پیش‌بینی برداشت بیش از 300 تن خرما از باغات استان سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 353 تن خرما از باغات این استان برداشت شود.

کد مطلب: ۶۶۴۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان ، لطف‌الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کشت محصول خرما در برخی از نقاط این استان گفت : خرما یکی از مقدس‌ترین و قدیمی‌ترین درختان است که از نواحی جنوب غربی آسیا منشأ گرفته و کشت آن در مناطق گرمسیر جهان رونق دارد.

وی با بیان اینکه 116 هکتار از باغات استان سمنان به کشت خرما اختصاص دارد، افزود: درمجموع این باغات 67 هکتار آن بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: این محصول به‌طور عمده در منطقه طرود شهرستان شاهرود و معلمان دامغان کشت می‌شود.

رضایی با اذعان به اینکه عملکرد تولید خرما در هر هکتار 5 تن است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 353 تن خرما از باغات استان سمنان برداشت شود.

وی افزود: به جهت وجود بازار خوب داخلی خرما نقش اساسی در اقتصاد خانوارهای مناطق مذکور دارد و استفاده از تمام ظرفیت موجود جهت توسعه محصول از سیاست های مهم این سازمان است.

مهدی قرائیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز با اشاره به کشت محصول خرما در منطقه طرود شاهرود گفت: خرمای سازگار با آب‌وهوای طرود از نوع کبکاب بوده و عمدتاً مصرف تازه خوری دارد.

وی با اشاره به‌ضرورت توجه به بازار مصرف این محصول گفت: از آنجا که این محصول در استان سمنان بازار مناسبی دارد، کشت ارقام جدید این محصول نظیر رقم «پیارم و مجول» رو به افزایش است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به توسعه کشت این محصول در باغات استان سمنان تصریح کرد: امسال طرح توسعه کشت خرما در حدود 20 هکتار از باغات این استان اجرا شد که از این میزان 15 هکتار مربوط به کشت جدید بود که در منطقه طرود انجام‌شده است.

قرائیان با اشاره به حمایت‌های این سازمان برای توسعه نخلستان‌های تولید خرما گفت: در این راستا 200 میلیون ریال یارانه خرید نهال خرما به باغداران پرداخت شد.

گفتنی است؛ طرود در 130 کیلومتری شاهرود و معلمان در 100کیلومتری دامغان واقع‌شده که دارای آب‌وهوای خشک و گرم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار