نظرپور به پانا خبر داد

برآورد 123 میلیارد تومانی سازمان نوسازی برای بازسازی مدارس زلزله­‌زده

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور اعلام کرد که در مجموع ۱۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بازسازی، مقاوم‌سازی، تجهیز و ساخت فضاهای مکمل مدارس زلزله­‌زده در استان کرمانشاه اعتبار لازم است.

کد مطلب: ۶۸۷۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

محمدتقی نظرپور در گفت‌و­گو با پانا، در خصوص آخرین آمار مدارس تخریب ­شده در زلزله استان کرمانشاه اظهار کرد: در مجموع در زلزله اخیر 78 مدرسه یا فضای آموزشی که شامل 415 کلاس درس است، در پنج شهرستان تخریب ­شده و نیازمند بازسازی است.

وی ادامه داد: برای بازسازی این تعداد فضای آموزشی 75 میلیارد تومان اعتبار لازم است. اما علاوه بر بازسازی ساختمان مدارس، 40 میلیارد تومان دیگر برای تجهیزات و محوطه‌سازی و فضاهای جانبی نیاز خواهد بود.

16 فضای آموزشی نیاز به تعمیرات جزیی دارند

نظرپور خاطرنشان کرد: 16 فضای آموزشی در سر پل‌­ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و گیلان­‌غرب آسیب ­دیده است و نیاز به تعمیرات جزیی دارند که برای این تعمیرات نیز سه میلیارد تومان پیش­‌بيني کرده‌ایم.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور گفت: پنج مدرسه دیگر در سر پل­‌ذهاب و ثلاث باباجانی نیازمند مقاوم­‌سازی است که برای انجام آن 2.7 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نیاز به اعتبار 122 میلیارد تومانی

وی با بیان این­ که در مجموع 122 میلیارد و 700 میلیون تومان برای بازسازی و مقاوم‌­سازی مدارس زلزله­‌زده اعتبار لازم است، به اقدامات انجام­ شده در این مناطق اشاره کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: ما در این مناطق سه پروژه نیمه‌تمام داشتیم؛ تجهیز دو مدرسه 15 و شش کلاسه در سر پل­‌ذهاب و یک مدرسه نه کلاسه در قصرشیرین نیز در برنامه­‌های گذشته بود اما به دلیل ایجاد اضطرار یک میلیارد تومان اعتبار فوری برای تجهیز این مدارس به اداره کل استان کرمانشاه تزریق شد.

بازگشایی مدارس سر پل­‌ذهاب و قصرشیرین

نظرپور اشاره کرد: دو مدرسه سر پل­‌ذهاب تا 45 روز آینده آماده بهره‌برداری و یک مدرسه قصرشیرین نیز تا دو هفته دیگر قابل استفاده خواهد بود.

سیاست سازمان استفاده از کانکس‌ها نیست

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که چه تعداد کانکس در مناطق زلزله‌­زده قابل استفاده است، افزود: به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه 130 کانکس ارسال شده است اما سیاست سازمان استفاده از کانکس­‌ها نیست؛ حتی برنامه ما برای دو سال آینده این بود که تمام مدارس کانکسی را جمع‌‌آوری کنیم بنابراین استفاده کنونی ما از کانکس در کرمانشاه برای حالت اضطرار است.

نقش خیران مدرسه‌ساز در ساخت فضای مناطق زلزله­‌زده

وی همچنین اضافه کرد: برای این مناطق خیران مدرسه‌­ساز 35 پروژه با 130 کلاس درس تعهد کردند. در این راستا رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور تعهداتی را از خیران برای ساخت مدارس گرفته است و روز گذشته نیز عملیات ساخت دومدرسه خیر ساز به همت نیکوکاران در مناطق زلزله زده آغاز شد واین روند ادامه دارد.

نظرپور گفت: پیش­‌بینی کرده‌ایم در صورت تامین اعتبارات لازم در پروژه های خیری یا دولتی ،مدارس روستایی تا اردیبهشت سال آینده و مدارس شهری تا مهر سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد و در این فاصله زمانی کانکس‌ها به نظام آموزشی کمک می­‌کنند تا تعللی در آموزش دانش اموزان به وجود نیاید.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز وارد عمل شده است که باید با انعقاد قراردادهایی ساخت سایر مدارس مورد نیاز را عملیاتی کنیم.

باید تمام مدارس مقاوم‌سازی شوند

نظرپور ادامه داد: باید به سمتی برویم که تمام مدارس مقاوم‌سازی شوند. از 530 هزار کلاس درس 18 درصد یعنی بالغ بر 90 هزار کلاس درس باید مقاوم‌سازی و 11 درصد مدارس نیز باید تخریب و بازسازی شوند.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور به سه طرح اصلی در دست اقدام این سازمان اشاره و بیان کرد: تخریب و بازسازی، طرح مقاوم‌سازی مدارس فرسوده و تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی از جمله پروژه­‌های مهم و در دست اقدام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار