن هم خانواده ها هستند که می توانند بیشترین تاثیر را دراین مسائل بگذارند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان با اشاره به آموزش خانواده ها افزود: اگر خانواده ها در برابر نظام آموزش رسمی ما قرار بگیرند و با آموزش هایی که مدرسه انجام می دهد هماهنگ نشوند ،این انرژی ها همدیگر را خنثی خواهد کرد و تلاش ما ثمره ای نخواهد داشت.

عباسی بیان کرد:اولین و فوری ترین نیاز برنامه ی ما این است که در کارگاههای آموزشی که برگزار می کنیم همراه خانواده ها باشد تا آنها بتوانند در مسیر مهارت آموزی بچه ها با ما همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ،فرض کنیم ما برای دانش آموزان انفاق و ایثار و گذشت یاد بدهیم و خانواده به فرزندش عکس این ها را آموزش دهد،گفت:به همین خاطر نظر ما این است که خانواده پایه و اساس تعلیم وتربیت است و باید آموزش و پرورش و دستگاههای فرهنگی استان در این زمینه سرمایه گذاری بیشتر روی خانواده ها داشته باشند.

وی با توجه به اینکه صدا و سیما در این موضوع خیلی می تواند نقش آفرین باشد،اظهار کرد:صدا و سیما می تواند با آموزش و پرورش همکاری بکند تا برنامه های اختصاصی که برای خانواده ها در معقوله ی تعلیم و تربیت دانش آموزان صورت می گیرد را تولید و پخش کند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان گفت:آنچه که مسلم است بر اساس آنالیز صورت گرفته و اطلاعاتی که از دانش آموزان گرفتیم باید روی چند مسئله تمرکز پیدا کنیم که یکی از این مسائل اضطراب و استرس در بین دانش آموزان ،علی الخصوص دانش آموز دختر است.

وی ادامه داد:ارتقاء اعتماد به نفس دانش آموزان و مدیریت کاهش خشم خشونت در مدارس از مشکلات آموزش و پرورش است که باید با تمرکز بیشتری رو این مسائل دقت نظر داشته باشیم.

عباسی با بیان اینکه پیشتر شاهد این بودیم که در سال های اخیر دانش آموزان وقت خیلی زیادی را صرف فضای دیجیتالی می کنند، گفت:امیدواریم برای مقابله با آسیب های فضای مجازی و توانمند کردن دانش آموزان در مقابله با این گونه مشکلات را کنترل کنیم.

وی ادامه داد:یکی از مهم ترین کارهایی که می توان در خصوص جلوگیری از آسیب های مخرب فضای مجازی در دانش آموزان ایجاد کرد، ابزارهای خوبی به نام "اردو" است که از طریق کانون های فرهنگی و تربیتی و از طریق اردوگاههایی که در سطح استان داریم پیگیر هستیم ولی متاسفانه آموزش و پرورش به لحاظ اینکه دچار مشکلات منابع مالی است و این اتفاقات اخیری که در تصادف اتوبوس های حامل دانش آموزان در اردو افتاده واین مسئله باعث شده است که نسبتا دست به عصا حرکت کنیم.

عباسی بیان کرد:ولی با همه این مشکلات و فراز و نشیب های که پیش رو داریم ،در سال گذشته از اول مهر ماه 95 لغایت اواخر فروردین ماه96 تعداد دانش آموزان شرکت کننده در اردو و بازدید و برنامه های کشوری در حدود237 هزار و 772 نفر روز داشتیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که اردو های یک روزه ما طی یک سال 147هزار و 933 نفر بوده است و اردو های چند روزه 11 هزار و 133 است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری اردوها گفت: وقتی که اردوهای یک روزه ، چند روزه وکشوری را جمع میزنیم، بیشتر نشان از حضور مدارس ، اولیا و مربیان در اردو های یک روزه داخل شهری و گردش های علمی مشاهده می کنیم که این نشان از علاقه مندی دانش آموزان به اردوهای یک روزه ی داخل شهری است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان با توجه به موضوع کمک به دانش آموزان اظهار کرد:کتاب موضوعی اصلی برای کمک به دانش آموزان در مقابله با آسیب های اجتماعی است ولی متاسفانه به خاطر غلبه بیش از حد آموزش به حوزه پرورشی ،هم در درون مدارس و هم خانواده ها طلبکار اینگونه مسائل در مدارس نیستند و بیشتر پیگیر مسائل آموزش فرزندانشان هستند.

وی گفت:این گونه مسائل باعث شده است که یک مقدار فضای مطالعه و سرانه ی مطالعه آزاد غیر درسی درمدارس پایین بیاید که البته آموزش و پرورش در تلاش است که با تجهیز کتابخانه ها و جشن اهدای کتاب از طریق معلمان و دانش آموزان برای نقاط محروم استان کاری کند که معقوله ی کتاب و کتابخوانی تقویت شود و این مهم تا زمانی که در خانواده ها نیاز نشود در آموزشگاهها نیز مغفول خواهد ماند.

/انتهای خبر/

س.ح

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار