مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

سبلان با پیوست جنگل‌های فندقلو و موران ثبت جهانی می‌شود

اردبیل (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: سبلان با پیوست جنگل‌های فندقلو و موران در لیست آثار جهانی به ثبت می‌رسد.

کد مطلب: ۷۰۰۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

کریم حاجی‌زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانداری اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در دو بخش طبیعت و تاریخ از ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است که ما برای تقویت این بخش‌ها درصدد تکمیل مطالعات پرونده سبلان برای ثبت جهانی هستیم .

وی با بیان اینکه کوه سبلان دارای قداست خاص بوده و از نظر محیط پیرامونی نیز دارای شرایط طبیعی و جغرافیایی بی‌نظیری می‌باشد، خاطرنشان کرد: با هدف تقویت بنیان‌های حفاظتی این کوه مقدس به همراه جنگل‌های فندقلو و موران قصد ثبت جهانی این میراث ارزشمند را داریم تا به واسطه ثبت جهانی کوه سبلان و زیبائی‌های آن در سطح جهانی و ملل مختلف بیشتر شناخته شود .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به هزینه 750 میلیون تومانی برای تکمیل مطالعات سبلان برای ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: قطعا ثبت جهانی سبلان جلوی مداخلات در این منطقه را با اجرای پروژه‌های دم دستی و در سطح پائین گرفته و از این منبع ارزشمند صیانت می‌کند .

حاجی‌زاده به کارهای بنیادین برای حفاظت از این میرث ارزشمند به عنوان نقطه مشترک جامعه بشری و بهره‌گیری از این ثروت بی‌پایان به ویژه جنگل‌های پیرامونی آن اشاره کرد و گفت: عده‌ای با مداخلات نابجا و بسیار سطح پائین قصد درست کردن رزومه و کارنامه برای خود در جنگل‌ها و مراتع منطقه هستند در حالی که باید به فکر یک برنامه‌ریزی جامع و کامل در صیانت از این آثار ارزشمند باشیم .

وی ادامه داد: بنده نقطه به نقطه این استان را می‌شناسم و بر این باورم تمام ثروت‌های طبیعی استان اردبیل در حال نابودی است در حالی که با یک تصمیم ملی و جهانی با پرهیز از مداخلات مقطعی می‌توان از جنگل فندقلو و موران حفاظت کرده و زمینه صیانت از آن را به وجود آورد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به برگزاری جشنواره زمستانی نیز اشاره و اظهار کرد: این جشنواره را به هدف ثبت یک رویداد ملی و منطقه‌ای در تقویم سالانه کشور برگزار می‌کنیم و امیدواریم در کنار این جشنواره مسابقات ورزشی زمستانی و کوهستانی تقویت شود .

حاجی‌زاده از قابلیت سرعین برای صعود حرفه‌ای به سبلان در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: ما با تدارک این برنامه‌ها و رویدادهای ورزش زمستانی می‌توانیم به صورت رایگان از طریق شبکه‌های مختلف و رسانه‌ها جاذبه‌های گردشگری زمستانی را تبلیغ کنیم .

وی همچنین به حضور استان اردبیل در نمایشگاه گردشگری تهران با حضور استان‌ها و همچنین کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل را از غذاهای بومی و محلی گرفته تا زندگی عشایر منطقه، صنایع دستی، توانمندی‌های فرهنگی و هنری و موسیقیایی و آمادگی برای جذب سرمایه‌گذاران را در این بخش فراهم کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار