استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با پانا

گسل شمال تهران توان ایجاد زلزله 7 ریشتری را دارد

تهران (پانا) - به گفته استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، زلزله 5.2 شب گذشته تهران در گسل اشتهارد در غرب سامانه گسل شمال تهران بوده است و گسل شمال تهران توان ایجاد زلزله‌ای با قدرت 7 ریشتر را دارد.

کد مطلب: ۶۹۵۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد

احمد مختاری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به زلزله شب گذشته مرز استان تهران و البرز اظهارداشت: زلزله شب گذشته در گسل ماهدشت جنوب کرج در غرب سامانه گسل شمال موجب این زمین لرزه شد که بزرگای آن باعث شد تا استان‌های همجوار از جمله قم نیز لرزش را احساس کنند.

این استاد پژوهشگاه بین‌الملی زلزله شناسی با اشاره به پس لرزه‌های زلزله 5.2 ریشتری تهران گفت: پس لرزه‌ها تا چند ساعت یا چند روز و یا در مواردی در چند ماه بعد از وقوع زلزله اصلی رخ می‌دهد که در مورد تهران نیز این پس لرزه‌ها از زلزله‌ای که بزرگی آن ۵.۲ ریشتر بوده، کمتر است.

وی درباره وقوع زلزله مجدد در تهران گفت: علم زلزله به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و این مساله برای تهران نیز صادق است. البته ممكن است زلزله شب گذشته تهران موجب تحریک گسل‌های شمال تهران و گسل اشتهارد شود و فعال شدن این گسل‌ها دور از انتظار نیست.

مختاری با بیان اینکه گسل شمال تهران توان ایجاد زلزله‌ای با قدرت 7 ریشتر را دارد، گفت: گسل‌های شمال تهران، شمال قزوین و اشتهارد از جمله گسل‌هایی هستند که موجب زلزله در دو استان تهران و البرز می‌شود. با توجه به وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ روی گسل شمال تهران توان لرزه‌زایی با بزرگای 7 برای گسل شمال تهران انتظار می‌رود.

در ساعت 23 و 27 دقیقه روز چهارشنبه 29 آذرماه زلزله‌ای با بزرگای 5.2 ریشتر رخ داد و تاکنون 12 پس لرزه به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار