کنگره: مسئولیت برجام با ترامپ است/ کاخ سفید: می‌خواهیم برجام باقی بماند

تهران (پانا) - در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بررسی توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره سپرده بود تا در 60 روز درباره تایید توافق هسته‌ای یا رد آن و در نتیجه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کنند، اعضای کنگره بدون هیچ‌گونه اقدامی، عملا تصمیم گیری درباره برجام را به خود ترامپ باز گردانده‌اند.

کد مطلب: ۶۹۲۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش رویترز، در ماه اکتبر (مهر و آبان)، ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد و تصمیم گیری در خصوص برجام را با مهلتی 60 روزه در اختیار کنگره قرار داد.

اما حالا با انقضای این مهلت، رهبران کنگره اعلام کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای تصویب مصوبه‌ای به منظور بازگرداندن تحریم‌های ایران تا پیش از پایان ضرب‌الاجل روز چهارشنبه (22 آذر) ندارند و مشاوران نمایندگان کنگره می‌گویند که این نمایندگان مهلت تعیین شده را بدون هیچگونه اقدامی به پایان خواهند رساند.

با این شرایط، کنگره توپ را به زمین ترامپ بازمی‌گرداند که باید در نیمه ماه ژانویه (بهمن و اسفند) تصمیم بگیرد که آیا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهد داد یا خیر.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که دولت به دنبال آن نیست که تحریم‌ها بازگردانده شود. او در نشست خبری روزانه خود گفت: «دولت همچنان در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای اینکه توافق آمریکا با ایران را تثبیت کند و مسائل مربوط به اشاره سلاح‌های هسته‌ای را مورد توجه قرار دهد، است.»

ترامپ توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق » ممکن خوانده و تهدید کرده است که آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از پاسخ به این سوال که در صورتیکه سنا قانونی درباره فشار بیشتر به ایران تصویب نکند، ترامپ در ماه ژانویه (بهمن و اسفند) تهدیدی برای توافق هسته ای خواهد بود امتناع کرد.

کورکر به خبرنگاران گفته است که هفته گذشته به همراه بن کاردین با اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا ملاقات کرده‌اند تا ببینند که امکانی برای ایجاد لایحه مشترک با کنگره وجود دارد اما این در صورتی است که اروپا مدنظر قرار گیرد و آنها گمان نکنند که ما (آمریکا) در جهت مخالف هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار