در گفت و گو با پانا:

ناظم دباغ: رعایت قانون اساسی مهمترین رمز وحدت در عراق است

نماینده اقلیم کردستان در ایران گفت: امروز کردها پذیرفته اند مادامی که قانون اساسی عراق اجرا و توافقات محترم شمرده شود،به وحدت عراق پایبند هستند .

کد مطلب: ۶۸۱۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد

ناظم دباغ در گفت و با خبرنگار پانا اظهار کرد: وضعیت کنونی اقلیم کردستان به سال 2003 باز می گردد ، در چارچوب یک فدرالیسمی که در قانون اساسی عراق تصویب شده است و اکنون در این زمینه باید به یک توافق نهایی و اساسی با بغداد برسیم .

وی ادامه داد: طبق سفارشات مرجع عالی قدر شیعه آیت الله سیستانی و کشور های دوست مانند ایران که تاکیدشان بر این بود ؛ باید بر قانون اساسی عراق توافق داشته و قانون اجرا شود و کرد ها نیز از وضعیت راضی شوند .

نماینده اقلیم کردستان در ایران تصریح کرد: دلیل مهم برای تصمیم گیری در زمینه اجرای همه پرسی اقلیم کردستان واکنشی نسبت به اقدامات حکومت مرکزی عراق بر علیه کردها بود زیرا حکومت مرکزی پایبند به قانون اساسی عراق و توافقات بین اقلیم کردستان و احزاب سیاسی نبود و تصمیم گیرها بر اساس توافقات نبود و در این موارد به بحث اکثریت و اقلیت قومیت ها برگشتند و چون کرد ها در عراق اقلیت محسوب می شوند آسیب می بینند، زیرا اکثریت عرب هستند .

وی یاد آور شد: علاوه بر همه این موارد ترس از اینکه اگر جنگ داخلی عراق تمام شود و ارتش عراق قدرت بگیرد ،شاید کسانی با تفکرات بعثی بازگردند و وضعیت گذشته عراق و اقلیم کردستان را رقم بزنند .

دباغ ادامه داد: البته نمی توانیم برآورد کنیم که ظلم بر کردها همانند زمان صدام بوده است اما عراق جدید عراقی شراکتی بود و همه اقوام از کرد و عرب معاونین وزیر ، نخست وزیر و ... از کرد ها انتخاب می شدند و ما نیز بر اساس قانون اساسی عراق از بحث فدرالیسم در عراق بهره بردیم .

وی خاطر نشان کرد: اما متاسفانه تشکیلات اداری عراق به یک نماد تبدیل شده ما مشکلاتی نظیر اجرا نشدن قانون اساسی در عراق، قانون فروش نفت ،ماده 140 را داریم که همه این امور مشکلاتی بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان ایجاد کرده است .

نماینده اقلیم کردستان در ایران گفت: ما کردها معتقدیم باید کرد به اصل خود برگردد زیرا کردستان ربطی به عراق ندارد عراق شامل ولایت موصل ، ولایت بغداد و ولایت بصره بوده است اما در این صد سالی که عراق حکمرانی کرد دیگر نتوانست نظر کرد ها را جلب کند تا بخواهیم پایبند عراق متحد باشیم اما امروز کردها پذیرفته اند که مادامی که قانون اساسی عراق اجرا شود و توافقات محترم شمرده شود پایبند وحدت عراق خواهیم بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار