نادر مشایخی در گفت و گو با پانا:

باید هدف از تدریس موسیقی را مشخص کرد

نادر مشایخی درباره آموزشکده های موسیقی گفت: افرادی که می خواهند در این آموزشکده ها تدریس کنند باید روح و اصل موسیقی را درک کنند و هدف از تدریس آن را بدانند و به بهترین نحو موسیقی را تدریس کنند، در غیر این صورت دلیلی برای تشکیل چنین مراکز آموزشی وجود ندارد.

کد مطلب: ۶۶۳۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره میزان موفقیت آموزشکده های موسیقی کودکان گفت: متأسفانه توجه لازمی که باید به نحوه آموزش این آموزشکده ها می شد صورت نگرفته است، به نظر من باید برای افرادی که قصد تدریس در این آموزشکده ها را دارند آزمونی تعیین کنند و از این طریق توانایی آنها را مورد سنجش قرار دهند. اما اخیرا شاهد این جریان هستیم که این آموزشگاه ها تنها اسمی ازتدریس موسیقی به کودکان را یدک می کشند ولی در واقعیت حتی هدف از آموزش موسیقی را نمی دانند.
مشایخی در پاسخ به راه حل پیشنهادی برای کارآمد بودن این آموزشگاه ها گفت: به نظر من وزارت ارشاد باید کلاسهایی را جهت آموزش اصل و روح موسیقی و همچنین هدف از آموزش آن را به افرادی که قصد تدریس در این آموزشگاه ها را دارند تشکیل دهد، زیرا اگرانسان ها موسیقی را بدرستی درک می کردند حتی می توانستند برای اجتماع نیز برنامه ریزی کنند، درواقع می توان گفت که تمام اطلاعات و امکانات شناخت شناسی که برای بشر وجود دارد را می توان در موسیقی یافت و به همین دلیل موسیقی یک راه و وسیله برای برقراری روابط اجتماعی است.
وی با اشاره به هماهنگی کار یک ارکستر در این باره بیشتر توضیح داد: زمانی که به کار یک ارکستر نگاه می کنیم متوجه هماهنگی و نظم بالا و دقیق آن می شویم، به همین دلیل می توان گفت که رکن اصلی ارتباطات بشر در هم زمانی و زمان بندی دقیق ارتباطات است.
وی همچنین افزود: باید به این نکته که چه قسمتی از موسیقی برای بچه ها جذابیت دارد و بیشتر آنها را جذب می کند توجه کرد اما باتوجه به اینکه هیچکدام از نکات ذکر شده رعایت نشده اند این پروژه کاملا با شکست مواجه شده است و تنها به وسیله ای برای سرگرمی و کسب درآمد تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: البته من به شخصه با موضوع کسب درآمد این افراد مشکلی ندارم اما مسئله مورد توجه این است که باید آنچه را که مورد نیاز انسان و جوان ایرانی است به آنها آموزش دهند.
مشایخی با مطرح کردن سوال درباره معیار های وزارت ارشاد برای دادن مجوز به آموزشکده های موسیقی ادامه داد: به نظر من وزارت ارشاد می تواند از یک سری معیارهای بخصوص در جهت پیشبرد موسیقی استفاده کند. همان طور که همه ی ما می دانیم امروزه جوانان بسیار با استعداد هستند و ما باید از آنها در میدان کار استفاده کنیم و هرگز نباید بگوییم که چون جوانان کم تجربه هستند پس از عهده هیچ کاری برنمی آیند بلکه باید کار را بدست آنها بدهیم و ببینیم که چگونه از عهده کارها بر می آیند، البته قابل ذکر است که لازمه ی کارکرد بهتر جوان ها آموزش درست است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این موضوع که موسیقی بیکلام نیازی به مجوز ندارد گفت: از آنجایی که موسیقی بیکلام، کلامی ندارد که بخواهد از طریق آن ابراز عواطف داشته باشد ودر رابطه با موضوع مشخصی صحبت کند پس دلیلی برای سخت گیری و ندادن مجوز باقی نمی ماند.
رهبر ارکستر تصریح کرد:از آنجایی که دامنه موسیقی بیکلام خیلی گسترده است و نمی شود معنای بخصوصی را به آن ارتباط داد و حتی امکان تفسیر نیز وجود ندارد و یا پایین است و البته فردی که در حد دادن مجوز به این نوع از موسیقی باشد و سواد موسیقیایی لازم را داشته باشد در ایران وجود ندارد پس نیازی به دادن مجوز نیست.
وی همچنین درباره علایق متفاوت موسیقی گفت: بطور مثال فردی که دارای 50سال سن است نمی تواند درباره موسیقی مورد علاقه یک جوان 20 ساله نظری بدهد زیرا هر کس با نوع خاصی از موسیقی ارتباط برقرار می کند و از گوش دادن به آن لذت می برد. در واقع علایق در موسیقی متفاوت است و افراد به سبک ها ودسته های متفاوتی از آن گرایش دارند بنابراین ما نمی توانیم کسی را مجبور به گوش دادن به سبک خاصی از موسیقی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار