پوریا قلیچ‌خانی در گفتگو با پانا

مدرسه‌ی طبیعت، بازی را شغل کودک می‌داند

پوریا قلیچ‌خانی آثار خود را در شانزدهمین نمایشگاه ملی عکس با عنوان «مدرسه طبیعت» در مجتمع فرهنگی سینمایی حر قائم‌شهر به نمایش گذاشت.

کد مطلب: ۶۷۷۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا-مازندران، دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با همکاری اداره کل حافظت محیط زیست مازندران، شانزدهمین نمایشگاه ملی عکس با موضوع «مدرسه طبیعت» را در قائمشهر برگزار کرده است.

این نمایشگاه روز گذشته پنجم آبان‌ماه با حضور رئیس محیط زیست قائم شهر افتتاح شد و تا ساعت 19 امروز شنبه ششم آبان‌ماه عکس‌‌های پوریا قلیچ‌خانی را به نمایش خواهد گذاشت. قلیچ‌خانی عکاس رسمی مدارس طبیعت است که عنوان دانشجوی فداکار محیط زیست در جشنواره تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران سال ۹۵ را نیز دارد.

قلیچ‌خانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت علاقه‌اش به نمایشگاهی با موضوع مدرسه طبیعت گفت: «مدرسه طبیعت قدمتی 80 ساله در دنیا دارد و حدود سال 1940در آمریکا به صورت یک طرح پژوهشی شروع به کار کرد و مدت زمانی بعد در اروپا گسترش پیدا کرد. بوم‌شناس مطرح ایران «عبدالحسین وهاب‌زاده» نیز در سال 1393مدرسه‌ی طبیعت را در ایران پایه گزاری کرد و نخستین مدرسه‌ی طبیعت در مشهد راه اندازی شد. امروز پس از گذشت سه سال حدود 54 مدرسه‌ی طبیعت در نقاط مختلف ایران فعال است و این تعداد رو به افزایش است.»

صاحب آثار نمایشگاه «مدرسه‌ی طبیعت» افزود: «اگر بخواهیم از وجه دیگری به مدرسه‌ی طبیعت نگاه کنیم، باید به این نکته توجه کرد که در واقع با ورود به دنیای مدرن شاهد این بودیم که بشر روز به روز از طبیعت فاصله گرفته و با دنیای ماشینی عجین شده است، بعد هم زندگی آپارتمانی وارد داستان شد و روز به روز دیوار بزرگی بین طبیعت و انسان کشیده شد. متأسفانه امروز خیلی از بچه‌های ما هیچ ذهنیتی از طبیعت ندارد و دانش آن‌ها در تصاویر تلوزیون یا کتاب خلاصه شده است بدون آنکه طبیعت را لمس کرده باشند.»

مدرسه طبیعت جای لمس دوباره‌ی طبیعت است

قلیچ‌خانی مدرسه طبیعت را مکانی می‌داند که زمینه لمس دوباره‌ی طبیعت را برای کودکان مهیا می‌کند تا کودک دوباره بتواند طبیعت را را لمس کند و آزادانه بازی کند.

تسهیلگر و عکاس مدارس طبیعت معتقد است در مدرسه‌ی طبیعت اعتقاد بر این است که بازی کودک تا سن نُه سالگی شغل کودک است. مدرسه طبیعت در واقع جایی است که دیوار بین کودک و بازی را برمی دارد تا علاقه هایش را شکوفا کند.

قلیچ‌خانی در پاسخ به سوال ما با این عنوان که «آیا مدرسه طبیعت کلاس‌های درسی مانند مدارس دیگر دارد؟» گفت: «خیر، صحبت ما هم بر سر همین است. کودکان سه تا 12 سال در این مدارس تدریس می‌کنند. کودک در مدارس طبیعت تا سن 9 سالگی آزادانه بازی می‌کند بدون اینکه به کارهایش بعد و جهت داده شود یا به اصطلاح از او دانشمند خردسال بسازیم. ما متاسفانه شاهد این هستیم که کودک از چهار تا پنج سالگی وارد پیش دبستانی یا یادگیری الفبا یا یادگیری حرفه‌های دیگر می‌شود یعنی طوری شده که برنامه‌های یک کودک خردسال از برنامه یک فرد بالغ پرتر است و ما داریم همواره فرصت کودکی کردن را از آن‌ها می‌گیریم و او را در همین سن و سال به ربات تبدیل می‌شود که هر آنچه به او بگوییم را به ما تحویل دهد که اصلا درست نیست.»

او ادامه داد: «کودکان در کشور فنلاند که حرف اول را در آموزش دنیا میزند تا سن نُه سالگی در مدرسه طبیعت هستند بدون اینکه آموزش مستقیم ببینند. ما با آموزش مخالف نیستیم اما با آموزش زودهنگام مخالفیم. درست است که در مدرسه طبیعت به کودک هیچ جهتی داده نمی‌شود اما ابزارها و بسترها را ما فراهم می‌کند. به این شکل که هر بار که وارد مدرسه طبیعت می‌شود، با توجه به علاقه خودش، آن کاری را که دلش میخواهد انجام می‌دهد. در عین حال در مدرسه طبیعت افرادی به نام تسهیل‌گر یا سهل‌کننده مشغول به کارند که این افراد در مشهد دوره دیده‌اند و به طور نا محسوس مراقب کودک هستند و تنها در شرایطی که کودک نیاز داشته باشد به او کمک کنند.»

تابلوها با هزینه شخصی آماده شده‌اند

قلیچ‌خانی در پاسخ به اینکه چرا این نمایشگاه فقط در دو روز پابرجاست، گفت: «این نمایشگاه در تمام استان‌ها برپا می‌شود که در استانها با استقبال مردم و مسئولین نیز روبرو بوده است. اما متاسفانه حضور مردم در قائمشهر خیلی کم بوده. همچنین در شهریور امسال دوازدهمین نمایشگاه را در شهرستان بهشهر برگزار کردیم که آنجا هم مورد کم‌لطفی محیط زیست استان قرار گرفت هرچند باید گفت که محیط زیست شهرستان بهشهر از ما بسیار حمایت کرد. این بار نیز به درخواست یکی از دوستان که قرار است مدرسه طبیعت در قائمشهر تاسیس کند، دوباره این نمایشگاه را برپا کردیم که مردم قائمشهر با مدرسه طبیعت آشنا شوند.»

از قلیچ‌خانی پرسیدیم که آیا حامی مالی دارد یا نه و او گفت: «خیر. این تابلوها با هزینه شخصی چاپ شده است اما ما برای برگزاری نمایشگاه در هر استان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم تنها در این حد است که به ما در اداره محیط زیست اسکان بدهند. البته بعضی از استان‌ها هزینه رفت و آمدمان را پرداخت می‌کنند و بعضی از استان‌ها نیز به طور کلی هزینه‌ای پرداخت نمی کنند و تور با هزینه‌ی شخصی پیش می‌رود.»

قلیچ‌خانی این ادعا را که حضور کودک در مدرسه طبیعت تا 9 سالگی، او را از هم سن و سال‌های خود عقب خواهد انداخت، رد کرد و گفت: «مثالی می‌زنم. یک زمانی شما که 10 سالتون بود، یادگیری ضرب و تقسیم برایتان سخت بود اما بعد در مقطع راهنمایی به همان مطالب نگاه میکردیدف می خندید که این چقدر آسان بود. این دقیقاً هوش ماست. ما می‌خواهیم مطالب را زمانی به کودک یاد بدهیم که شاید آن زمان، زمان یادگیری او نباشد. آنچه که در مدارس آموزش و پرورش تعلیم داده می‌شود، بخش هوش منطقی بچه را تقویت می‌کند. در یک کلاس یک عده هوش منطقی بالا دارند و یک عده هوش منطقی پایین. در نتیجه آن‌هایی که هوش منطقی بالا دارند شاگرد زرنگ کلاس و آن‌هایی که هوش منطقی کم دارند شاگر تنبل کلاس می‌شوند. ممکن است کودکی که هوش منطقی پایین دارد هوش موسیقی داشته باشد، در حالی که فردی که هوش منطقی بالا دارد آن را نداشته باشد.»

قلیچ‌خانی ضمن اینکه تعداد مدارس طبیعت کشور را 54 مدرسه اعلام کرد، گفت: «در مازندران در حال حاضر مدرسه‌ی «نوج» در ساری، مدرسه «بایو» در عباس آباد ، مدرسه‌ی «بیشه» در نور، مدرسه «کالیکا» در آمل که به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و مدرسه‌ی «درنا» در بهشهر که به تازگی آماده به کار کرده شده است وانشالله یک مدرسه نیز در قائمشهر خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار