در کارگاه تخصصی « از قصه تا نمایش» عنوان شد:

برنامه ریزی برای تئاتر کودک در مراکز استانها ضرورت دارد

کارگاه تخصصی دو روزه « از قصه تا نمایش» به همت واحد نمایش حوزه هنری استان آذربایجان شرقی و با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان در محل حوزه هنری استان، با حضور حسن دولت آبادی و علاقمندان به این عرصه برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۴۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، مدیر دفتر تئا‌تر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: خوشبختانه ظرفیت رشد تئا‌تر کودک در مراکز استانی فراهم شده است است، اما باید برنامه‌ریزی بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.
حسن دولت‌آبادی افزود: ترویج فرهنگ قصه‌گویی مهم‌ترین هدف حوزه هنری کودک و نوجوانا می باشد و به دنبال تأثیر تربیتی قصه بر نسل کودک و نوجوان هستیم؛ چراکه قصه‌گویی یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های ایرانی است و در تربیت کودک و نوجوان نقش مهمی دارد.
وی تصریح کرد: در عین حال از طریق نمایش می توان به قصه ها عینیت بخشید و کودکان ونوجاونان نیز از این طریق می توانند موارد مطرح در قصه را به عینه درک کنند.
دولت‌آبادی با تاکید بر لزوم آموزش‌های لازم برای رشد تئا‌تر کودک و نوجوان، تصریح کرد: خوشبختانه مراکز استانی در عرصه نمایش کودک آثار خوبی تولید می کنند اما برای رشد کیفی نمایش‌های کودک و نوجوان، در استان‌ها، تلاش و آموزش‌های بیشتری لازم است.
وی با بیان اینکه در این کارگاه به دنبال کشف استعدادهای تازه بودیم، اضافه کرد: این اقدام حوزه هنری استان در برگزاری چنین کارگاههایی در امر استعداد یابی بسیار موثر می باشد و از طریق استعدادهای تازه کشف شده است که هنر قصه گویی و نمایش کودک و نوجوان رشد می کند.
وی گفت: در طول سال حمایت‌های لازم را از گروه‌های همراه با حوزه هنری انجام داده‌ایم و امیدوارم نتایج آن در استانها مطلوب و مقبول واقع شود.
وی در خصوص نمایشنامه خوب برای کودک نیز گفت: نمایشنامه کودک دقیقا همان مشخصات نمایشنامه بزرگسال را دارد به اضافه این‌که باید در فرصتی کوتاه به انجام برسد و موجز باشد تا کودک را جذب کند. باید سرگرم کننده هم باشد و به لحاظ تربیتی، چیزهایی به او بدهد.
وی در ادامه در مورد تئاتر کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: این نوع تئاتر مبتنی بر مسائل مبتلا به کودکان و نوجوانان که یا توسط بزرگسالان یا خردسالان به اجرا درمی‌آید. طبیعی است که این نوع تئاتر همواره تفاوت‌های اساسی با تئاتر بزرگسالان دارد. برای این‌که در تئاتر بزرگسالان به دلیل ذهنی، عقلی و وضعیتی که به هرحال مخاطب پیدا کرده، برای پذیرش داستان، ممکن است شیوه‌های مختلفی را نویسنده و کارگردان اتخاذ کند. اما در تئاتر کودکان الزاماً در هر اجرا ما نیازمند آن هستیم که اول مخاطب را جذب کنیم و بعد بتوانیم مسئله‌ای را منتقل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار