مدیرکل آموزش و پرورش البرز:

"فاصله گرفتن از هویت واقعی" از مهمترین آسیب های فضای مجازی در سنین نوجوانی است

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه یکی از آسیب های فضای مجازی فاصله گرفتن از هویت واقعی است گفت: والدین البرزی می بایست حضور دانش آموزان را در فضای مجازی مدیریت کنند.

کد مطلب: ۶۸۳۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

خسرو ساکی مدیرکل آموزش و پرورش البرز در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار داشت: پلیس فتا استان البرز نیز همواره بر این محور که والدین حضور دانش‌آموزان را در فضای مجازی مدیریت کنند، تاکید دارد.

وی افزود: والدین در کنار آموزش های مدرسه باید به فرزندانشان یاد دهند که هدفمند و در زمان تعیین شده از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنند و در این فضا سرگردان نباشند.

ساکی با اشاره به اینکه حل آسیب‌های اجتماعی فقط بر عهده آموزش‌ و پرورش نیست و همه ارگان‌ها و نهادها و به خصوص خانواده و والدین در تربیت درست و جلوگیری از دچار شدن دانش آموزان به آسیب‌های اجتماعی مسئولت دارند، یاد آور شد: استفاده بدون مدیریت و نظارت از فضای مجازی توسط دانش آموزان سبب بی‌حوصلگی، رنگ‌پریدگی، آسیب دیدن حافظه، مشکلات روحی روانی و صرف هزینه زیاد و بیهوده و مشکلات جسمی و حرکتی ازجمله برای عضلات گردن، بینایی و مفاصل دست‌و پا در بین این قشر از جامعه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: والدین باید آگاه باشند دانش‌آموزی که در فضای مجازی غرق باشد ارتباطش در عالم واقعی ضعیف‌تر است و در بدترین و منفی‌ترین شرایط هویت واقعی خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: فاصله گرفتن از هویت واقعی بیش‌ترین آسیب فضای مجازی است که برای سنین دانش‌آموزی بسیار خطرناک است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه فضای مجازی دارای ویژگی‌های مثبت نیز است که باید با مدیریت صحیح از آن استفاده شود و والدین باید در این زمینه مراقبت لازم را انجام دهند.

ساکی اضافه کرد: آنچه اکنون نوجوانان و جوانان را به سمت خود سوق می‌دهد بحث ناهنجاری‌ها و آسیب‌های این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سواد رسانه‌ای به خصوص در حوزه فضای مجازی برای مراقبت بیشتر در بین دانش‌آموزان در بین والدین بسیار مهم و حائز اهمیت است، ادامه داد: دانش آموزان باید آموزش ببینند که هدفمند و در زمان تعیین‌شده از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنند که این مهم با مشارکت پلیس فتا و آموزش و پرورش در مدارس البرز دنبال می شود.

وی گفت: در آموزش‌ و پرورش رفتارهای پرخطر و آسیب‌های دانش‌آموزی شناسایی و متناسب با آن برنامه مقابله‌ای در قالب خودباوری، بالا بردن قدرت نه گفتن، آموزش مراقب از خود، توانمندسازی در همه زمینه‌ها، آموزش‌ها پیشگیرانه، آموزش کارکنان آموزش ‌و پرورش، برگزاری جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی، نمایشگاه آسیب‌های فضای مجازی سیار در مدارس پیش بینی و در حال اجراست.

این مسئول بابیان اینکه بسیاری از اولیای دانش آموزان آگاهی سواد رسانه‌ای لازم را در بخش فضای مجازی ندارند، اظهار کرد: این تفاوت موجب شکاف بین والدین و دانش آموزان شده در حالی که آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان در کانون خانواده بیشترین اهمیت را دارد.

وی بیان کرد: بی‌توجهی والدین به فرزندان سبب پناه بردن فرزندان به فضای مجازی و سرگرم کردن خود می‌شود لذا والدین باید وقت کافی برای فرزندان و توجه به آنان بگذارند تا دچار کمبود عاطفه یا مشکل روحی و روانی نشود که این خود عاملی مهم در سوق دادن فرزندان به سمت فضای مجازی محسوب می شود.

ساکی ادامه داد: پلیس فتا استان البرز همواره توصیه می کند که دانش آموزان هرگز فایلی را بدون هماهنگی با والدین خود بر روی رایانه دانلود نکنند و همواره مراقب باشند تا هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود یا افراد خانواده خود را، هرگز بر روی اینترنت منتشر نکنند.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه گفت: بنا به توصیه پلیس فتا استان البرز اگر دانش آموزان از اتاق‌های گفت وگو Chat Rooms استفاده می‌کنند باید از نام‌ واقعی یا آدرس ایمیل خود استفاده نکنند و نام های متفاوت بکار ببرند.

ساکی تاکید کرد: به منظور گسترش دامنه آگاهی بخشی به والدین و هوشیار کردن دانش آموزان نسبت به پیامدهای منفی فضای مجازی در کانون خانواده و اجتماع انتظار می رود رسانه ها به این موضوع مهم بیشتر توجه کنند.

لازم به ذکر است در سال گذشته دانش آموزان البرزی در 600 مدرسه آموزش فضای مجازی دیدند و در سال تحصیلی 97-96 نیز با مشارکت پلیس فتا و معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز این دوره های آموزشی در دستور کاری قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار