سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد

تعیین تکلیف پرونده 26 هزار نفر از ممنوع‌الخروجی و ممنوع المعامله‌ها

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضائیه از تعیین تکلیف پرونده یش از 26 هزار نفر که در دهه اول و دوم انقلاب به دلیل تشابه اسمی ممنوع الخروج و ممنوع المعامله شده بودند، خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۶۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و دومین نشست خبری با اشاره به فرارسیدن نهم دی اظهارداشت: این روز نقطه عطفی در کشورمان بود و مردم در این روز توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند و یک بار دیگر وحدت و همدلی را در کشور مستحکم کردند و این روز را گرامی می‌دارم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در دهه اول و دوم انقلاب تعدادی ممنوع‌الخروج و ممنوع المعامله شده بودند و مشخصات کامل‌شان ذکر نشده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود به دلیل تشابه اسمی که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک و ... از حدود 27 هزار نفری که به دلیل تشابه اسمی ممنوع المعامله بودند با استعلاماتی که شد، 26 هزار و 359 نفر از آنها تعیین تکلیف شدند. بیش از 500 نفر باقی مانده که باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه در سال جاری سرکشی به همه زندان‌ها را انجام دادیم، گفت: بر اساس گزارش واصله از همه زندان‌ها در سال جاری بازدید به عمل آمد. در روزهای اخیر 50 نفر از دادسرای تهران رفتند و با 1500 نفر به طور مشخص در زندان صحبت کردند و این امر ادامه دارد. ما معتقدیم هر چقدر بتوانند بروند و زندانیان را ببینند، مفید است. حدود هشت ماه و نیم گذشته نزدیک به یک میلیون ارتباط مردمی داشتیم و تا آخر آبان ماه 917 هزار و 701 مورد ارتباط مردمی از طریق تلفنی و وب برقرار شد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در طول هشت ماه گذشته، 28 هزار و 145 هکتار رفع تصرف داشتیم که کمک قابل توجهی است و 68 هکتار هم قلع و قمع صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد زندانیان مرتبط به مواد مخدر هستند، گفت: در ماه گذشته نزدیک به 42 درصد از زندانیان مربوط به مواد مخدر بودند. در هشت ماه گذشته، 248 تن مواد مخدر کشف شده است. بیش از هشت تن در جاسک کشف شده که صد کیلوی آن هروئین است. همچنین در آذر ماه 63 نفر در زمینه تخلفاتی مربوط به جعل و کارچاق کنی و یا کارمند و وکیل و قاضی متخلف دستگیر شدند که از این تعداد 37 نفر کارچاق کن و 8 نفر وکیل و 3 نفر قاضی و تعدادی کارمند و کارشناس هستند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا هیات انگلیسی به ایران سفر کرد و مدعی مذاکره در خصوص برخی متهمین بود، آیا با قوه قضاییه در این زمینه مذاکره‌ای صورت گرفته و آیا در خصوص «نازنین زاغری» و «کمال فروغی» تصمیمی گرفته شده است؟ گفت: اینکه این هیات چه هدفی داشتند و با چه کسی مذاکره کردند را نمی‌دانم، ولی با قوه قضاییه صحبتی نداشتند و قوه قضاییه در خصوص این افراد تصمیمی نگرفته است. بله، امر بر عهده قوه قضائیه است. اگر روزی آزادی مشروط و ... شامل حال این زندانی یا سایر زندانیان شد اعمال می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون پیش‌بینی شده کسانی که بیش از 10 سال حبس داشته‌اند و نیمی از حبس را گذرانده باشند در صورت وجود شرایط خاص می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. همچنین کسانی که مجازات‌شان کمتر از 10 سال است پس از گذراندن یک سوم از مجازات خود طبق قانون و شرایط می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. در خصوص این دو زندانی گفتنی است که آنها مانند سایر زندانی‌ها هستند و اگر روزی مستحق تخفیف مجازات باشند این امر صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اینکه برای «نازنین زاغری» پرونده جاری دیگری نیز در حال رسیدگی است؟ اظهار کرد: بله، زاغری پرونده جاری دارد، ولی نمی‌دانم در چه مرحله‌ای است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار