بسته خبری آموزش و پرورش پانا

از سهم 30درصدی زنان در مدیریت آموزش‌وپرورش تا انتقاد از ساعات طویل درس

اعلام بخشنامه سهم 30درصدی زنان در مدیریت آموزش‌وپرورش تا انتقاد از ساعات طولانی کلاس درس در مدارس از مهم ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش هستند که در این گزارش می خوانید.

کد مطلب: ۶۷۰۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان و واقعه عاشورا با برگزاری پرشور سوگواره احلی من العسل با حضور هیئت های دانش آموزی در سراسر ایران همراه بود که خبرهای آغاز هفته را تحت الشعاع قرار داده است. در ادامه هفته ابلاغ بخشنامه استفاده از زنان برای پستهای مدیریتی آموزش و پرورش و برگزاری گردهمایی اعضای بسیج فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش از اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته هستند. سایر خبرهای مهم حوزه تعلیم و تربیت را در گزارش زیر می خوانید:

حضور پر شور نوجوانان عاشورایی سوگواره احلی من العسل در حرم امام (ره)

پایان هفته گذشته مصادف بود با برگزاری سوگواره احلی من العسل یکی از بزرگترین رویدادهای دانش آموزی در گرامیداشت پیام عاشورا که با حضور پرشور نوجوانان عاشورایی در مراکز استان و شهرستان ها برگزار شد. در تهران سوگواره احلی من العسل در حرم مطهر امام خمینی(ره) با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب زاده مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و دیگر مسئولان برگزار شد که 7 هزار دانش آموز با قرائت زیارت نامه امام خمینی (ره) در این مراسم حضور پرشور داشتند.

ستاد سوگواره احلی من العسل، هیئت رزمندگان اسلام، شهرداری تهران، بسیج دانش آموزی، سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات کل آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان های تهران 6 گروهی هستند که برگزاری این سوگواره را مشترکا عهده دار بودند.

مشاور وزير در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات منصوب شد

این هفته طي حكمي از سوي وزير آموزش و پرورش، محمدرضا اسماعيلي به سمت«مشاور وزير در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات» منصوب شد.

ابلاغ بخشنامه استفاده از زنان برای پستهای مدیریتی آموزش و پرورش

مهناز احمدی مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: حوزه معاونت زنان ریاست جمهوری با ارسال بخشنامه ای تحت عنوان اعمال سهمیه 30 درصدی حضور زنان در سطوح مدیریتی در صدد اجرای طرح حضور زنان در سطوح مدیریتی بالا است.

احمدی با بیان اینکه استفاده از زنان در لایههای مختلف مدیریتی به استان ابلاغ شده است، گفت: باید از زنان در سطح رییس آموزش و پرورش، مدیرکل، معاون مدیرکل و یا حوزه ستادی به عنوان نیروی شایسته استفاده شود. با ارسال بخشنامه جدید به استان ها و تمام دستگاه ها همچنین طبق مصوب شورای عالی آموزش و پرورش باید سهمیه 30 درصدی حضور زنان در سطوح مدیریتی لحاظ شود.

اعطای گواهينامه صلاحيت مربیگری به هنرآموزان

سيد مصطفی آذركيش مديركل دفتر آموزش كاردانش وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره های ضمن خدمت دانش افزايی و مهارت آموزی برای هنرآموزان هنرستان های كاردانش خبر داد و گفت: به هنرآموزان گواهينامه صلاحيت مربیگری اعطا خواهد شد.

وی با بيان اينكه در مجموع 59 هزار هنرآموز، استادكار و سرپرست بخش در مراكز فنی و حرفه ای و كار دانش مشغول فعاليت هستند، اظهار کرد: تلاش بر اين است كه تمامی اين هنرآموزان با تغييرات محتوای آموزشی و سه ساله شدن هنرستان ها، آموزش های مورد نياز را فرا بگيرند.

آذرکیش با بيان اينكه اين دوره های آموزشی از سال گذشته آغاز شده و مردادماه امسال نيز بخشی از اين دوره برای هنرآموزان برگزار شد، افزود: اكنون نيز بخش ديگری از اين دوره های آموزشی شامل تعميركار پمپ و شير، كار با دستگاه cnc چوب، نصب و راه اندازی سيستم مكاترونيك، تعمير ماشين ابزار در زمينه صنعت، الگوساز لباس با رايانه در زمينه هنر و تعمير تراكتور و تيلر در زمينه كشاورزی در مركز بين المللی تربيت مربی كرج با همكاری مركز نيروی انسانی و فناوری اطلاعات و سازمان آموزش فنی و حرفه ای تا 22 شهريورماه ادامه داشت.

14هزار دانش آموز پایه دهمی تغییر رشته دادند

قربانعلی افشانی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: از مجموع 15 هزار و 136 دانش آموز که تقاضای تغییر رشته یا تغییر شاخه داشتند، با تغییر رشته 14 هزار و 737 دانش آموز در سراسر کشور موافقت شد.

وی درخصوص تعداد دانش آموز متقاضی تغییر رشته و یا تغییر شاخه در سال جاری اظهار کرد: حدود 15 هزار و 136 دانش آموز درخواست تغییر رشته و یا شاخه داده بودند که در نهایت با درخواست 14 هزار و 737 دانش آموز در سراسر کشور در پایه دهم موافقت شد و تغییر شاخه یا تغییر رشته دادند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: در این راستا با تغییر رشته و تغییر شاخه 399 دانش آموز در سراسر کشور موافقت نشد. علت موافقت نشدن تغییر رشته یا تغییر شاخه این تعداد دانش آموز یا به دلیل نداشتن شرایط و یا به دلیل اجازه ندادن ظرفیت ها بود.

ساعت درسی باید 45 دقیقه باشد

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این هفته در نشستی با رسانه ها با انتقاد از طولانی بودن ساعت درسی در مدارس کشور گفت:90 دقیقه درس و فقط 10 دقیقه زنگ تفریح یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش آموز و معلم. ساعت درسی باید 45 دقیقه باشد زیرا بعد از آن دانش آموزی یاد نمی گیرد .

وی با اشاره به انتقاداتی که از دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد گفت: برای ما نسخه فنلاند و ژاپن را می پیچند در حالیکه بهتر است همین نسخه خودمان را درست اجرا کنیم. آموزش وپرورش ما امروز همان شیر بی یال و دم و اشکم است. معلم تعلیم ندیده و بی تجربه، نبودن بودجه و نبودن تجهیزات همگی از موانعی هستند که ما را از رسیدن به نسخه مطلوب باز می دارند.

محمدیان با اشاره به اینکه تنها مراجع صلاحیت دار باید نیازهای جامعه در تغییر کتابهای درسی را تعیین کنند گفت: صفحه کتاب درسی صفحه نیازمندیهای مجله نیست. باید تغییر مورد نظر جزو نیازهای ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد یا به هنجارسازی در جامعه کمک کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از برخی حمله های رسانه ای به سازمان پژوهش درخصوص کتاب های درسی و اذعان به وجود برخی کاستی ها در کتابهای درسی گفت: عیب ها و نواقص را رندانه پنهان کردن حماقت است ولی تشدید کردن رندانه و عامدانه عیب ها هم خیانت است. در این میان بیان عیب ها به صورت مشفقانه عین رسالت است.

صبحگاه مشترک پایگاه‌های بسیج فرهنگیان باحضور بطحایی برگزار شد

صبحگاه مشترك بسيجيان حوزه ستادي (ياد ياران ۴) با حضور سید محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان و کارکنان حوزه ستادی در سازمان بسيج دانشجويي واقع در لانه جاسوسي سابق صبح روز سه شنبه ۱۱ مهرماه در محل لانه جاسوسی امریکا برگزار شد.

سید محمد بطحایی در این صبحگاه گفت: بسیج نقش بسیار مهمی در پایداری کشور طی دوران جنگ داشت و شاید در ابتدا علت ایجاد آن ساماندهی تشکیلات کشور بود و نقش مکمل برای نظام های اداری و نیروهای مسلح داشت اما به تدریج با رشد آن علت ایجاد آن تغییر کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرهنگ بسیج و بسیجی از علل بقای این نهاد است،بیان کرد: امروزه فرهنگ بسیجی مترادف فرهنگ عاشورایی است؛ کاری که سیدالشهدا در سیره خود به ما آموخت.

در این مراسم مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، عبدالرسول عمادی رییس مرکز سنجش، مجید قدمی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، صادق صادق پور مدیرکل آموزش ابتدایی، گودرز شاهمرادی مدیر مرکز آموزش از راه دور، حسین هژبری رییس بسیج فرهنگیان و سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار