وزیر آموزش و پرورش:

توسعه روستايي و عشايري مستلزم آموزش و پرورش با كيفيت است

وزير آموزش و پرورش در همايش ملي نخبگان گفت: توسعه روستايي و عشايري مستلزم آموزش و پرورش با كيفيت است.

کد مطلب: ۶۷۱۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، پيش از ظهر امروز، سيد محمد بطحايي در چهارمين همايش روز روستا و عشاير با رويكرد نخبگان روستايي، ظرفيت پنهان توسعه پايدار روستايي در سالن اجلاس سران، با گراميداشت ياد و خاطره شهدا و بنيانگذار انقلاب اسلامي و آرزوي صحت و سلامت براي رهبر معظم انقلاب، روز روستا و عشاير را تبريك گفت و اظهاركرد: اميدوارم برگزاري چنين همايش هايي باعث شود تا با شناخت منابع و محدوديت هاي حوزه روستايي و عشايري، اين حوزه به جايگاه واقعي خود برسد .

وي افزود: براساس پژوهش هايي كه صورت گرفته، اگر آموزش و پرورش از سطح قابل قبولي در بحث كيفيت برخوردار باشد مي تواند در توسعه روستاها و عشاير موثر باشد بنابراين صرف وجود يك معلم در يك روستا ميزان بي سوادي را كاهش مي دهد اما توسعه روستايي را در پي نخواهد داشت .

بطحايي تصريح كرد: گام هايي بسياري بعد از انقلاب اسلامي در توسعه روستايي برداشته شده است اما همچنان توسعه روستاها نيازمند تلاش بيشتري است.

وي مهاجرت روستاها به شهر را يكي از جدي ترين چالش ها در حوزه توسعه و برنامه ريزي دانست و خاطرنشان كرد: حدود 36 درصد از جمعيت كشور در روستاها زندگي مي كنند كه 1.4 درصد دانش آموزان نيز در مدارس عشايري مشغول به تحصيل هستند كه اين آمار در سال هاي اخير كاهش يافته است و از 40 درصد به 36 درصد تقليل يافته است .

وزيرآموزش وپرورش عنوان كرد: علي رغم دستاوردهاي خوبي كه از نظر كمي در حوزه آموزش و پرورش در روستاها بدست آوريم اما تفاوت معني داري در بخش آموزش، تجهيزات و فضاهاي آموزشي در روستاها نسبت به شهرهاي كوچك و شهرهاي كوچك نسبت به شهرهاي بزرگ وجود دارد نبابراين بايد تلاش كنيم اين بي عدالتي از بين برود و شرايط دسترسي آحاد جامعه به منابع عمومي را مهيا كنيم .

عضو كابينه تدبير واميد اظهار كرد: نسبت تحصيل دختران روستايي نسبت به پسران 48به 52 است كه اين يكي از دستاوردهاي كمي در آموزش و پرورش و مشابه آمار پوشش تحصيلي در شهرهااست .

وي ادامه داد: ايجاد و توسعه مدارس شبانه روزي يكي از عملكردهاي خوبي آموزش و پرورش بعد از انقلاب است كه مشكل تحصيل دانش آموزان ساكن در مناطق پراكنده روستايي و عشايري را مرتفع ساخته است اما اشكالي كه به اين مدارس وارد است جدا كردن دانش آموز از كانون خانواده و اسكان آن در خوابگاه هاي دانش آموزي است .

بطحايي از وجود بيش از 2 هزار و600 مجتمع آموزشي در سطح كشور خبر داد و تصريح كرد: ايجاد مجتمع هاي آموزشي، پرورشي و ورزشي در مناطق پراكنده كه عمدتاً دانش آموزان دوره متوسطه را پوشش مي دهند الگو بسيار خوبي براي ساير قسمت هاست كه بايد توسعه يابد .

وزيرآموزش و پرورش با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور محترم در خصوص توسعه آموزش مهارت ها در مدارس، اظهاركرد: تلاش خواهيم كرد آنچه در مورد نياز زندگي در جامعه روستايي و عشايري است دركتاب هاي درسي آورده شود . زيرا انطباق نيازهاي جامعه با محتواي كتاب هاي درسي به معني كيفيت بخشي است.

وي از دسترسي 36 هزار روستا به اينترنت پرسرعت خبر داد و افزود: از اين بستر مناسب براي آموزش مهارت‌هاي شهروندي و همچنين مهارت‌هاي حرفه‌اي استفاده مي‌كنيم و در اين راستا شبكه آموزش و پرورش را در سال جاري، ابتدا در مناطق برخوردار، سپس در ساير مناطق توسعه مي دهيم.

بطحايي گفت: آموزش و پرورش يك دستگاه بين دستگاهي است كه براي توسعه و توليد نيازمند همكاري ساير دستگاه ها و نهادهاي مرتبط خصوصاً درحوزه روستايي و عشاير است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار