روز ملی سینما؛ پیوند صنعت و هنر

رسانه؛ ابزاری است برای انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، با این تعریف، سینما یک رسانه است؛رسانه‌ای دیداری-شنیداری که مجموعه‌ای از هنر و فناوری را به خدمت می گیرد تا پیام خود را به مخاطبانی که فارغ از هر کار و درگیری با هدف پرکردن اوقات فراغت در مکانی جمع شده‌اند، برساند.

کد مطلب: ۶۶۴۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ رسانه؛ ابزاری است برای انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، با این تعریف، سینما یک رسانه است؛رسانه‌ای دیداری-شنیداری که مجموعه‌ای از هنر و فناوری را به خدمت می¬گیرد تا پیام خود را به مخاطبانی که فارغ از هر کار و درگیری با هدف پرکردن اوقات فراغت در مکانی جمع شده‌اند، برساند.
و جالب اینکه همین ویژگی (پرکردن اوقات فراغت) سبب می¬شود که پیام سینما از طریق فیلم تاثیرگذارتر نسبت به سایر رسانه‌ها باشد. اما چرا...؟
سینما با پرده عریض خود، صحنه ها را به زندگی تماشاچی واقعی تر و نزدیک تر می‌کند.
مخاطبان در مدت تماشای فیلم درساعاتی که خودشان انتخاب کرده‌اند خود را فارغ از هر چیز به جای شخصیتهای فیلم گذاشته و با آنها همذات‌پنداری می کنند. بنابراین آن پیام نسبت به پیامهای سایر رسانه ها تاثیرگذارتر می شود.
چون پیام نه به شکل مستقیم بلکه غیرمستقیم، در قالب فیلم و موسیقی و تصاویر رنگارنگ و سایر جلوه های بصری به سوی مخاطبان ارسال می شود آن را موثرتر می کند. بطوری‌که گاه تاثیرات یک فیلم تا مدتها بر روی افراد باقی می ماند و آنها پس از پایان تماشای فیلم در سینما، همچنان آن را با خود به بیرون از آن فضا می برند.
خلاصه اینکه؛سینما بر فرهنگ، آموزش، سیاست، اقتصاد و اجتماع تاثیرگذار است؛ چون بر روی آدمها موثر است.
با این توضیحات، حالا شاید بفهمیم که چرا حکومتها و دولتها بر روی این رسانه حساسیت و نظارت زیادی دارند و برای آن سرمایه گذاری می کنند.
از سوی دیگر، امروزه با وجود توسعه تکنولوژی ارتباطات و وتنوع رسانه‌ها اما همچنان سینما محبوب است؛ چون وجه غالبی از آن هنر است و هنر همیشه جذاب است.
"سینما"؛ جدیدترین شاخه هنر معروف به "هنر هفتم" است که از 6 هنر قبل از خود در انتقال پیامش وام می¬گیرد و به نوعی مدیون آنهاست.
این هنر محبوب با فرصتهای اِشتغالی که ایجاد می کند و درآمدزایی خود، امروزه به عنوان یک صنعت به حساب می آید که آن را "صنعت سینما" می خوانند یعنی وجوه اقتصادی نیز دارد.
نکته جالب اینجاست که با وجود توسعه تکنولوژی ارتباطات و شخصی تر شدن فضای تماشای فیلم اما باز هم سینما پرطرفدار است. گرچه باید بپذیریم میزان تماشاگران سینما دچار تغییراتی شده و گاه کاهش هم داشته‌است. از این‌رو در خیلی از کشورها با تمهیداتی سعی دارند این صنعت را چون گذشته پررونق و سرپا نگه‌دارند. تمهیداتی؛ چون برگزاری انواع جشنواره ها، تبلیغات گسترده فیلم ها از دیگر رسانه ها، فروش نیم های بلیت سینما در برخی از روزها‌ی هفته و نامگذاری "روزی به نام سینما" در تقویم ملی هر کشور از جمله آنهاست.
در کشور ما 21 شهریور،"روز ملی سینما" است. این روز به همه آنها که ماندگاری این صنعت، مستقیم و غیرمستقیم مدیون آنهاست؛ مبارک!
*اعظم عابدینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار