رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی: كتاب‌ كمک درسي غير استاندارد مانع تحقق سند تحول می‌شود

تهران (پانا) - رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي می‌گوید کتاب‌های كمک درسي غير استاندارد در تحقق هدف‌هاي سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش مانع ایجاد کرده‌اند.

کد مطلب: ۶۹۳۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی‌آموزشی، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمديان، اظهار کرد: كتاب‌هاي كمك درسي غير استاندارد، مانع تحقق مفاد سند تحول بنيادين و يا برنامه درسي ملي می‌شود.

محمديان تاكيد كرد: سند تحول يا برنامه درسي ملي، گريز از ميدان حافظه محوري و ورود به ميدان خلاقيت، تفكر و انديشه را براي ما تكليف كرده، ‌همانطور كه اولين عنصر از عناصر پنج‌گانه برنامه درسي ملي،‌ ارتقاي تفكر و حكمت است.

وي افزود: وقتي كتاب‌هاي غير استاندارد آموزشي و كمك درسي به ميدان مي‌آيند، امكان و فضايي براي انديشه و حكمت باقي نمي‌گذارند.

معاون وزير آموزش و پرورش، با اشاره به اين كه يكي از آثار رويكرد حل مسئله و توانمند شدن دانش‌آموز براي حل مسئله، ‌ايجاد لذت يادگيري است، خاطر نشان كرد: كتاب‌هاي كمك آموزشي لذت يادگيري را محو مي‌كند و دربين دانش‌آموزان از بين مي‌برد چون بچه‌ها تلاشي انجام نمي‌دهند و براي حل مسئله كاري می‌کنند؛ در حالي كه دانش‌آموزان اگر خود مسئله را بفهمند و آن را حل كنند، از اين فهم خود لذت می‌برند و از درك خود دفاع مي‌كنند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي،‌ با تاكيد بر اين كه آفت كتاب‌هايكمك آموزشي غير استاندارد، تنها ايجاد اختلال در فرايند ياددهي- يادگيري نيست،‌ تصريح كرد: اين كتاب‌ها حتي در صورت استاندارد بودن هم، ذهن و فكر دانش آموزان را راحت‌طلب و تنبل بار مي‌آورد. بچه‌ها بايد به جاي كتابكمك آموزشي، كتاب‌هاي علمي و كتاب‌هايي كه دانش آنها را توسعه دهد، بخوانند.

وي با بيان اينكه اكنون كتاب‌هاي كمك آموزشي عمدتاً روي حل كردن و آسان كردن مسئله متمركز است. خواستار آن شد كه ناشران به سراغ توليد و انتشاركتاب‌هاي علمي كه در مسير توسعه دانش قراردارند،‌ بروند.

معاون وزير آموزش و پرورش درباره کتاب‌های آموزشی هم خاطر نشان كرد: كتاب‌هاي آموزشي بايد يك سهم معيني تسهيل‌گري كنند؛ يك سهم قابل ملاحظه‌اي هم به توسعه دانش بپردازند و روش‌هاي نو را در ياددهي - يادگيري پيشنهاد كنند تا تجربه‌هاي فردي يك معلم در كلاس به ديگران منتقل و روش و منش آنان شود.

وي با بيان اينكه «از آثار توليد شده خوب و استاندارد را حمايت مي‌كنيم«، گفت: ما ناشران خوب را رقيب نمي‌دانيم. چون ناشران و مؤلفان خوب و توليد كنندگان مواد آموزشي و تربيتي قوي و مناسب، دوستان و شركاي آموزش و پرورش هستند واز آن‌ها حمايت مي‌كنيم و برپايي جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد نيز با هدف شناسايي و حمايت چنين مؤلفان و ناشراني شكل گرفته است، چون كار جشنواره را به نوعي، خدمت به خانواده و معلمان مي‌دانيم.

محمديان، در پايان، كميتة علمي و داوري جشنواره را به هوشياري و دقت بسيار در شناسايي و معرفي آثار برتر دعوت كرد و گفت: اكنون كه اعتماد مردم به شما بيشتر شده است و كتاب‌هايي كه از سوي شما به عنوان آثار استاندارد و مفيد معرفي شده مورد اقبال قرار مي‌گيرد، بايد دقيق‌تر باشيد و در انجام اين مسئوليت بزرگ، از اعتماد مردم نهايت استفاده را ببريد تا سطح كيفي كار در مورد كتاب‌هايي كه تاييد و حمايت مي‌كنيد، مورد خدشه قرار نگيرد و همه مهر استاندارد شما را بپذيرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار