در گفت‌وگو با پانا مطر شد

تأثیر افزایش عوارض خروج از کشور بر مراودات علمی ایران

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که افزایش عوارض خروج از کشور در روابط علمی ایران تأثیر منفی و نگران کننده‌ای ندارد.

کد مطلب: ۶۹۲۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد

حمایت میرزاده در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به مشکلات بودجه‌ای در دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: هم‌اکنون دولت در شرایطی قرار دارد که مشکل تأمین بودجه در همه دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. دولت نباید تنها به درآمدهای نفتی متکی باشد و برای جبران این مشکلات علاوه بر منابع نفتی می‌تواند از طریق دریافت مالیات و عوارض مشکلات را برطرف کند. یکی از راه‌‌هایی که دولت می‌تواند مشکل بودجه دستگاه‌ها را برطرف کند اخذ عوارض خروج از کشور و صرف آن در بخش‌های مختلف است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین به موضوع خروج اساتید و دانشگاهیان برای فرصت مطالعاتی و تحقیقات دانشگاهی از کشور اشاره کرد و گفت: اساتید و دانشگاهیان برای انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی به خارج از کشور مراجعه می‌کنند و باید همانند سایر افراد عوارض بپردازند که با توجه به حجم خروج دانشگاهیان این مسأله تأثیر نگران کننده‌ای بر مراوادات علمی ایران ندارد.

وی به سیاست‌های تشویقی آموزش عالی برای گسترش مراودات علمی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت:‌ افزایش همکاری‌های علمی همواره از سیاست‌هایی بوده که دولت آن را مطرح کرده و در این راستا بسیاری از دانشگاهیان ایرانی برای همکاری‌های علمی و تبادلات فناوری به کشورهای اروپایی و سایر کشورها سفر می‌کنند.

بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 220هزار‌ تومان افزایش پیدا می‌کند. در سفر دوم به خارج از کشور 50درصد این مبلغ بیشتر می‌شود و برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به صد درصد افزایش می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار