وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی با اولویت مناطق مرزی

وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی به ویژه برای دختران از جمله نیازهای مناطق مرزی برای رسیدن به توسعه پایدار است.

کد مطلب: ۶۷۸۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحائی امروز 7 آبان ماه 96 در جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور که با حضور مسئولانی از وزارتخانه های مختلف در اردوگاه شهید باهنر تهران تشکیل شده است با اشاره به این مطلب که رسیدن به توسعه پایدار در هر جامعه ای مستلزم توسعه آموزش و پرورش است، گفت: به خصوص در مناطقی چون مناطق مرزی کشورمان که در طول تاریخ دسترسی کمتری به شاخص های توسعه داشته اند نیاز به توسعه آموزش و پرورش بیشتر احساس می شود.

وی ادامه داد: همجواری نیمی از استان های کشور با کشورهای همسایه فرصتها و تهدیدهای ناشی از مرزهای مشترک با توجه به ساختار فرهنگی مناطق از یک طرف و ضرورت برنامه ریزی برای توسعه پایدار در این مناطق از طرف دیگر ایجاب می کند در همه زمینه ها به خصوص تعلیم و تربیت توجه بیشتری به این استانها مبذول شود و آموزش و پرورش 16 استان مرزی کشور به طور ویژه مورد عنایت قرار گیرد.

توانمندسازی آموزش و پرورش مناطق مرزی

بطحائی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توانمندسازی آموزش و پرورش مناطق مرزی و نیز راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر توسعه آموزش و پرورش در این مناطق ارائه شده است، گفت: بر اساس مصوبه 577 شورای عالی امنیت ملی در زمینه کلیات طرح جامع امنیت مناطق مرزی، شورایی به نام سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی کشور تشکیل شد که این شورا اهدافی را دنبال می کند که از جمله آنها پیگیری برای حل مشکلات آموزش و پرورش مناطق مرزی، کاهش دانش آموزان بازمانده از تحصیل،و ارائه راهکارهای تعاملی برای استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها در مناطق مرزی است.

وی ادامه داد: هرچند در شورای مناطق مرزی اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید اعتراف کنم هنوز این اقدامات در شأن مردم مناطق مرزی ما نیست .

تاسیس مدارس روستایی برای بالابردن پوشش تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به برخی اقداماتی که در شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی صورت گرفته است اشاره کرد که از جمله می توان پی گیری استفاده از نیروهای بومی در آموزش و پرورش، پیگیری حقوق کارکنان آموزش وپرورش در مناطق مرزی، اختصاص ردیف استخدامی خاص به مناطق مرزی، تاسیس مدارس روستایی برای بالابردن پوشش تحصیلی حتی مدارس کمتر از 10 نفر دانش آموز را نام برد.

بطحائی تاکید کرد: امروز 10 هزار مدرسه با کمتر از از 10 دانش آموز داریم که این افتخاری برای دولت است که در جهت تحقق عدالت آموزشی انجام داده است.

چالش های آموزش و پرورش در مناطق مرزی

رئیس شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی در ادامه به برخی چالش های آموزش و پرورش در این مناطق پرداخت و گفت: علیرغم تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته است همچنان با چالش های متعدد در توسعه آموزش و پرورش مناطق مرزی مواجه هستیم که یکی از آنها ورود و خروج کالاهای قاچاق است که جاذبه شغل های کاذب قاچاق را در این مناطق بالا برده و منجر به ترک تحصیل جوانان می شود.

وی ادامه داد: حضور اتباع بیگانه در مرزها، نبود مشوق های کافی برای فرهنگیان برای ادامه کار در مناطق مرزی، در دسترس بودن مواد مخدر و در نتیجه آسیب پذیری دانش آموزان و معلمان از جمله چالش های ما در این مناطق است.

حضور روحانیت در مناطق مرزی عامل کمک کننده برای توسعه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی

بطحائی همچنین حضور روحانیت و نهادهای فرهنگی در مناطق مرزی را به عنوان عامل کمک کننده برای توسعه و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی برشمرد و گفت: در این زمینه نیازمند حضور بیشتر حوزه های علمیه و روحانیت هستیم .

از دیگر مشکلات و موانع اشاره شده در سخنان وزیر آموزش و پرورش نبود فضاهای آموزشی و پرورشی کافی و سهل الوصول به ویژه در بخش دختران بود که در این خصوص افزود: گاه حتی حضور دختران و پسران در یک مدرسه مانعی برای تحصیل دختران است زیرا والدین به علت همین مشکلات، مانع تحصیل دختران می شوند و این از موانع جدی توسعه آموزش و پرورش در مناطق مرزی است.

تاکید بر توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی در مناطق محروم

رئیس شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی در خاتمه سخنان خود به انتظارات شورا از نمایندگان سایر نهادها در زمینه توسعه آموزش و پرورش در مناطق محروم مرزی پرداخت و گفت: توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی در مناطق محروم از جمله نیازهای آموزش و پرورش این مناطق است گرچه آموزش و پرورش علاقه ای به توسعه مدارس شبانه روزی و جداکردن دانش آموز از خانواده ندارد اما توسعه مدارس شبانه روزی به ویژه برای دختران کمک شایانی به توسعه پایدار کشور خواهد کرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره های علمی و فرهنگی و توسعه و تجهیز کتابخانه ها و اماکن فرهنگی و ورزشی از دیگر نیازمندی های این مناطق است. همچنین ایجاد مراکز مشاوره در شهرستان های اهل تسنن جهت تنویر افکار جوانان در مسائل فرهنگی و سیاسی از دیگر نیازهای این مناطق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار