انتقاد کوروش زارعی از کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین؛

​زائر ما برای گرفتن آب معدنی از موکب ایرانی باید کارت شناسایی نشان دهد

تهران(پانا) - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین از عدم همکاری کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در حمایت از هنرمندان اعزام شده به این راهپیمایی انتقاد کرد.

کد مطلب: ۶۹۱۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست خبری دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین با تقدیر از گروه های نمایشی شرکت کننده در این رویداد عصر امروز-شنبه 18 آذر- درتماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
کوروش زارعی دبیر دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین در نشست خبری این رویداد گفت: سال گذشته این همایش با۷۰ هنرمند و ۶ گروه نمایشی برگزار شد. امسال با حساسیت و دقت بیشتری کارها را ارزیابی کردیم به ۱۲ نمایش از ۱۲۰ هنرمند از استان های مختلف کشورمان نظیر کرمانشاه، خوزستان، تهران و... رسیدیم.
وی افزود: ۵ مجلس تعزیه به زبان عربی، ۴ مجلس به زبان فارسی، مقتل خوانی، نقالی و... آثاری بودند که تنوع را در جشنواره حفظ می کردند. این هنرمندان دو روز در نجف اجرا داشتند و بعد از آن در مسیر نجف به کربلا اجراها را تا یک روز قبل از اربعین ادامه دادند.
وی با انتقاد از کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در عدم حمایت از نمایش های حوزه هنری ادامه داد: خوشبختانه اجراها با استقبال خوبی همراه شد اما متاسفانه کمک های مورد انتظار توسط کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین انجام نشد. با این وجود خدا را شکر می کنیم که نگاه خالصانه و اجراهای دلی بچه ها، باعث موفقیت این حرکت شد. چنانچه در یکی از اجراها در موکب ۱۱۲۰ شاهد حضور بیش از دو هزار تماشاگر بودیم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این که در پیاده روی اربعین میزبانان واقعی مردم و هنرمندان، عراقی ها هستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی اوقات ما ایرانی ها با اشتباهاتی کار را خراب می‌کنیم. چنانچه زائر ما در یکی از موکب های ایرانی برای گرفتن آب معدنی باید کارت شناسایی نشان می داد! اما عراقی ها کارتن های زیادی آب در اختیارمان می گذاشتند. حتی گاهی با برخی حرف ها موجب تفرقه افکنی می شویم. یک بار یک نفر در یکی از موکب های عراقی گفت این ایرانی ها هستند که دارند هزینه پیاده روی را به تنهایی تامین می کنند و مسئول موکب عراقی بسیار ناراحت شد و گلایه کرد و من مجبور شدم او را آرام و میانداری کنم تا اختلاف و دعوایی صورت نگیرد.
وی عنوان کرد: باید از کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گلایه کنم. زیرا آن ها برای بیش از ۲۰۰۰ نفر را ویزا و شرایط شرکت در پیاده روی امسال را آماده کردند اما گروه های نمایشی از حوزه هنری که قصدشان خدمت به زائران حرم حسینی بود، از ‌کوچکترین همکاری و حمایتی دریغ شدند.
مرشد محسن میرزاعلی نقال و تعزیه خوان نیز در این نشست بیان کرد: باید بگویم گروه های تعزیه، نقالی، منقبت خوانی که در این سفر همراهشان بودیم، واقعا جهادی و تاثیرگذار عمل ‌کردند.در راهپیمایی اربعین بیش از ۳۵ کشور اسلامی حضور داشتند و با وجود آن که کارها ‌به زبان عربی و فارسی اجرا می شد و تعدادی زبان اثر را نمی فهمیدند، با آثار ارتباط برقرار می کردند.
وی افزود: گلایه های آقای زارعی به حق است. زیرا 120 هنرمند امسال با سختی های زیاد به کربلا رفتند و امیدوارم‌این گلایه ها به گوش مسئولان ‌برسد. تئاتر مردمی اربعین معارف اسلامی در قالب نمایش به مردم ارایه می کرد؛ همان وظیفه ای که اساسا هنر اسلامی بر عهده دارد.
محراب محمدزاده دبیر اجرایی همایش نیز با اعلام این خبر که در سال های آتی این همایش به زبان های انگلیسی و ترکی نیز توسعه خواهد یافت، گفت: این همایش صرفا بستری برای اعزام گروه های نمایشی به کربلا بود.
وی افزود: ما همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته تئاتر را به کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ارائه داده ایم اما نمیدانم چقدر‌برایشان این حوزه جدی باشد!
در پایان این جلسه از هنرمندان شرکت کننده در دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار