معاون سازمان محیط زیست به پانا خبر داد؛

نتایج مطالعات احیاء خلیج گرگان و تالاب میانکاله به‌زودی اعلام می‌شود

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نتیجه مطالعات کارگروه احیاء خلیج گرگان و تالاب میانکاله گفت: نتیجه مطالعات به زودی اعلام می شود و به احتمال زیاد ضرورت لایروبی به عنوان راهکار کوتاه مدت برای احیاء خلیج گرگان مطرح است.

کد مطلب: ۶۸۵۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پروین فرشچی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به وضعیت خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهارداشت: یک کارگروه ملی و استانی برای موضوع احیاء خلیج گرگان تشکیل شد که منتظر نتایج مطالعات این کارگروه ها هستیم. در این کارگروه ها به دنبال این بودیم که به دلیل پسروی آب خلیج و خشک شدن تالاب میانکاله اقدامات عجولانه و کوتاه مدت انجام ندهیم.

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: لایروبی و ایجاد دایک در خلیج گرگان و تالاب میانکاله راهکارهای کوتاه مدتی است که می توان انجام داد اما باید صبر کرد تا نتایج مطالعات ارائه شود و شاید در این مطالعات به راهکار لایروبی رسیدیم منتهی با این تفاوت که مسیرهای لایروبی و مقیاس آن مشخص می شود.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات احیاء خلیج گرگان و تالاب میانکاله به زودی مشخص می شود، گفت: به احتمال زیاد ضرورت لایروبی به عنوان راهکار کوتاه مدت مطرح است. همچنین طرح جامع مدیریت خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیز مطرح است که راهکارها در این طرح به طور جامع دیده می شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به احیاء خلیج گرگان و تالاب میانکاله به طور علمی در دست انجام است و هر اقدامی که انجام می شود باید با پشتوانه علمی باشد و بی گدار به آب زدن نتیجه خوبی نخواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اجرای طرح‌ های گردشگری در این مناطق گفت: فعالیت هایی که برای گردشگری به ویژه در مناطق حفاظت شده انجام می شود باید مدیریت شده و اصولی باشد.

به گزارش پانا، خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌ است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است. تالاب حفاظت شده میانکاله نیزاز تالاب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار