یادداشت

عضو مجلس دانش آموزی در سخنی با دادستان کل کشور

سید علی اصغر باختر، عضو هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی، در یادداشتی خطاب به دادستان کل کشور، به بیان نظرش درباره سانحه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در جاده داراب پرداخت.

کد مطلب: ۶۶۶۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا، سید علی اصغر باختر، عضو هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی و مشاور وزیر آموزش و پرورش در یادداشتی خطاب به دادستان کل کشور به بررسی ابعاد سانحه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در جاده داراب پرداخته و برای پیشگیری از حوادثی از این دست پیشنهاداتی ارائه کرده است. متن یادداشت باختر به شرح زیر است:

جناب دادستان کل کشور! وظیفه می دانم به نمایندگی از ۱۳ میلیون دانش آموز ایران اسلامی از جنابعالی بخاطر صدور دستور تشکیل کارگروه بررسی علل تصادفات جاده ای تقدیر و تشکر نمایم.

این اقدام گرچه سال ها قبل باید انجام می شد اما اقدامی پسندیده و قابل تحسین است. ناگفته نماند اخیرا با توجه به حادثه تلخی که برای برخی از همسنگران ما، دانش آموزان نخبه هرمزگانی رخ داد تشکیل چنین کارگروهی را از هیأت دولت به عنوان مطالبات جامعه دانش آموزی درخواست کردم. لکن دستور جنابعالی در مقام دادستان کل کشور از دو جهت برجسته می نماید. از یک طرف از جمله وظایف اساسی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است که تشکیل این کارگروه در راستای همین وظیفه می تواند باشد و از طرفی خروجی کارگروه از ضمانت اجرایی و پشتوانه خاصی برخوردار است.

جناب دادستان کل، در بررسی علل تصادفات جاده ای و راهکارهای جلوگیری از آن می توان نکات زیر را نیز مدنظر قرار داد.

در ذهن ما نوجوانان علامت سوالی وجود دارد که نصب بنرهای تبلیغاتی با حجم سنگین در اتوبان ها و بزرگراه های کشور چه ضرورتی دارد آیا جاده ها می تواند محل مناسبی برای تبلیغات کالا و خدمات باشد. صرفنظر از این که برخی از مضامین بنرهای تبلیغاتی با فرهنگ جامعه اسلامی ما در تضاد است می تواند یکی از علل بروز حوادث جاده ای باشد؛ علتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وجود چنین بنرهایی به یقین موجب حواس پرتی یا استرس رانندگان می شود. چندی پیش در اتوبان تهران - قم بنری نصب شده بود با این مضمون که « قطعات تقلبی = حادثه» اولا آیا نباید نظارتی باشد تا از ورود قطعات تقلبی یا نصب آن در وسایل نقلیه جلوگیری شود. ثانیا آیا این عبارت نمی تواند استرسی به راننده ای وارد کند که به تازگی قطعات یدکی خودرو اش را تعویض کرده است. این سوال متصور است که چرا کارشناسان تصادفات تاکنون به این موضوع توجه نداشته اند و اگر توجهی نموده اند چرا همچنان مدیریت جاده ای کشور مدیریت تبلیغاتی- مادی است. آیا چنین مدیریتی با تامین سلامت جانی مسافران فرسنگ ها فاصله ندارد؟ در این خصوص مطالعه ای داشته ام که نشان می دهد در دهه ۶۰ تصاویر مبارک شهدای روحانیت در مسیر اتوبان قم- تهران نصب شده بود مراتب به حضرت امام (ره) منعکس می شود که نصب تصاویر شهدا موجب بروز حادثه است. امام(ره) موضوع را به کارشناسان تصادفات ارجاع می دهند در نتیجه امام (ره) پس از اظهارنظر کارشناسان دستور جمع آوری آن ها را صادر فرمودند. حال چگونه است که امروز در سرتاسر جاده های کشور بنرهای تبلیغاتی با زرق و برق مثال زدنی چشم رانندگان را به خود جلب می نماید، نصب شده و به سادگی از کنار آن می گذریم.


گواهی سلامت رانندگان و کمک رانندگان حمل مسافر باید هفتگی باشد نه این که گواهی سلامت سالانه صادر شود. چنانچه هر هفته سلامت جسمی- روانی این گونه رانندگان مورد ارزیابی قرار گیرد به یقین تضمین سلامت مسافران از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود.


لازم است تست مرفین و الکل از رانندگان و کمک رانندگان هر سه روز یک بار بعمل آید و در مسافرت های حساس و خاص این تست به روز باشد. همچنین بصورت موردی می توان از رانندگان و کمک رانندگان در حین سفر تست گرفت. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد نه این که پس از بروز تصادف به فکر تست مرفین و الکل بیفتیم.


احتیاط حکم می کند راننده اتوبوس ها لااقل ۱۵ سال تجربه رانندگی داشته باشند نه این که به صرف داشتن گواهی نامه پایه یک موسسات حمل و نقل مسافر او را استخدام نمایند. همچنین شایسته است که استخدام این گونه رانندگان با هماهنگی نیروی انتظامی باشد.
ایجاب می کند اتوبوس هایی که در شب حرکت می کنند از دو راننده برخوردار باشند نه این که در زمان استراحت راننده، کمک راننده خودرو را براند. با مطالعات کارشناسی می توان در برخی از نقاط کشور که حادثه خیز تر است تردد در ساعات مشخصی از شب را ممنوع کرد.


لازم است اتوبوس ها دارای شناسنامه فنی باشند که هفتگی معاینه شوند و تا رفع معایب اجازه تردد نداشته باشند.


شایسته است با نظارت دستگاه قضایی نقاط حادثه خیز کشور شناسایی و با جلب نظر کارشناسان مربوط و وزارت راه و شهرسازی نسبت به رفع آنها اقدام نماید.
شایسته است با نظارت قوه قضاییه دستورالعمل ویژه حمل و نقل مسافر تنظیم شود به گونه ای که شرایط لازم برای موسسات حمل و نقل، استخدام راننده، شناسنامه فنی وسیله، ضمانت اجرا و سایر موارد پیش بینی شود.

به امید روزی که شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار