در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

مهم‌ترین چالش‌های آموزش عالی در آستانه روز دانشجو

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمبود اعتبارات دانشگاه‌ها، تناسب نداشتن رشته‌های دانشگاهی با نیازهای کشور، بیکاری و رکود اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اجرای ناقص طرح آمایش را مهم‌ترین چالش‌های آموزش عالی در کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۶۹۰۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به 16 آذر(روز دانشجو) و مهم‌ترن چالش‌های دانشجویان اظهارداشت: آموزش عالی کشور با چالش‌های فراوانی به‌ویژه در سال‌های اخیر روبرو شده که عبور از این چالش‌ها نیازمند آسیب‌شناسی است.

داوود محمدی با بیان اینکه آموزش عالی در هر کشوری نیازهای آن کشور را برطرف می‌کند، گفت: آموزش عالی در کشور ایران نیز باید نیازهای اصلی کشور را برطرف کند و برنامه‌‌ریزی‌ها در این زمینه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. وزارت علوم به عنوان متولی اصلی تحصیلات عالی در کشور باید نیازمندی‌ها، مشکلات و معضلات را با توجه به مناطق بومی شناسایی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشوری پیشرفته است که مراکز آموزش عالی آن پیشرفته باشد، تأکید کرد: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که مسیر توسعه را طی کرده باشد و در این مسیر از دانشگاه‌ها بهره‌مند نشده باشد، بنابراین مسیر توسعه کشور از دانشگاه‌ها عبور می‌کند و وزارت علوم برای رسیدن به این هدف باید در برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر عمل کند.

شناسایی نیازها و مشکلات کشور از وظایف دانشگاه‌ها است

محمدی، شناسایی مسایل و مشکلات بخش‌های مختلف کشور را از وظایف دانشگاه‌ها دانست و گفت: علاوه بر شناسایی نیازها و مشکلات کشور، ارائه راهکارهای علمی برای برون‌رفت از این مشکلات بر عهده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است که باید در حد توان انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمرکز مهم‌ترین مراکز آموزش عالی در پایتخت بیان کرد: عمده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در تهران متمرکز هستند که باید این مراکز طبق نیازهایی که شناسایی شده است، پیش بروند. وزارت علوم در طرح آمایش آموزش عالی باید حرکت دانشگاه‌ها را در مسیری قرار دهد که منجر به رفع نیازهای کشور شود.

وی همچنین به موضوع بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فعلی وزارت علوم، جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار است که به علت بیکاری در کشور شاهد رکود در وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان هستیم و نیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند. البته این بیکاری دو عامل دارد که یکی از عوامل آن تناسب نداشتن رشته‌های تحصیلی با نیازهای کشور و دوم مشکلات ناشی از وضعیت صنعت،‌ اقتصاد و تحریم‌ها است.

ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های مهارت‌آفرین

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های مهارت‌آفرین خاطرنشان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم دانشگاه‌ها را به سمت کارآفرینی ببریم و این باعث می‌شود تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل نتوانند کارآفرین باشند. بنابراین حرکت تحصیلات تکمیلی باید به سمتی باشد که منجر به اشتغال شود. همه شغل‌ها دولتی نیست و وزارت علوم در تربیت دانشجویان باید این مسأله را در نظر بگیرد.

کمبود اعتبارات گریبانگیر دانشگاه‌ها

نماینده مردم تهران موضوع کمبود اعتبارات را یکی از دیگر چالش‌های آموزش عالی عنوان کرد و گفت: کمبود اعتبارات گریبانگیر دانشگاه‌ها است و علی‌رغم اینکه مطالباتی را از آموزش عالی داریم اما وزارت علوم نیز همانند سایر بخش‌ها با کمبود اعتبار مواجه است و این مسأله موجب محدودیت‌هایی در حوزه علم‌وفناوری شده است.

وی یادآور شد: البته اقدامات زیادی برای پیشرفت علم و فناوری در کشور انجام شده و فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه این شرکت‌ها اقدام مثبت وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری در این راستا است اما در بسیاری از بخش‌های علمی با استانداردهای جهانی فاصله داریم و حتی از میانگین متوسط جهانی نیز پایین‌تر هستیم و نیازمند اقدامات جدی برای کاهش این فاصله‌ها هستیم.

نیاز دانشجویان به فضایی آزاد برای انجام فعالیت سیاسی

محمدی در ادامه داشتن دانش سیاسی برای دانشجویان را ضروری دانست و گفت: در حوزه مسایل سیاسی باید دانشجویانی تربیت شوند که در این بخش بتوانند خلاق باشند و اظهار نظر کنند. دانشجویان باید در فضایی سالم قدرت تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی داشته باشند و به موقع وارد شوند و بتوانند خط و مرزها را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان نیازمند فضای آزاد در دانشگاه‌ها هستند، تأکید کرد: دانشجویان نیازمند آزادی لازم برای درک فضا و اظهار نظر و فعالیت در حوزه مسایل سیاسی هستند و در غیراینصورت نمی‌توانند در این فضا توانایی لازم برای تحلیل مسایل را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار