اللهیارترکمن در نخستین نشست خبری اعلام کرد؛

پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا یک هفته دیگر

تهران (پانا) - معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا یک هفته دیگر خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۵۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

علی الهیارترکمن، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها که عصر امروز در ساختمان اصلی این وزارتخانه برگزار شد از پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا یک هفته دیگر خبر داد و گفت: 3520 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته اختصاص داده شده است.

اللهیارترکمن ادامه داد: معاونت توسعه باید در خدمت معاونت‌های تخصصی آموزش و پرورش قرار بگیرد و نیازهای آنها را بیان کنیم تا بتوانیم سهم و منابع آموزش و پرورش را وارد این حوزه‌ها کنیم. ما واسطی میان آموزش و پرورش و دستگاه‌هایی هستیم که در خارج از این مجموعه وظیفه تامین منابع را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه این معاونت در چهار حوزه اصلی تامین منابع مالی و بودجه ریزی، امور اداری، تشکیلات و ساختار، رفاه، پشتیبانی، نظارت بر اجرای بودجه و انطباق با مقررات فعالیت می کند گفت: این بخش معاونت واسط بین بخش های تخصصی با دستگاه‌های مرتبط مالی در بیرون است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی فکر می‌کنند تمام مسائل آموزش و پرورش به دلیل مسائل مالی است. ما در این معاونت معتقدیم حل این مشکل دیرینه آموزش و پرورش نیازمند شناخت دقیق علت‌هاست.

پرداخت حق‌الزحمه امتحانات تا اسفندماه

الهیارترکمن در پاسخ به این سوال که میزان معوقات آموزش و پرورش چه میزان است گفت: آن چه در سال 95 باید پرداخت می‌کردیم، غیر از سه معوقه عنوان شده، حق‌التدریس فروردین ماه تا خرداد ماه 96 و دیگر حق‌الزحمه امتحانات سال گذشته بود که باقی مانده و مبلغی بین 170 تا 180 میلیارد تومان است که تا اسفندماه پرداخت می‌کنیم.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم میزان معوقاتی که در سال 95 به سال 96 رسیده است حدود 380 میلیارد تومان باشد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خرداد سال 97 پرداخت کنیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیشنهادی به مجلس داده‌ایم تا کارگروهی تشکیل شود تا برای یک بار تمام مطالبات سال‌های گذشته فرهنگیان احصاء شده و ظرف مدت یک سال همه آن را پرداخت کنیم.

مدرسه اصلی ترین واحد اجرایی است

وی با تاکید بر اینکه مدرسه به عنوان اصلی‌ترین واحد اجرایی آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار بگیرد, خاطرنشان کرد: وقتی از بهره‌وری صحبت می‌کنیم منظور ما کاهش نیست بلکه درست مصرف کردن است تمام مطالعات نشان می‌دهد در این موارد دچار مشکل هستیم همچنین محاسبه قیمت تمام شده اقدامات آموزشی و تربیتی باید انجام شود تا از کنار آن به اقدامات اصلاحی برسیم.

سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کاهش نیافته است

اللهیارترکمن درباره کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت به 8 درصد، عنوان کرد: افرادی که این مسئله را بیان می‌کنند فقط جدول هفت بودجه را در نظر می‌گیرند و نباید بودجه بخش اجتماعی را به بودجه کل کشور حساب کرد. این موضوع باید از بودجه عمومی دولت محاسبه شود که به صورت میانگین سهم بودجه مصوب آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت, 9.5 درصد است و با پیش بینی عملکرد به 11.7 درصد می‌رسد برهمین اساس سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 9.5 درصد بوده و کاهش نیافته است.

وی درباره استانی شدن بودجه آموزش و پرورش در سال 97، تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها علاوه بر اعتبارات کلی می‌توانند از ظرفیت‌های استانی خود استفاده کنند و اگر بودجه دقیق در جایگاه خود مصرف شود خطرات اجرایی برای آموزش و پرورش ندارد.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ذیل جدول 2 و 10 قانون بودجه توضیح دادیم که آموزش و پرورش استان‌ها حق ندارند اعتبارات آموزش و پرورش استان‌ها را کاهش دهند در این‌باره جای نگرانی نیست و باید بحث کارشناسی انجام شود تا به نتیجه مشخص برسیم.

علت تاخیر در پرداخت اقساط فرهنگیان

وی درباره تاخیر در پرداخت اقساط فرهنگیان نیز اظهار کرد: این موضوع مشکل آموزش و پرورش نیست و به نحوه عمل اقتصاد و دارایی و خزانه برمی‌گردد. این مشکل مورد اعتراض و پیگیری ماست اما در شکل گیری آن نقش نداریم گویا مشکل نقدینگی در خزانه وجود دارد که باعث تاخیر می‌شود.

اللهیارترکمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگرانی هایی از عدم تخصیص و توزیع به موقع بودجه از سوی نهادهای استانی گفت: در پرداخت حقوق مشکلی نداریم و در تاریخ مقرر انجام می‌شود دستگاه‌هایی که اعتبار استانی دارند در پرداخت حقوق مشکل ندارند.

وی ادامه داد: اما دغدغه هایی در بخش،"سایر" وجود دارد. دغدغه هایی داریم و قرار است کمیته ناظر در سطوح استانی و ملی تشکیل و دستورالعمل مشخصی به استان ها ابلاغ شود. این امر ناقض نقش نظارتی ما نیست و قطعا مرحله به مرحله همه استان ها را رصد می کنیم. تجربه گذشته و ظرفیت های قانونی قطعا به کمک ما خواهد آمد.

بیمه تکمیلی فرهنگیان

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان عنوان کرد: طبق قانون دستگاه‌های دولتی حق ندارند از محل اعتبارات دولتی پرداختی داشته باشند و صفر تا صد بیمه تکمیلی به عهده کارمند است. برخی دستگاه‌ها بودجه خدمات رفاهی شان را به این امر اختصاص می‌دهند اما چون ما اعتبار رفاهی نداریم با مضایقی روبرو هستیم و پیگیریم اعتباری برای آن بگیریم.

وی از بیمه مرکزی گلایه کرد و گفت: یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول بیمه تکمیلی می‌شوند و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. در حال طراحی الگوهایی هستیم تا شکل بهتری از بیمه را در چارچوب موجود ایجاد کنیم. امید است بیمه ها همراهی بهتری داشته باشند زیرا اگر روزی بخواهیم از بیمه خارج شویم آنها هم با چالش مواجه می‌شوند.

الهیارترکمن افزود: سعی کردیم امسال کمترین فشار در پرداخت سهم حق بیمه به فرهنگیان وارد و حداقل افزایش اتفاق بیافتد. تلاش می کنیم هرجا مورد نیاز هست تعهدات را بالا ببریم. این شکل بیمه مورد رضایت ما هم نیست و قطعا سال آینده شکل جدیدی ارائه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار