مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

برداشت بیش از 4 هزار تن گردو از باغات استان سمنان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : پیش‌بینی می‌شود 4 هزار و 300 تن گردو از باغات این استان برداشت شود.

کد مطلب: ۶۷۰۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، قرائیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با توجه به سرمازدگی سال 96 و سرمازدگی درختان گردو در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود 4 هزار و 300 تن گردو از باغات این استان برداشت شود.

وی افزود : درصورتی‌که سرمازدگی وجود نداشت شاهد برداشت بیشتری گردو از سطح باغات استان سمنان و به‌ویژه شهرستان مهدی‌شهر بودیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به میزان سطح زیر کشت محصول گردو در استان اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 782 هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص دارد که 2 هزار و 65 هکتار آن بارور است.

قرائیان به برنامه‌های اجرایی سازمان برای توسعه و اصلاح باغات گردو در سطح استان اشاره کرد و گفت: برای توسعه این محصول با احداث باغات پیوندی و همچنین توجه به کشت ارقام مرغوب آن در سالهای اخیر ضمن شناسائی ژنوتیپهای برتر داخلی، ارقامی خارجی مرغوب برای کشت وارد استان شده است و طی سالهای اخیر 120هکتار باغ پیوندی احداث شده است.

وی عملکرد گردو در هر هکتار از باغات استان را 2 هزار و 899 کیلوگرم عنوان کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: عمده گردوهای موجود در استان از ژنوتیپ های مرغوب است که در سالهای اخیر رقم‌های خارجی چنلر، پدرو و فرانکت و ارقام داخلی جمال و دماوند وارد استان شده است.

مهدی قرائیان در ادامه افزود : علاوه بر تولید نهال استاندارد گردوی پیوندی ، اصلاح ، بهسازی و تغذیه باغ ها،تغییر ژنوتیپ های متنوع در باغات با سرشاخه کاری از مهمترین برنامه های اجرایی مدیریت باغبانی استان در مورد توسعه و اصلاح باغات گردو است.

گفتنی است، گردو از درختان پهن‌برگ و خزان کننده است که در بسیاری از نقاط جهان و ازجمله استان سمنان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار