رد درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره ناآرامی‌های ایران

تهران (پانا) - رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با رد درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری درباره اتفاقات ایران مانع از پیگیری سیاست خصمانه دولت ترامپ علیه ایران شد.

کد مطلب: ۶۹۹۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایرنا، ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای کشور ظاهرا زمینه مناسبی را برای پیگیری و تشدید سیاست‌ها و اظهار نظرهای خصمانه مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است و در این بین پرگویی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر تناقضات رفتاری، گفتاری و شخصیتی رئیس‌جمهوری آمریکا را بیش از پیش برملا کرده و از سوی دیگر بی تجربگی نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل، شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.
توئیت‌های اخیر ترامپ با عنایت به رفتارها و اقدامات یک ساله اخیر وی هیچ محملی برای پذیرش در افکارعمومی ایرانیان ندارد.
ممنوعیت های مهاجرتی برای ایرانیان، محدودیت‌های بانکی، اعمال تحریم‌های متعدد علیه ملت ایران و کارشکنی‌های متعدد در توافق بین‌المللی برجام هدفی جز تحت فشار قرار دادن ملت ایران نداشته است و تردیدی نیست که ملت ایران بخشی از مشکلات امروز را ناشی از خصومت‌های بی حد و مرز دولتمردان آمریکایی نسبت به خود می‌بیند که در راه ورود دوباره ایران به اقتصاد جهانی و بهره‌مندی از فرصت‌ها و مزایای برجام و رفع موانع بانکی سنگ‌اندازی کرده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر و قبل از اعلام راهبرد امنیتی خود ایرانیان را «ملتی تروریست مانند بعضی دیگر» خطاب کرده بود این روزها می‌گوید: « ایرانیان گرسنه غذا هستند وغذایی اندک برای خوردن دارند.»
ترامپ با شخصیت هیجانی که دارد احتمالا این روزها هم به نصیحت‌های مشاوران خود گوش نمی‌دهد. مشاوران کهنه‌کاری که در اطراف وی حضور دارند خوب می‌دانند که ایرانیان نسبت به هر گونه اظهار نظر و اقدام مداخله‌جویانه در امور داخلی خود به شدت حساس هستند و اتفاقا علت اصلی خصومت و دشمنی ملت ایران ناشی از همین رویکرد مداخله‌جویانهاست.
حتی در روزهای اخیر برخی از رسانه ها نسبت به اظهارنظرهای ناپخته در قبال تحولات ایران به ترامپ هشدار داده و به وی توصیه کرده‌اند، سکوت کند.
جان برنان، رئیس سابق سیا، ضمن هشدار به رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که «رجزخوانی راهبرد و مکانیسم برای به کار انداختن قدرت و نفوذ آمریکا نیست.»
گذشته از لفاظی های توئیتری، رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می کند فرصت خوبی برای رهایی از شر برجام پیدا کرده است. آن طور که سی. ان. ان. خبر داده «ترامپ به دنبال استفاده از اعتراضات ضد دولتی در ایران برای لغو برجام است.»
بر این اساس، نیکی هیلی که مسئول پیگیری سیاست‌های خصمانه و ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل متحد است تقریبا هیچ فرصتی را این روزها از دست نمی‌دهد. چند هفته قبل بود که نیکی هیلی با نمایش موشک‌های شلیک شده یمنی به عربستان و اعلام ایرانی بودن این موشک‌ها خواستار مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران شد. ادعایی که سازمان ملل آن را مردود اعلام کرد. با این حال وی دیروز نیز خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درخصوص اتفاقات ایران شد که این درخواست هم با رد رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل راه به جایی نبرد.
غیرت عمروف، نماینده دائمی قزاقستان در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، روز گذشته درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری در مورد ایران را رد کرد و با بیان اینکه «ضرورتی برای این کار وجود ندارد»، شکست دیگری در کارنامه نیکی هیلی ثبت کرد.
شکست روز گذشته نیکی هیلی را می توان به شکست اخیر وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین اضافه کرد.
استدلال نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران به قدری ضعیف بوده است که زمینه‌ساز به سخره گرفتن سیاست‌های آمریکا از سوی ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه را فراهم کرده است.
زاخاروا در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است؛«نیکی هیلی می‌تواند تجربه آمریکا درباره پراکنده کردن راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم این کشور جزئیات بازداشت‌های دسته جمعی سرکوب خشن وال استریت و پاکسازی وحشیانه فرگوسن از معترضان را به اطلاع جهانیان برساند.»
به نظر می‌رسد آمریکا تا زمانی که نیکی هیلی در شورای امنیت حضور دارد نه تنها نخواهد توانست همچون گذشته از ظرفیت‌های این سازمان به نفع آمریکا و علیه ایران یا هر کشور دیگر بهره‌برداری کند بلکه روز به روز شاهد افول موقعیت آمریکا در این نهاد بین‌المللی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار