دیدار حجت‌الاسلام محمدیان با استاد مجید رشیدپور

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آستانه سال تحصیلی جدید با استاد مجید رشیدپور مولف کتاب «آشنایی با تعلیم وتربیت اسلامی» دیدار و گفتگو کرد.

کد مطلب: ۶۶۷۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، حجت الاسلام ولمسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آستانه سال تحصیلی 96-97 با استاد مجید رشیدپور مولف کتاب های مختلف در حوزه تربیت اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

استاد رشید پور ضمن اظهار تشکر از این دیدار با اشاره به عوامل موثر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: بدون تردید اگر محیط زندگى آلوده باشد، در ایجاد محیط اخلاقى به دو عامل دیگر یعنى توارث و تربیت نمى‏ توان زیاد اتکا کرد، زیرا تأثیرات محیط بد همه آن‏ها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. اگر نهال گل زیبایى را در محیط نامناسب(لجن‏زار) بکارند و در پرورش آن سعى بلیغ هم نمایند، تأثیرات محیطى پس از مدتى شادابى را از آن نهال باز خواهد گرفت.

وی افزود: بدون تردید محیط اجتماعى‏ که سعدى علیه‏ الرحمه به آن اشاره کرده است«پسر نوح با بدان بنشست* خاندان نبوتش گم شد»، امروزه براثر پیشرفت فناورى و علوم، به صورت یک دهکده جهانى درآمده‏ است.به عبارت دیگر امروزه دیگر نیازى نیست که جوان از خانه قدم بیرون گذارد، با بدان خلط و اختلاط پیدا کند تا همانند پسر نوح فاسد شود.جوان در دوره ما نیاز به بیرون آمدن از خانه ندارد، بلکه با استفاده از اینترنت و کامپیوتر مى‏تواند با همه فساد و تباهیى که در بیرون از خانه وجود دارد آشنایى پیدا کند و دیگر احتیاجى به خروج از منزل ندارد.

با دقت و امعان‏ نظر می ‏توان ادعا کرد که شرایط محیطى گسترش یافته و به داخل خانه‏ ها راه پیدا کرده است. اولین الگوهای رفتاری کودکان والدین و در درجه بعدی معلمان هستند. والدین و معلمین باید با رفتار مناسب شیوه زندگی درست را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

ناگفته نماند که تأثیرگذارى محیط در داخل خانه ارتباط مستقیم با شرایط خانه دارد. برخى از خانواده ‏ها با اجراى اصول تربیتى صحیح و دورى جستن از تحمیل و زور و الگو بودن عملى براى فرزندان، بنابر ضرورت علمى و تحصیلى وسایلى مانند کامپیوتر را به خانه وارد مى ‏کنند و فرزندان آنان به عنوان ابزار علمى از آنها استفاده مى‏ کنند بدون این‏که از جنبه‏ هاى بدآموز این وسایل به کم‏ترین مقدار بهره بگیرند. خانواده ‏هایى هم وجود دارند که اساسا اصول صحیح تربیتى در خانه آن‏ها راه ندارد و پدران و مادران فاقد نقش الگویى‏ اند. اولیاى چنین خانواده‏ هایى از ماهواره بهره مى‏ گیرند و فرزندان خود را در دیدن برنامه‏ هاى بدآموز مشارکت مى‏ دهند.از آن‏جا که در این‏گونه خانواده‏ ها از تربیت و سازندگى اثرى دیده نمی ى‏شود، وقتى اینترنت و کامپوتر وارد چنین خانواده‏ هایى می ‏شود، ضمن استفاده علمى، از برنامه‏ هاى بدآموز این وسایل نیز استفاده می شود و تابع شرایط آلوده محیطى می گردند که این کار همانند تیغ دادن به کف زنگى مست است.

به طور خلاصه این‏که آلودگى‏ هاى محیطى خانواده ‏هایى راه پیدا می کند که اصول تربیتى در آنها راه نیافته و هرج ‏ومرج در آن‏ها حاکم بوده است.به عبارت دیگر زلزله خانه ‏اى را ویران مى سازد که از استحکام و استوارى به دور باشد.اگر خانه ‏ها بر اساس اصول علمى ساخته باشند زلزله به آن‏ها لطمه‏ اى وارد نمی ‏سازد، زیرا شالوده آنها از استحکام برخوردار است.

شایان ذکر است: استاد مجید(عبدالمجید) رشید پور متولد 1303 و از بنیان گذاران انجمن اولیاء و مربیان است که در دوران عمر با برکت خود علاوه بر سخنرانی های پرشمار، ده ها جلد کتاب ازجمله مراحل ازدواج در اسلام، روش های تربیتی، پرورشهای اخلاقی، مبانی اخلاق اسلامی، رشد عقلی، چرا رنج می بریم؟ شامل بخش، تربیت و پرورش، رمز موفقیت و پیروزی، ناهمواریها، لغزشها، عقده حقارت، تعادل و استحکام خانواده، آموزش خانواده: آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر روشها، راه تربیت، دیباچه ای بر مدیریت اسلامی، تربیت کودک از دیدگاه اسلام، رشد اجتماعی از نظر اسلام، چگونه میتوان تربیت کرد؟، چرا رنج می بریم؟، چگونه باید تربیت کرد؟، تربیت کودک از نظر اسلام و صدها مقاله در زمبنه تعلیم و تربیت به رشته تحریر در آورده اند که در مجلات پیوند و رشد اولیاء و مربیان به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار