دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد؛

بیماری های «مثانه نوروژنیک» را بشناسیم/اهمیت درمان های الکتروتراپی

مسئول شاخه سلامت زنان انجمن فيزيوتراپی ایران، به بيماری های ناشی از «مثانه نوروژنيک» اشاره کرد و گفت: ام اس، سكته مغزی، صدمات نخاع، ديابت، فلج مغزی و پاركينسون، از جمله بیماری هايي هستند كه. منجر به مثانه نوروژنیک تلقی می شود.

کد مطلب: ۶۷۶۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، فريده دهقان منشادی، هدف از برگزاری پنجمین سمینار تازه های الکتروتراپی را، به روز كردن اطلاعات و تبادل تجربيات و دانش فيزيوتراپيست ها عنوان کرد و افزود: سه حيطه اصلی درمان های فيزيوتراپی شامل تمرين درمانی، الكتروتراپی و تجويز وسائل كمكی است.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، ادامه داد: بر اساس شواهد علمی معتبر، روش های مختلف درمان الكتروتراپی در مديريت درمان بسياری از اختلالات و آسيب های عضلانی- اسكلتی، عوارض بيماری ها، صدمات اعصاب محيطی، آسيب های ورزشی، ترميم انواع زخم ها(زخم بستر، زخم ديابتيک)، برخی از انواع بيماري هاي پوستي و همچنين برخي از انواع بي اختياري ادراري، جايگاه و اهميت بالایی دارد.

منشادی در ادامه به اهميت الكتروتراپی در كاهش درد و التهاب ناشی از آسيب ها و بيماري های عضلانی - اسكلتي و افزود : الکتروتراپی می تواند در روند درمان اختلالات حركتی ناشی از صدمات و بيماری های عصبی به خصوص اعصاب محيطی، اثرگذار باشد.
این دکترای تخصصی فیزیوتراپی، با بیان این مطلب که بروز صدمات عصبی باعث اختلال در فعاليت و عملكرد عضلات می شود، تاکید کرد: در اين مرحله الكتروتراپی اهميت زیادی در حفظ و پيشگيری از تحليل عضله و همچنين كمک به تسريع روند بهبود عملكرد عصب خواهد داشت.

وی در عین حال اظهارداشت: اما مورد خاصی كه در دهه اخير به عنوان يكی از كاربردهای خاص الكتروتراپی مطرح است و در اين سمينار پیرامون آن بحث خواهد شد، اختلالات ادراری ناشی از انواع بيماري ها و صدمات سيستم عصبی محيطی و مركزی (مثانه نوروژنيک) است.

مسئول شاخه سلامت زنان انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: امروزه اعمال تحريكات الكتريکی به عنوان يكی از اشكال «نورومودولاسيون» مطرح است.

وی از «نورومودولاسيون» به عنوان مهم ترين رويكرد درماني مثانه نوروژنيک نام برد و ادامه داد: هر آسيب يا بيماری سيستم عصبی محيطی يا مركزي كه بر عملكرد مجاري ادراري تحتاني تاثير بگذارد ، به نوعي عامل بروز مثانه نوروژنيك خواهد بود كه در هر دو جنس زن و مرد وجود دارد. ام اس، سكته مغزي، صدمات نخاع، ديابت، فلج مغزی و پاركينسون، از جمله بیماری هایي هستند كه منجر به مثانه نوروژنيك مُي شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مسلما هر چقدر زمان كمتری از ابتلای بيماران گذشته باشد و شدت بيماری هم كمتر باشد، درمان موثر تر خواهد بود.

وی افزود: توجه داشته باشيد كه تجربه بشر در رويكرد درمان مثانه نوروژنيك چندان زياد نيست و در اول راه هستيم.

پنجمين سمينار تازه های الكتروتراپی از ۲۵ تا ۲۶ آبان ۹۶ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار