رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان :

واکسیناسیون 22هزار راس دام سبک شهرستان نهبندان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت :طی 9 ماهه امسال 22 هزار و 740 رأس دام سبک در 45 واحد دامی در معرض خطر شهرستان نهبندان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

کد مطلب: ۶۹۷۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپاناازخراسان جنوبی ،محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) یک بیماری ویروسی بسیار مسری می­باشد که جمعیت دامی گوسفند و بز و نشخوارکنندگان حیات وحش را مبتلا می کند ولی سایر حیوانات مانند شتر، گاو، خوک و گاو میش نیز ویروس این بیماری را بدون اینکه خود مبتلا شوند و یا علایمی از بیماری در آنها قابل مشاهده باشد در بدن خود به صورت مخزن و حامل نگه می دارند .

وی افزود: مهمترین علائم این بیماری شروع ناگهانی تب، افسردگی، ریزش ترشحات چشم و بینی، التهاب نکروتیک بافت دهانی، تنگی نفس، سرفه، آنتریت، پنومونی و اسهال بدبو است که با ایجاد تلفات بالا، تحمیل هزینه های درمان، افت تولید در گله و خسارات اقتصادی قابل ملاحظه ای به وجود می آورد .

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان نقل و انتقال بدون مجوز دامپزشکی و رعایت نکردن شرایط قرنطینه ای را از عوامل ظهور این بیماری برشمرد و گفت: انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کانون های آلوده، رعایت اصول قرنطینه ای در مورد دام های تازه وارد، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، حذف دام های مبتلا و معدوم سازی بهداشتی دام های تلف شده از مهمترین و مؤثرترین راه های پیشگیری از این بیماری می باشد .

راه انجام ادامه داد:شبکه دامپزشکی شهرستان در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در دام های بومی شهرستان و همچنین پیشگیری از سرایت بیماری به حیات وحش منطقه، اقدامات پیشگیرانه مطلوبی انجام داده‌ است که اجرای طرح واکسیناسیون دامی در این شهرستان یکی از آن ها است .

وی یادآور شد: با توجه به واگیر بالای این بیماری و مرگ و میر 50 تا 80 درصدی آن و مجاورت شهرستان با مرزهای شرقی و احتمال ورود دام فاقد هویت و سابقه واکسیناسیون، شبکه دامپزشکی نهبندان اقدام به واکسیناسیون 22 هزار و 740 رأس دام سبک در مناطق در معرض خطر از جمله کانون‌های بیماری در 5 سال گذشته، دام‌های واقع در حاشیه مناطق حفاظت شده حیات‌وحش و جمعیت‌های پرتراکم نموده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار