در گفت‌وگو با پانا

معاون سازمان دانش‌آموزی: مدارس تمام‌تشکیلاتی نماد مدرسه‌ تراز جمهوری اسلامی ایران است

تهران (پانا) - معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای مدارس تمام تشکیلاتی از تلاش برای افزایش پوشش این مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۰۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

اردشیر دهقانی در گفت‌وگو با پانا به تاریخچه‌ای از فعالیت های سازمان دانش‌آموزی اشاره و اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی براساس راهبرد توسعه کمی وکیفی، تشکیلات پیشتازان در حوزه دانش‌آموزان پسر و دختر به با ضریب رشد 5/2 درصدی در طول سال به دنبال این است تا افق 1404 جمعیت تحت پوشش خود را به سه میلیون و 600 هزار نفر افزایش دهد.

جمعیت تشکل پیشتازان یک میلیون و 180 هزار نفر است

وی ادامه داد: اکنون جمعیت تشکل پیشتازان یک میلیون و 180 هزار نفر است که در مقایسه پیش بینی‌های انجام شده بیش از ۵ درصد رشد داشتیم و جمعیت بیشتری از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادیم.

معاون سازمان دانش آموزی تصریح کرد: مدارس تشکیلاتی از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا گروه‌های پیشتازان در مدارس به طور تک گروهی 23 یا 45 نفره تشکیل می شدند اما با توجه به اینکه این گروه تشکیلاتی مورد توجه مدارس قرار گرفت از سال 94 مجوز داده شد تا گروه های تشکیلاتی به سه گروه افزایش یابد که بازهم استقبال خوبی داشتیم و در سال تحصیلی 96-95 مجوزی به استان ها داده شد تا تعدادی از مدارس «تمام تشکیلاتی» شوند.

تعریف مدارس «تمام تشکیلاتی»

وی افزود: مدارس «تمام تشکیلاتی» به این معناست که تمام دانش آموزان مدرسه به عضویت تشکل پیشتازان در آمده باشند.

معاون سازمان دانش‌آموزی به رشد کمی مدارس تمام تشکیلاتی طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 93 تعداد 180، در سال 94 تعداد 470، در سال 95 تعداد 780 و در سال 96 بیش از 1400 مدرسه به عنوان مدارس تمام تشکیلاتی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: برنامه داریم مدارس تمام تشکیلاتی را تا افق 1404 به بیشتر از 10 هزار مدرسه افزایش دهیم.

دهقانی بیان کرد: در این مدارس دانش‌آموزان در قالب گروه‌های تشکیلات 45 نفره دسته‌بندی می‌شوند و مسئولیت هر گروه را مربیان همان مدرسه بر عهده دارند. در کنار هر گروه دو یاور مربی هم وجود دارد که از ظرفیت آنها بهره می بریم.

وی اظهار کرد: تعداد مدارسی که اکنون از ظرفیت پیشتازان در کل کشور بهره می‌گیرند حدود 39 هزار و تعداد مربیان آن 41 هزار نفر برآورد شده است.

افزایش تعداد مدارس تحت پوشش تشکل پیشتازان

دهقانی تصریح کرد: تا افق 1404 تعداد مدارس تحت پوشش تشکل پیشتازان به 65 هزار مدرسه و جمعیت دانش آموزی به بیشتر از سه میلیون و 600 هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی در مورد تاثیر مدارس تمام تشکیلاتی در روند آموزشی‌وپرورشی دانش‌آموزان گفت: پنج ساحت از شش ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین در حوزه معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی دنبال می‌شود و این مساله را مورد توجه داریم تا ویژگی های شخصیتی، اخلاق‌مداری، تعهد و رعایت حقوق شهروندی را در دانش آموزان تقویت کنیم.

مدارس تمام تشکیلاتی به عنوان نماد مدرسه‌ای هستند

معاون سازمان دانش‌آموزی با تاکید براینکه مدارس تمام تشکیلاتی به عنوان نماد مدرسه‌ای در تراز جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: هر مدرسه‌ای که مدیر مدرسه و کادر آموزشی آمادگی داشته باشند تا به عضویت سازمان دربیایند قابلیت تبدیل شدن به مدارس تمام تشکیلاتی را دارد و مدیران به منظور ثبت‌نام در این طرح برای سال آینده می‌توانند از طریق سایت اینترنتی www.pishfar.ir و پست الکترونیکی pishfar@medu.ir اقدام کنند.

دهقانی تصریح کرد: تمامی فعالیت های فوق برنامه در نظر گرفته برای دانش آموزان پیشتاز در مدارس تمام تشکیلاتی خارج از ساعت درسی است و با توجه به اینکه شیفت مدارس در نوبت دوم خالی است از این ظرفیت استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار