خلاصه نویسی/۱

قانون طلایی نوشتن در وب

واحد آموزش پانا: قانون خلاصه‌نویسی همیشه در روزنامه‌نگاری مهم بوده است اما در روزنامه‌نگاری آنلاین مهمتر.زیرا خوانندگانِ ‌وب،به‌طور معمول صفحات را مرور اجمالی(اِسکن) می‌کنند و اگر چیزی را که می‌خواهند، نتوانند بیابند، به سرعت آن صفحه را تَرک می‌کنند و تَرک خواننده یعنی شکست در آنلاین‌نویسی. پس خلاصه‌نویسی را جدی بگیرید

کد مطلب: ۶۸۲۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد

خلاصه‌نویسی چیست؟

خلاصه‌نویسی نوشتن متن به صورت کوتاهتر است، بدون آنکه به مفهوم اصلی آن خِللی وارد شود.خلاصه‌نویسی نوعی ایجاز است، یعنی بیان مقصود در کوتاهترین عبارت.

هدف خلاصه‌نویسی؛ آسان‌خوانی و صرف جویی در وقت

هدف از خلاصه نویسی آن است که خواننده، بدون صرف وقت بر روی جزئیات و نکته‌های کم اهمیت متن، بتواند مقصود اصلی نویسنده را دریافت کند. این‌کار باعث افزایش آسان خوانی است. چرا که با افزایش تعداد کلمات و طول جملات خواندن آن سخت تر و [درک مشکل تر] می‌شود.

چه باید کرد؟

برای خلاصه‌نویسی باید هر کلمه یا جمله‌ای را که فکر می‌کنید به پیشبرد متن‌تان کمک نمی‌کند[اهداف مدنظرتان را محقق نمی‌کند]،حذف کنید. جمله‌های کوتاه، پاراگرافهای کوتاه و افعال معلوم (و نه مجهول)،نوشته وب را بسیار خواندنی‌تر می‌کند.

قانون طلایی در اینجا این است؛"پاراگراف‌تان فقط دو یا سه جمله داشته باشد و در نهایت 4 جمله. این قانون طلایی به منطق خیلی ارتباط ندارد. دلیلش فقط این است که پاراگراف‌های طولانی، خواننده را از خواندن صفحات وب فراری می‌دهد.

مرا بخوان!

"تویورگیبونز" _ روزنامه‌نگار آنلاین بی‌بی‌سی لیدز _ می‌گوید؛ اگر نمی‌توانید یک خبر را در دو صفحه تمام کنید،پس این کار را کنار بگذارید؛(انلاین‌نویسی) چرا که کاربران آنلاین از بالا و پایین رفتن در صفحات وب متنفر هستند.

در زمینه کوتاهی پاراگراف‌ها توصیه"لسلی سلرز" نیز مفید است،او می‌گوید؛ "جملات بلند شانس کمتری برای خواندن دارند. در این‌گونه مواقع جملات بلند، اغلب گرفتار ساختار خود می‌شوند، به‌طوری که برای درک کامل مفهوم یک جمله لازم است که دوباره خوانده شود.

"مایندی مک آدامز"_استاد روزنامه‌نگاری آنلاین در دانشگاه فلوریدا_ هم بر این باور است که:"یک پاراگراف صد کلمه‌ای روی یک صفحه وب کاملا بلند به نظر می‌رسد. پاراگراف‌های بلند این پیام را به خواننده می‌دهند که؛ خواندن این متن نیازمند تلاش بیشتری است. نویسنده پیش بینی کرده است که شما وقت اضافی زیادی دارید.

اما پاراگراف‌های کوتاه پیامی متفاوت می‌دهند: خواندن من آسان است. خواندن این متن اصلا وقت زیادی نمی‌خواهد. مرا بخوان!

با خلاصه‌نوشتن می‌توان با کمترین زمان و واژه ها، بیشترین معنی را به مخاطبان منتقل کرد. چرا که مخاطبان وب، حوصله متن‌های بلند و درازنویسی را ندارند.

در درس آینده با استفاده از پژوهشهای"دکتر جاکوب نیلسِن" تکنیکهای خلاصه‌نویسی را از کتاب "اصول خبرنویسی آنلاین" نوشته "محمود سلطان آبادی" آموزش خواهیم داد.

پایان قسمت اول

منتظر باشید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار