استاندار آذربایجان شرقی:

ضرورت حذف بزنگاه‌های فساد در نظام اداری/ هسته گزینش باید سلامت اداری را از مدیران مطالبه کند

تبریز (پانا)- استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر رعایت حق‌الناس در امر گزینش، گفت: برای تضمین سلامت نظام اداری و استمرار صلاحیت نیروی انسانی، نیازمند حذف بزنگاه‌های فساد و اصلاح ساختار اداری هستیم که این کار یکی از هنرهای مدیران است.

کد مطلب: ۷۰۰۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد

مجید خدابخش در دیدار با مدیران هسته‌های گزینش استان آذربایجان شرقی به مناسبت 15 دی سالروز تشکیل هسته‌های گزینش به فرمان امام خمینی(ره)، گفت: امام راحل با عکس‌العمل شدید در مقابل افراط و تفریط‌هایی که امر گزینش در اول انقلاب صورت می‌گرفت دستور انحلال همه واحدهای گزینش را صادر کردند و به دنبال آن هسته‌های گزینش با حضور افراد متدین و متعهد، تشکیل شد.

وی با اشاره به تصریح قانون اساسی بر حق برابر همه افراد برای استخدام و اشتغال، اظهار کرد: گزینش یک امر کاملاً پذیرفته‌شده و البته با شاخص‌های مختلف در همه کشورهای دنیاست و با توجه به محدودیت استخدام، گزینش یک کار ضروری است.

خدابخش اضافه کرد: البته گزینش باید بر اساس شاخص‌ها صورت گیرد؛ حتی مسائل عقیدتی نیز باید بر اساس شاخص‌ها ارزیابی و از رفتارهای سلیقه‌ای و افراط و تفریط اجتناب شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه گزینش یک کار موقتی نیست، بلکه صلاحیت نیروی انسانی هر دستگاهی باید در طول زمان حفظ شود، افزود: تحقق این امر نیازمند اصلاح ساختار اداری است، زیرا نظام اداری، دارای بزنگاه‌هایی است که ایجاد فساد می‌کند؛ البته کلیت نظام اداری ما سالم و صالح است و فساد اداری به شکل موردی وجود دارد.

وی افزود: ساختار اداری کشور قبل از انقلاب بر پایه بدبینی ایجاد شده و تبدیل به بروکراسی اداری شده است؛ این بروکراسی به قدری قوی است که حتی برخی از نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی را هم در خود هضم کرد.

خدابخش خاطرنشان کرد: امروز برای مبارزه با فساد دیگر آزمون و خطا جوابگو نیست و باید مبانی ساختار اداری بر پایه نظریه‌های معتبر جهانی اصلاح شود.

وی گفت: یکی از این نظریه‌ها و روش‌های کارآزموده، ایجاد اتوماسیون اداری و تسهیل فرایندهاست و اصل در نظام اداری باید بر اعتماد باشد.

خدابخش افزود: مسأله مهم دیگر، تشخیص و حذف مراحل زاید اداری است که به‌عنوان بزنگاه‌های فساد شناخته می‌شوند؛ این کار، هنر مدیران است.

استاندار آذربایجان شرقی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم تأکید کرد و گفت: هرچه ارتباط مسئولان با مردم کمتر شود ضربه‌پذیری آنها بیشتر خواهد شد؛ مدیران برای درک و لمس واقعی مشکلات جامعه، باید با مردم ارتباط داشته باشند و از امکانات فضای مجازی نیز در این راستا استفاده کنند.

وی با تأکید بر نقش گزینش‌ها در سلامت اداری، گفت: مدیران گزینش باید این مسائل را به‌عنوان مطالبه از دستگاه‌ها بخواهند.

خدابخش همچنین با اشاره به حساسیت کار هسته‌های گزینش، گفت: کارکنان و مدیران گزینش در معرض حق‌الناس قرار دارند و باید با استمداد از هدایت الهی، نسبت به رعایت حق و حقوق مردم اهتمام داشته باشند.

مدیر هسته گزینش استانداری آذربایجان شرقی هم در این دیدار از تشکیل شورای هم‌اندیشی مدیران هسته‌های گزینش استان با ابلاغ هیأت عالی گزینش کشور خبر داد و گفت: ارتقای فرایندهای گزینش، هم‌افزایی امکانات و بررسی قوانین و مقررات این حوزه از وظایف این شوراست.

محمدتقی طالبیان با اشاره به مفاد فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل هسته‌های گزینش، گفت: نگاه مردم به هسته گزینش، به‌عنوان یک نهاد انقلابی و اسلامی است و عملکرد آن به پای اسلام و انقلاب نوشته می‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده حساسیت کار گزینش است.

وی با بیان اینکه فساد اداری می‌تواند اعتبار نظام را زیر سوال ببرد، افزود: در نگاه دینی، کارمند اجیر مردم است و نباید نگاه از بالا به مردم داشته باشد.

طالبیان با اشاره به اینکه اهمیت نیروی انسانی در موفقیت سازمان یک امر بدیهی است، گفت: گزینش باید در تمام جهات صورت گیرد، اما امروز اشکالی که در کار گزینش وجود دارد این است که به موضوع تخصص در تصدی پست‌های سازمانی توجه نمی‌شود.

مدیر هسته گزینش استانداری آذربایجان شرقی همچنین به تهدیدهای حوزه گزینش اشاره کرد و گفت: اگر در امر گزینش هوشمندی نباشد نه‌تنها نمی‌توان با تخلف و فساد مبارزه کرد، بلکه گزینش به ابزاری در دست متخلفان تبدیل می‌شود و عمده نهادهای نظارتی با این تهدید روبه‌رو هستند.

طالبیان در پایان سخنان خود از بررسی بیش از 22 هزار پرونده بدوی، تمدیدی، تبدیل وضعیت، نیابتی و تجدیدنظر در هسته‌های گزینش استان در یک سال اخیر خبر داد و از مدیران اجرایی استان خواست از ظرفیت هسته‌های گزینش در ارتقای سلامت اداری استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار