به مناسبت بزرگداشت حافظ شیرازی:

برگزاری همایش حافظ در آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد

با حضور استادیار دانشگاه فردوسی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو و جمع کثیری از حافظ دوستان که از نواحی و مناطق دیگر حضور داشتند، مراسم باشکوه همایش حافظ در تالار تربیت ناحیه دو برگزار گردید.

کد مطلب: ۶۷۵۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، همایش بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی با حضور اساتید، پژوهشگران و حافظ دوستان در تالار تربیت ناحیه دو برگزار گردید.

مرتضایی استادیار دانشگاه فردوسی به نکات مهمی در حوزه حافظ شناسی اشاره کرد و گفت: برخلاف بسیاری از شعرا که تک بعدی هستند حافظ چند وجهی است. برای مثال کسانی که علاقه به فضای عرفانی دارند مولوی را برمی گزینند، اما حافظ علاوه بر عرفان وجه های بسیار دیگری نیز برای وی متصور است.

مرتضایی در ادامه افزود: حافظ و 500 غزلش نشان می دهد که وی برای فرم در شعرش زمان زیادی گذاشته و گویا برای شکل و موسیقی غزلش اعتبار زیادی قائل بوده، بسیاری را گویا تراشیده اما نکته اینجاست که در کلام وی معنا و محتوا هرگز فدای فرم نشده و معانی عمیق در کلام وی در فرم های بسیار زیبا بیان شده که این نیز از نشانه های مهم حافظ است.

وی ادامه داد: پس نباید نگاه یک سویه به حافظ داشت و نباید نگاه جامع را در برخورد با حافظ فراموش کرد حتی در وجه تسمیه حافظ به نام حافظ نکات بسیاری گفتند که تفاوت برداشت از شخصیت حافظ را نشان میدهد.

در انتها ایشان با اشاره به ارتقاء گنجینه ادب و شعر پارسی در کلام حافظ گفت: غزل پارسی از بعد حافظ رشد محسوسی در حوزه تعابیر و اوزان داشته که به جرات می توان گفت حاصل سخن حافظ است.

در ادامه این مراسم روحانی‌نیا مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد گفت: اگر از دید تعلیم و تربیت به دیوان خواجه شیراز نگاه کنیم، می توانیم بسیاری از بنیان های تعلیمی و تربیتی را از داخل این شعرها بیرون بیاوریم و به دانش آموزان بیاموزیم.امروزه ما می توانیم از شعر حافظ در جهت سازندگی استفاده کنیم وبه دانش آموزان خود بگوییم او علیه ظلم زمانه خود ساکت نمی نشست و به اصلاح ناروائی ها و نارحتی های جامعه می پرداخت. حافظ نقد قدرت در جامعه خود را به عنوان یکی از بالاترین مضامین شعرش مطرح کرد.

روحانی‌نیا در ادامه اظهار داشت: به دانش آموز می توانیم درس مدارا، محبت، خوش رفتاری با هم نوع و همچنین شجاعت و فضیلت های اخلاقی به دانش آموز از طریق اشعار حافظ بیاموزیم . زمانه حافظ تقریبا شبیه به زمانه خودمان است و آن را با دوران خودمان مقایسه کنیم تا برای دانش آموز ما قابل لمس باشد . بسیاری از حکمت ها، فضایل و مسایل اخلاقی جهان شمول و فرا زمینی و فرا مکانی است . نمی توانیم گفت به قرن هشتم مربوط بوده ،امروزه ما هم به این فضایل نیازمندیم و باید این ها را برای یکدیگر بازگو کنیم و به نسل آینده نیز انتقال دهیم .

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو با بیان اینکه در فضیلت معلم گفته اند راهبر و هدایت کننده جامعه است و باید همه مسائل جامعه را از دیدگاه نقادانه بسنجد و نقد کند افزود: معلم باید این قدرت نقد و انتقاد را به دانش آموز منتقل کند، اما آیا دانش آموز ما امروزه می تواند مطلبی را نقد کند؟ معلمان این را می توانند از حافظ شیرازی به وام بگیرند و با تقویت بنیان های نقد و نقادی، این فضیلت شریف را دو رکن رکین مدرسه که دانش آموزان است نهادینه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار