یادداشت//

آلودگی به ساده ترین راه / دود زباله در ریه های مردم

آتش زدن زباله های شهری، صحنه ای بسیار ناخوشایند است که امروزه در شهر لامرد شاهد آن هستیم، آتشی که دود آن آلودگی هوا را به ساده ترین راه ممکن در پی دارد و ریه های مردم شهر را آلوده می کند.

کد مطلب: ۶۹۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، فرهنگ و عادت مردم از شاخصه های اصلی شناختن یک جامعه و اجتماع به شمار می رود و نام نیک یک شهر به رفتار اجتماعی شهروندان آن بر می گردد.

در سریالی از مطالب به معضلات و مشکلاتی در سطح شهر خواهیم پرداخت که مسبب اصلی آن شهروندان و مردم هستند و با یادآوری آن به دنبال رفع معضلات هستیم تا در کنار انتقاد سازنده از مدیران و مسئولان، سوزن نقد را به خود نیز بزنیم.

آتش زدن زباله های شهری، صحنه ای بسیار ناخوشایند است که امروزه در شهر لامرد شاهد آن هستیم، آتشی که دود آن آلودگی هوا را به ساده ترین راه ممکن در پی دارد و ریه های مردم شهر را آلوده می کند.

در نگاه اول آتش زدن زباله ها و خلاص شدن از شر آن، ساده ترین راه حلی است که به ذهن همگان می رسد و موضوعی که متاسفانه مردم و متولیان امر برای خلاص شدن از شر زباله ها به آن متوسل می شوند، عملی که باعث می شود صحنه هایی رقم بخورد که علاوه بر نازیبایی های شهری، آلودگی محیط طبیعی و زمینه سازی تشدید آلودگی هوا در فضای شهری نیز بدنبال داشته باشد.

موضوعی که بقدر کافی از آلودگی و آلایندگی منطقه انرژی عسلویه از آن لطمه دیده ایم و صدای همگان را درآورده و آتش زدن زباله های شهری، سنگی است افزون بر سنگ های دیگر.

تصاویر آتش زدن زباله ها موضوعی است که بارها آن را در سطح شهر و حومه ی آن مشاهده و شاید به سادگی از کنار این موضوع عبور کرده باشیم؛ ولی آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده ایم که آتش زدن زباله ها چه تاثیر مخربی بر زندگی شهری ما دارد؟

متاسفانه هر روزه هنگام عبور از سطح شهر شاهد سوزاندن زباله ها هستیم، به حدی این موضوع فراگیر و فراوان شده که گاهی دود حاصل از سوختن این زباله ها فضای زیادی از محوطه شهر را اشغال می کند و زندگی معمولی را مختل می کند.

بارها و بارها در مذمت این موضوع حرفها گفته شده ولی همچنان شاهد این موضوع هستیم.

باید به این نکته توجه کنیم که رفاه آنی و به سختی نیفتادن لحظه ای در دفع صحیح زباله ها عوارض و عواقبی دارد که هم در کوتاه مدت و بلند مدت گریبان خودمان را خواهد گرفت.

در حال حاضر بقدر کافی شهرمان مشکل دارد، از کانال ها و چاله های سطح معابر گرفته تا سگ های ولگرد و تخلفات ترافیکی و دیوارهای کاهگلی و خانه های مخروبه تا عدم حمل صحیح زباله و چرای حیوانات در بلوارها و فضای سبز شهری , ...، پس بیایم همه باهم اگر نمی توانیم مشکلی از شهر را حل کنیم، لااقل باری به مشکلات شهر اضافه نکنیم.

به هر حال به نظر می رسد علاوه بر اینکه نهادهای متولی امر مانند شهرداری ها باید بر روند جمع آوری زباله در شهرها نظارت کافی و اقدامات صحیح و کامل را داشته باشند باید، برخی دستگاه ها نیز که پیگیری قانونی در این خصوص جز وظایف و مسئولیت های آن هاست، کار را قبل از رسیدن به درجات وخیم تر به گونه ای دنبال کنند که در راستای آگاه سازی مردم و نهادینه کردن فرهنگ درست جمع آوری زباله و داشتن شهری سالم و به دور از آلودگی گام بردارند.

هر شهری با رفتار شهروندان آن ساخته می شود، پس همه در قبال شهر خود مسئولیم.

گزارشگر/سیدمحمدحقایقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار