مدیرکل آموزش و پرورش مازندران

جامعه‌ی امروز، برآیند مدرسه‌ی دیروز است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در آیین اختتامیه گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: «جامعه‌ی امروز ما نشان‌دهنده‌ی مدرسه‌ی دیروز است، به یک معنا مدرسه جعبه سیاه جامعه است؛ مدرسه را کلید حل بسیاری از مسائل اجتماعی دانست.»

کد مطلب: ۶۷۷۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، سید علی قاسمی در آیین اختتامیه گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی شهرستان‌ها ومناطق استان در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری، با بیان اینکه فعالان حوزه پرورشی و فرهنگی عمر خود را صرف تعالی آموزش و پرورش می‌کنند، گفت: «آنچه که مهم‌تر از انجام فعالیت است، فعالیت اثربخش و توجه به این واقعیت است که در کنار مدیر موفق می‌توانیم مدیر کارآمد و اثربخش داشته باشیم.»

وی اثربخشی را نتیجه فعالیت کیفی برشمرد و‌گفت: «با بررسی و دقت درمی‌یابیم که علی‌رغم فعالیت و تلاش زیاد، در برخی حوزه‌ها خروجی و نتیجه‌ی مناسبی نداریم که همان نتیجه‌بخش نبودن فعالیت‌هاست.»
قاسمی با تأکید بر اینکه به میزان اختیار و مسئولیت و قدرت آموزش و پرورش، باید فعالیت‌های این دستگاه را بررسی کرد، گفت: «برای اثربخش بودن فعالیتها سه اقدام لازم است که نخستین آن شناختن هدف‌های سازمان، چه هدف‌هالی کلی و چه هدف‌های رفتاری است.»

قاسمی دومین اقدام در اثربخشی فعالیت‌ها را تحقق اهداف سازمان در نتیجه‌ی اتخاذ برنامه‌های درست دانست و گفت: «برای تححق اهداف، توجه به برنامه‌ها و شیوه‌های اجرای آن‌ها مهم است، زیرا تعلیم و تربیت امری نرم‌افزاری است و نه سخت‌افزاری و اتفاقا کار نیکو کردم در اینجا نه از پر کردن که از اتخاذ روش‌های درست است.»

مدیرکل آموزش وپرورش مازندران تربیت اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان، بالا بردن روحیه جامعه‌پذیری آنان، اتکا به اراده‌ی خود و غیره را منوط به چگونه آموختن به آنان اعلام کرد و گفت: «هدف اصلی در آموزش و پرورش یادگیری به معنای آموزش به گونه‌ای است که یادگیرنده با روش‌های درست به سمت هدف سوق داده شود.»

قاسمی سومین اقدام برای نتیجه‌بخشی فعالیتهای آموزش و پرورش را انسجام در اجرای برنامه‌ها دانست و گفت: «به این معنا که تعارض و تناقض در اجرا و شیوه‌ها و برخورد مسئولین وجودنداشته باشد.»

قاسمی تأکید کرد: «اینکه در سند تحول بنیادین، مدرسه، کانون تربیت محله معرفی شده است به این معناست که این کاتون باید به هدف‌های تعلیم و تربیت توجه کند و برنامه‌های عملیاتی داشته باشد و اعضای آن نیز به انسجام درون‌سازمانی برسند و از منابع برون‌سازمانی برای رسیدن به اهداف یاری گیرند.»

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت باید نگاه متفکرانه و منسجم داشت، گفت: «جامعه‌ی امروز ما نشان‌دهنده‌ی مدرسه‌ی دیروز است، به یک معنا مدرسه جعبه سیاه جامعه است و برای کاهش آسیب‌ها و انحرافات باید از آموزش و پرورش کتاب‌محور و حافظه‌محور فاصله گرفت و مدرسه را کلید حل بسیاری از مسائل اجتماعی دانست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار