عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا تأکید کرد

ضرورت تعیین تکلیف گودهای رها شده در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بر ضرورت تعیین تکلیف گودهای رها شده در پایتخت تأکید کرد.

کد مطلب: ۶۹۳۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا، درخصوص فضاهای رها شده در شهر تهران اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که تهران با آن روبروست، ناایمن بودن فضاهایی است که در سطح شهر رها شده است. از جمله ساختمان‌هایی که تخریب شده و به جای آن ساختمانی احداث نشده و یا اینکه ساختمان‌های در حال احداث، نیمه کاره رها شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: شورای شهر و شهرداری تهران با مجموعه اختیاراتی که در رابطه با فضاهای شهری دارند، خیلی نمی‌توانند در این زمینه اقدامی کنند و چالش اصلی به قوانین این بخش مربوط است. املاک و فضاهای رها شده در شهر متعلق به مالکان دولتی و خصوصی هستند که البته بخش عمده‌ای از مالکیت آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

وی افزود: طبق قانون، مالک ساختمان اختیاراتی دارد که نمی‌توانیم آن را ملزم کنیم که حتما آنجا را بسازد. شهرداری در نهایت می‌تواند نسبت به ساماندهی و محصور کردن این فضاها اقدام کند .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به دستورالعمل معاونت شهرسازی برای اخذ پروانه ساخت وساز گفت: طبق مقررات معاونت معماری و شهرسازی افرادی که برای اخذ پروانه ساخت به شهرداری مراجعه می‌کردند برای اینکه مهلت پروانه آن‌ها تمام نشود ملزم بودند تا ملک را تخریب و عملیات گود برداری را انجام دهند. در صورت انجام این اقدامات، پروانه آن‌ها ابطال نمی‌شد و این مسأله باعث شد تا گود‌های بلاتکلیف نیز به فضاهای رها شده در سطح شهر اضافه شود که مشکلاتی را برای ساختمان‌های همجوار و تردد شهروندان ایجاد شده است.

سالاری ادامه داد: از شهرداری درخواست کردیم، تخریب ساختمان و پر کردن گود تا سطح خیابان را ملاک شروع عملیات برای اخذ پروانه ساخت در نظر بگیرند که این موضوع هم‌اکنون پذیرفته شده و دیگر مشکل گودهای پرخطر در تهران را نخواهیم داشت.البته هنوز هم گودهایی در تهران هستند که تعیین تکلیف نشده اند و به عنوان یک چالش به حساب می آیند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر مقررات ملی ساختمان بیان کرد: با تغییراتی که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اتفاق افتاده و اکنون در سطح دولت مطرح است، مشکل ساختمان‌ها رها شده نیز حل خواهد شد و موضوع دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه اگر تأیید شود، مالک با ارائه نقشه معماری می‌تواند پروانه شهرداری را دریافت و عوارض را بپردازد و تا زمانی که سرمایه لازم برای ساخت ملک تأمین نشده، اقدام به تخریب ساختمان نکند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: طرح دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمان، به زودی در دولت تصمیم‌گیری و ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار