یک فعال استارتاپی با حضور در پانا مطرح کرد:

شکست نباید موجب دلسردی صاحبان ایده های استارتاپی شود

مدیر بازرگانی یک استارتاپ با بیان اینکه آزمون و خطا در ذات فعالیت های استارتاپی است و شکست نباید صاحبان ایده استارتاپی را مایوس کند ، می گوید به طور قطع نظر اکثر استارتاپ ها این است که دولت در کار استارتاپ ها مداخله نکند و بخش خصوصی باید بخش خصوصی باقی بماند .

کد مطلب: ۶۷۲۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

امیرسینا زمانیان با حضور در خبرگزاری پانا درباره استارتاپ کاموا و ایده اولیه آن ،گفت :نام استارتاپ ما کاموا است و دو کار راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی و سایت را بر عهده دارد که در حوزه فناوری اطلاعات ما در دسته استارتاپ های SaaS قرار داریم به این معنا که خدمات نرم‌افزاری بر بستر اینترنت ارائه میکنیم.

وی افزود: دو سرویس سایت ساز و فروشگاه ساز ما بیش از به یک سال از عمرشان می گذرد و هدف کاموا از ابتدا این بوده که برای همه افراد و با هر علم و دانش و زمانی که در اختیار دارد امکان ساخت سایت یا فروشگاه را فراهم کند.

زمانیان عنوان کرد:مخاطب سایت ساز ما کسب و کارها بوده است و هلدینگ ها یا کسب و کارهای بزرگی که کار واردات و صادرات را انجام می دهند از مشتریان ما هستند که می توانند وارد سایت شده و به مرور زمان فعالیت خود را گسترش دهند.

مدیر بازاریابی استارتاپ کاموا عنوان کرد: سرویس کاموا نیازی به کد نویسی و طراحی ندارد همه چیز از قبل آماده است و تنها با مرتب کردن و چینش مشتری می تواند برای خود یک سایت طراحی کند.

وی افزود:کار کردن با سایت ساز کاموا بسیار ساده است و برای کسانی که از قالبهای آماده ما استفاده می کنند این امکان فراهم است که ظرف چند دقیقه سایت را طراحی کرد.

زمانیان خاطرنشان کرد:برای کسانی که به سایت های پیچیده تر نیاز دارند این امکان فراهم است که حدود 20 دقیقه پس از ورود به سایت کار طراحی را انجام داد .

زمانیان بیان کرد:خدمات ما بر روی سایت گسترش یافته و شرکتهایی وجود دارند که می خواهند طراحی اختصاصی برای آنها صورت گیرد و کد نویسی کنند و به طور مثال نوعی بیزینس بین المللی را معرفی کرده و اعلام می کنند که به چنین سایتی نیاز دارند و ما کار طراحی ان را انجام می دهیم که حداکثر یک هفته زمان نیاز دارد.

استارتاپ ما 100 درصد سود آور است

مدیر اجرایی سایت کاموا تصریح کرد: استارتاپ ما در دسته استارتاپ هایی است که برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است به این دلیل که 100 درصد سود آور است .

وی افزود:تنها هزینه های استارتاپ ما سرور و نیروی انسانی است و کد نویسی ما کاملا ایرانی و مختص به ماست و این ساختار آماده شده است و پس از خرید اشتراک می توان نسبت به طراحی سایت یا راه اندازی فروشگاه اینترنتی اقدام کرد. و پس از یک سال هزینه کاربری تمدید می شود.

زمانیان بیان کرد:هدف ما این است که همه بتوانند سایت و فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و یک دسته از مخاطبان ما استارتاپ ویکندها ، برگزارکنندگان همایشها هستند که با هزینه بسیار کم می توانند سایت خود را طراحی کنند و به درگاه اینترنتی و پرداخت الکترونیک نیز متصل شوند.

وی تصریح کرد:پس از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی مشتریان تمایل داشتند که محصول خود را از طریق سایت بفروشند و درخواست ها آنقدر زیاد شد که ما سرویس فروشگاه ساز را راه اندازی کردیم و ویژگی آن این است که بدون کدنویسی و بدون طراحی ارزان و قابل دسترسی برای همه را طراحی کنیم .

وی عنوان کرد:هدف ما از راه اندازی فروشگاه ساز کسب و کارهای کوچک است و کسانی که در تلگرام و اینستاگرام و کسب و کارهای خانگی هستند مهمترین مخاطب ما هستند.

زمانیان گفت :در فروشگاه ساز کاموا نیز کدنویسی وجود ندارد و همه امکاناتی که برای فروشگاه از درگاه بانکی ، سیستم پستی ، مدیریت مشتریان و مدیریت محصول وجود دارددر این فروشگاه ساز پیش بینی شده است.

زمانیان اظهار کرد:در لیست مشتریان ما از فروشنده برنج تا فروشنده لوازم التحریر وجود دارد.

وی افزود: با دامنه شخصی سایت یا فروشگاهی بالا می اید که در ان هیچ نام و نشانی از ما وجود ندارد و ما از انها هزینه اشتراک یک ساله دریافت می کنیم .

زمانیان خاطرنشان کرد:ما فراهم آورنده زیر ساخت فنی هستیم و اگر در اجرای کار تخلفی در ارتباط با مشتریان صورت گیرد مسیولیتی بر عهده ما نخواهد بود.

وی گفت : یکی از الزامات ایجاد فروشگاه کسب نماد الکترونیک است و باید از چندین نهاد مجوز ارایه ان محصول را کسب کنند و فروشگاه نمی تواند بدون اخذ این مجوزها درگاه بانکی دریافت کند و اخذ نماد الکترونیک نیز به نام صاحب فروشگاه و با اخذ مجوز برای او صادر می شود و ما نیز در این مسیر به او کمک می کنیم .

زمانیان خاطر نشان کرد: به صورت عادی اخذ نماد الکترونیک به یک ماه زمان نیاز دارد و ارسال اطلاعات تعیین هویت و غیره از جمله اقداماتی است که باید به این منظور انجام شود تا بتوان برای اخذ نماد الکترونیک اقدام کرد.

وی گفت : بزرگترین دشواری برای ایجاد فروشگاه اینترنتی اخذ نماد الکترونیک و پس از آن درگاه بانکی است اما تیم پشتیبانی سایت کاموا که ما ان را موفقیت مشتری نام نهاده ایم کمک در به موفقیت رسیدن بیزینس است .

زمانیان تصریح کرد: شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنی ارائه میکنند اما کاربری که از سایت ساز ما استفاده می کند نیاز پیچیده ای ندارد. بازار بزرگی در ایران وجود دارد که خدماتی که ارایه می شود باید برای هر نوع مخاطب باشد. مخاطب ما آن دسته از مشتریانی هستند که می خواهند سریع وارد بازار شوند.

زمانیان خاطر نشان کرد:طراحی سایت پروسه ای زمان بر است و باید چندین بار برای انجام اصلاحات مراجعه کرد اما با سایت ساز کاموا کار ورود به بازار برای همه ساده شده است.

کسب و کارهای تازه وارد به بازار مخاطب اصلی ما هستند

وی گفت :مخاطب ما کسب و کارهایی هستند که می خواهند وارد بازار شوند .

زمانیان تصریح کرد:مشکل بزرگی که وجود دارد اعتبار سنجی ایده است که متاسفانه در مورد اغلب استارتاپ ها به درستی انجام نمی شود و ایده ال گرایانه است.

در حال حاضر استارتاپ ها در جهان به سمت هوش مصنوعی فین تک در حال حرکت هستند. بازار ایران به طور پیش فرض ده سال عقب تر است پس نیاز است که استارتاپ ها وارد شوند و فاصله ده ساله را کم کنند و حوزه ای که ما به ان ورود پیدا کرده ایم به آن SaaS گفته می شود و خیلی طرفدار پیدا کرده است.

مدیر اجرایی استارتاپ کاموا تصریح کرد: در حوزه مالی و فین تک هم ایران کشور چندان پیشرفته ای نیست اما استارتاپ ها به ان ورود پیدا کرده اند و حوزه بانکداری را متفاوت کرده اند.

زمانیان تصریح کرد:ده سال فاصله تکنولوژی که ایران با سایر کشورها دارد موجب شده تا مدیران نیز چندان اگاه نباشند و مقاومت هایی وحود دارد البته در حوزه فعالیت ما مقاومت چندانی دیده نمی شود اما در سیستم بانکی چون قواعد و قوانین خاص خود را دارد مقاومت ها به نسبت بیشتر است .

وی گفت :بیشتر مشتریان ما به صورت کلام به کلام به ما مراجعه می کنند و موفقیت مشتری مهمترین بحث در بازاریابی ماست .

زمانیان گفت :مدت زمانی که ما مشتریان خود را نگه می داریم سه سال است و این حداقل پرداخت هزینه از سوی مشتریان است. در حوزه SaaS شکست جایی است که مشتری شکست می خورد به همین دلایل ما در بخش پشتیبانی و تهیه نیروی انسانی برای ان سخت گیری زیادی داریم .

زمانیان گفت : ما در شروع کار دو نفر بودیم که پس از مدتی به 7 نفر افزایش یافت و تیم فنی پشتیبانی نیز کارهای اجرایی را انجام می دهند.

مدیر بازرگانی استارتاپ کاموا خاطر نشان کرد: ما ترجیح می دهیم به جای انکه از نیروی فنی دیگران استفاده کنیم خود نیروهای مورد نیاز را اموزش دهیم به همین دلیل کاراموز جذب می کنیم .

بازار پرداخت های الکترونیک روز به روز در حال بزرگ شدن است

وی با بیان اینکه استارتاپ ما امکان ایجاد اشتغال و جذب نیروی بیشتر را دارد،عنوان کرد: پرداخت های الکترونیک در سال گذشته 70 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته و نشان می دهد این بازار به طور دایم در حال بزرگ شدن است .

زمانیان گفت : بزرگ شدن بازار به نفع ماست و تمامی فروشگاهها و مغازه های سطح شهر به زودی این نیاز را احساس خواهند کرد که در کنار فروشگاههای موجود سایت اینترنتی نیز داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که استارتاپ ها در ایران تا چه میزان بر اساس نیاز بازار شکل گرفته اند تصریح کرد:قرار نیست از همه استارتاپ ها استیو جابز و بیل گیتس بیرون اید و موفق شوند. محصولات مختلف وارد بازار می شوند یا موفق می شوند یا نمی شوند. خیلی از استارتاپ هایی که وارد می شوند و شکست می خورند یک نیاز ضروری را پاسخ می دهند اما بازارسازی را به درستی انجام نمیدهند.

آزمون و خطار در ذات استارتاپ هاست

وی گفت :اگر قرار باشد که همه ایده ها خوب باشد و همه به پول برسند که اقدامی صورت نمی گیرد و آزمون و خطا در ذات استارتاپ هاست.

مدیر بازرگانی استارتاپ کاموا عنوان کرد: بعضی ایده ها به حدی بازاریابی خوبی دارند که در همان گام های نخست موفق می شوند اما برخی از آنها پیاده سازی خوب اما بازاریابی مناسب ندارند و هر ایده استارتاپی که شکست می خورد می تواند از مسیر دیگر یا توسط فرد دیگری پیگیری شود .

وی با تاکید بر توجه به نیازسنجی بازار عنوان کرد: اپل در زمان درست خود تکنولوژی تبلت را به بازار عرضه کرد و این درحالی است که سال ها قبل از آن مایکروسافت آن را طراحی کرده بود بنابراین اگر تکنولوژی یا هر ایده استارتاپی مطابق با بازاریابی روز انجام نشود امکان شکست آن وجود دارد .

زمانیان درباه تفاوت کار استارتاپ های داخلی و خارجی نیز خاطرنشان کرد: تفاوت کار استارتاپ های داخلی با بین المللی در بخش های متفاوت است یکی از این بخش ها بستر قانونی فعالیت استارتاپی است که در کشور ما قوانین سخت گیرانه ای وجود دارد و تلاش می شود برای هر اقدامی چارچوبی تعیین شود .

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های استارتاپی این است که از دل مردم و نیازهایی که مردم به آن احتیاج دارند بیرون می آیند اما باید گفت استارتاپ ها باید رشد سریع داشته باشند و در یکی دو سال اول رشد سریع داشته باشند در نتیجه صاحب ایده هم اهمیت قوانین و هم بسترهای قانونی را می داند اما مشکل استارتاپ ها این نیست که چرا قانون وجود دارد بلکه این موضوع است که چرا ذی نفعان استارتاپی در تدوین قانون به مشورت گرفته نمی شوند .

حمایت نهادهای مرتبط به تسهیل شرایط کار استارتاپ ها منجر می شود

زمانیان خاطرنشان کرد: نظام صنفی رایانه ای و حمایت اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن از موضوعاتی است که کمک می کند تا روند شکل گیری قوانین در کشور به گونه ای صورت گیرد که کار و فعالیت استارتاپ هارا تسهیل کند .

وی با اشاره به حمایت وزارت ارتباطات و نهاد ریاست جمهوری گفت: اگر چه حمایت این نهادها لازم است اما کافی نیست و این حمایت باید منجر شود که سخت گیری ها کمتر شود و قوانین جدید یا اصلاحات آن با هم اندیشی با فعالان استارتاپی صورت گیرد .

زمانیان خاطرنشان کرد:اگر قصد داریم که نرخ خروج ایرانی ها و تحصیل کرده ها را از کشور کاهش دهیم باید حمایت لازم را از کسب و کارها انجام داد .

وی ادامه داد: ما در دور دریافت سرمایه هستیم اما بیزینس ما قادر به تامین هزینه های خود نیز هست .

مشکلات متعدد قوانین در مسیر استارتاپ ها

مدیر بازرگانی استارتاپ کاموا تصریح کرد: مشکلات زیادی در قوانین وجود دارد و نیروی انسانی را به دلیل سربازی نمی توان نگهداری کرد و نیروی متخصص نیز از دانشگاه بیرون نمی‌آید و همه این مشکلات در کنار اخذ مالیات و تامین اجتماعی به مشکلات استارتاپ ها افزوده است .

زمانیان گفت : نیروی استارتاپ ها محدود است و تعدد قوانین موجب شده است مجموعه ای از مجوزها در کنار تفسیرهای متفاوت از قانون به مشکلات استارتاپ ها افزوده شود .

وی عنوان کرد: هیات های حل اختلاف ماهیت کسب و کارها را نمی دانند و از آنجا که در کسب و کارهای اینترنتی بیشتر فعالیت بر بستر ای میل است می گویند که ای میل نمی تواند هیچ جایگاه حقوقی داشته باشد و این موضوع معضل بزرگی است .

مدیر بازرگانی استارتاپ کاموا خاطرنشان کرد: ایده 20 تا 30 درصد یک فعالیت استارتاپی است و بخش عمده ان به نیروی انسانی متخصص و اجرا وابسته است و در شرایطی که نیروی انسانی تحصیل کرده و آموزش دیده مجبور است به خاطر سربازی از فعالیت استارتاپی فاصله بگیرد و تمام دلایلی که برای عدم موفقیت استارتاپ ها بر شمرده می شود در کنار موضوعات دیگری است که در ایران وجود دارد .

زمانیان اظهار کرد: قانون نماد الکترونیک ،بانک مرکزی ،هیات تجارت الکترونیک،سازمان فضای مجازی از جمله قوانین و سازمان های ناظر بر فعالیت استارتاپ ها هستند و در خیلی از موارد قوانین آنها با هم پوشانی دارند .

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین اصلاحیه قانون تجارت مربوط به سال 82 است که چندان به روز هم نیست ،گفت : به جای اینکه دست اندرکاران به اصلاح قانون اقدام کنند کسانی قوانین را اصلاح کرده اند که اشنایی چندانی به حوزه فعالیت نداشته اند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار