اختصاص دو میلیون دلار برای حل مشکل پسماندهای کشور

چهار ماموریت ویژه رئیس جمهور به کلانتری

معاون محیط زیست رئیس جمهور از اختصاص دو میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندهای کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۷۸۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، عیسی کلانتری که در جلسه علنی روز یکشنبه برای راهکارهای خود در خصوص کاهش آلودگی هوای پایتخت حضور یافته بود، گفت: یکی از دلایل مشکلات زیست محیطی در کشور تراکم و فشردگی جمعیت در برخی از نقاط کشور است و ۱۷ درصد جمعیت کشور در یک درصد سطح کشور زندگی می کنند که این فشردگی، آلودگی هوا، پسماند و مشکلات زیست محیطی را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه همه عوامل آلوده کننده هوای پایتخت شناسایی شده اما جای خالی اراده برای تصمیم گیری به چشم می آید، گفت: مشکل مشخص است، اگر تصمیم قاطع برای حل واز بین بردن عوامل آلایندگی هوا داریم باید قاطعانه آن را اجرا کنیم.

وی با اشاره به دیدار یک ساعته با رئیس جمهور در خصوص مشکلات محیط زیستی کشور گفت: آلودگی هوای کلانشهرها، پسماندها، ریزگردها و گرفتن حقابه تالاب های کشور از وزارت نیرو چهار ماموریت رئیس جمهور به محیط زیست بود که به نظر من حل دو ماموریت اول آسان تر است تا حل دو مشکل بعدی.

تا چهار سال آینده مشکل پسماندهای کشور حل شود

وی با اشاره به اعتبار دو میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها در سال آینده گفت: پیش بینی می شود تا چهار سال آینده مشکل پسماندهای کشور حل شود.

کلانتری با اشاره به آمار روزهای آلوده پایتخت در سال های گذشته گفت: آمار روزهای آلاینده در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۱ نصف شده بود و آن هم به دلیل بهبود وضعیت سوخت بود.

۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به تردد شبانه کامیون هاست

معاون محیط زیست رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه باید فعالیت های عملیاتی خود را برای کاهش آلودگی هوا را آغاز کرده و کمتر حرف بزنیم، گفت: ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به تردد شبانه کامیون های بالای ۱۰ سال است که قبل از بیدار شدن شهروندان در شهر تردد می کنند و بعد از شهر خارج می شوند، باید تصمیم عملیاتی برای محدودیت ورود این کامیون ها در شهر انجام شود.

از تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران نترسیم

وی با اشاره به مشخص بودن کارخانه های آلاینده در پایتخت گفت: به طور مثال ۵۰ کارخانه آلاینده در تهران داریم که تعطیلی آنها سبب بیکاری ۱۰ هزار نفر خواهد شد. باید تصمیم بگیریم که اولویت برای ما پاکی هواست یا سایر موضوعات.

زورمان به پدرخوانده های خودروساز نمی رسد

وی در ادامه با اشاره به نقش پدرخوانده هایی که در صنعت خودروسازی فعالیت می کنند بدون آنکه تلاشی برای استانداردسازی صنعت خودرو بر اساس استانداردهای روز کنند، گفت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا خودروهای بی کیفیت هستند اما همچنان از این صنایع حمایت می شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نفت در خصوص اینکه اگر پالایشگاهی سوخت غیراستاندارد تولید کرد، تعطیلش کنید، گفت: در حال حاضر نیروی متخصص برای پایش دائمی سوخت نداریم اما با قراردادی که با دانشگاه ها وضع خواهد شد ساکن دائمی پالایشگاه ها خواهیم شد و روزانه از سوخت تولیدشده نمونه برداری خواهیم کرد و قطعا پالایشگاه هایی که سوخت استاندارد نداشته باشند را تعطیل می کنیم.

کلانتری در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص بوی نامطبوعی که در ۵-۴ کیلومتری فرودگاه امام (ره) به مشام می رسد، گفت: عامل این بوی نامطبوع ۱۴-۱۵ واحد آلوده کننده هستند که برخی از آنها تعطیل و برخی در حال اصلاح هستند و حداکثر تا هشت ماه آینده این بوی نامطبوع برطرف می شود.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در جنوب شهر تهران در ۶۰ نقطه زباله ها را به آتش می کشند، گفت: در محیط زیست شهر تهران شهرداری در خصوص این اقدام چه فعالیتی انجام داده است.

وی ادامه داد: ماموریتی به محیط زیست شهر تهران داده ایم که سه ماهه این موضوع جمع شود و امیدواریم شهرداری نیز وارد میدان شود، چطور است که شهرداری اگر یک متر ساختمان تخلف کند آن را متوقف می کنند اما روزانه ده‌ها منطقه زباله هایشان را آتش می زنند و آلودگی آن از آلودگی پالایشگاه ها کمتر نیست اما شهرداری ورود نمی کند.

برخورد شدید با نیروگاه هایی که سوخت مازوت تولید می کنند

در ادامه این جلسه کلانتری با اشاره به برخورد شدید و نظارت بر پالایشگاه ها و نیروگاه های داخل پایتخت، گفت: نیروگاه شهید رجایی در روزهای وارونگی به تنهایی ۲۰ درصد آلودگی تهران و کرج را برعهده دارد و تاکید کرده ایم اگر این نیروگاه ها سوخت مازوت استفاده کنند، تعطیل خواهند شد.

وی در ادامه گفت: وزیر صنایع نیز اعلام آمادگی کرده که تولید موتورهای آلاینده را متوقف کنند.

در ادامه این جلسه، معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۴۲۲ صنعت آلاینده در کشور داریم، گفت: جرایم این صنایع باید برای برطرف کردن آلاینده های کشور باشد نه اینکه شهرداری ها آن را صرف کسب درآمدهای شهرداری کنند.

وی ادامه داد: تاکنون با ۱۳۳ واحد برخورد شده است اما برای برخورد باید تمام مردم دست به دست هم دهند.

بی توجهی ۲۷ ساله خودروسازان به قانون

کلانتری با اشاره به قانون سال ۶۹ در خصوص حمایت از خودروهای داخلی که قرار بود طی ۵ سال صنعت خودرو به استانداردهایی اروپایی دست پیدا کنند، گفت: بر اساس این قانون برای حمایت از خودروی داخلی نود درصد عوارض به گمرکی برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شده بود که حالا این قانون پنجساله به قانون ۲۷ ساله رسیده و هنوز خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده و به استانداردهای جهانی نرسیده اند.

وی با اشاره به تعامل شهرداری و سازمان محیط زیست در خصوص توسعه فضای سبز شهر تهران، گفت: وضعیت پارک پردیسان بیمارگونه بود که خوشبختانه قرار شد در تفاهم نامه ای که با شهرداری تهران تنظیم کرده ایم، این پارک طبیعی احیا شود.

جلوگیری از آلودگی اطراف سدهای تهران

کلانتری در ادامه با اشاره به آلودگی هایی که در اطراف سدهای شهر تهران وجود داشت، گفت: این سدها به محل شستشوی دام ها تبدیل شده بود در حالی که بیش از صد بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد.

وی خواستار حمایت از محیط بانان مظلوم شد و گفت: از این محیط بانان انگار برای قصاص یا کشته شدن ساخته شده و باید قوانین حمایتی بیشتری برای آنها وضع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار