ضوابط سخت گیرانه در جذب معلم؛ ضرورت یا سنگ اندازی؟

شیوه نامه جذب معلمان در آموزش و پرورش در گذشته هم وجود داشت اما شاهد بودیم که تعداد اندکی از معلمان ما با برخی مشکلات جسمی در کلاس های درس حضور می یافتند که این شیوه جذب تغییر یافته اما این بار آنقدر ضوابط سخت شده که تعداد اندکی را می توان یافت که از این صافی عبور کنند.

کد مطلب: ۶۶۱۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، شغل معلمی به دلیل اهمیت آن نیازمند وجود افرادی توانمند و کارآمد در این عرصه است بنابراین وجود استانداردهایی که از نظر سلامت جسمی، روحی غربالگری برای متقاضیان این حرفه داشته باشد بسیاری ضروری است.

امسال شیوه نامه جذب معلم با تغییرات بسیاری مواجه شد که انتقاداتی نیز در جامعه به دنبال داشت؛ تغییراتی که فهرستی بلند از استانداردها را برای ورود به حرفه معلمی در نظر گرفته است البته وجود برخی از این استانداردها نظیر توجه به بیماری‌های اعصاب و روان درحرفه خطیر معلمی از اهمیت بسزایی برخوردار است و ایجاد محدویت در چنین ناهنجاری ها برای جامعه هدف یعنی دانش آموزان موثر خواهد بود اما در مواردی نیز سخت گیری هایی بیش از نیاز لحاظ شده است.

شیوه نامه جذب معلمان تلقی محدویت نیست

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در مورد این شیوه نامه عنوان کرد: موارد در نظر گرفته شده برای رسیدگی و پشتیبانی از دانشجومعلمان در طول دوران تحصیل بوده و جنبه محدودیت ندارد بلکه می‌تواند شاخصی مراقبتی برای دانشجو معلمان در دوران تحصیل و در طول دوره خدمت آنها باشد.

وی با بیان اینکه شاخص ها محدودیتی در کار معلمان ایجاد نمی کند، گفت: تا زمانی که حقوق دانش آموزان رعایت شود محدویت برای معلمان قائل نمی شویم اما اگر این مساله موجب اختلال در کار معلمی باشد اجازه فعالیت به معلمان نمی دهیم.

توانایی معلمان در انتقال مسائل آموزشی به دانش آموزان نقش مهمی دارد و گاه ناهنجاری ها و تفاوت در نوع بیان و حتی گویش می‌تواند در انتقال مطالب اثر گذار باشد بنابر همین مساله چهار بند راجع به اعمال برخی موجب لهجه و گویش که انتقادات بسیاری در پی داشت، بیان کرد: آموزش و پرورش ۲سیاست بومی گزینی و توزیع جنسیتی برابر را همواره در دستور کار دارد بنابراین این مساله بومی گزینی علاوه بر اینکه مانع از پذیرش افراد غیر بومی نمی شود روند بهتری را در جذب متناسب با فرهنگ منطقه دارد .

زیاده روی در انتخاب نیروی انسانی آموزش و پرورش

سونامی بازنشستگی در مدارس کشور و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به حدی است که مسئولان این وزراتخانه رسما به این مساله اذعان داشتند بنابر چنین شرایطی ضمن اینکه به کارگیری نیروهای توانمند ضروری است اما زیاده‌روی در استانداردهای جذب این حرفه در شرایط کمبود کنونی نمی تواند راه چاره ای برای آموزش و پرورش باشد.

برخی از شرایط جذب معلمان به گونه ای سخت گیرانه نیروی انسانی متقاضی کار را زیر ذره بین برده است مواردی مانند شکل ظاهری و انجام عمل جراحی در صورت عدم محدودیت برای کار معلمی ضرورت چندانی نخواهد داشت.

مسئولیت های درنظر گرفته شده برای کار معلمی نیازمند توانایی بالا در اجرای امور است اما این مساله نباید با افراط و تفریط در شیوه جذب همراه باشد و حد و مرزی کارآمد برای آن تعریف شود تا ضمن تامین نیروی انسانی توانمند و رفع مشکل کمبود معلم، متقاضیان این حرفه در مسیر سنگ اندازی های اداری ناکام نباشند.

به روز شدن این ضوابط و انتخاب بهترین نفرات با بهترین شرایط کار خوبی است که از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده اما این شرایط نباید به گونه ای باشد که ضوابط را آنقدر سخت رد نظر بگیریم که فقط تعداد اندکی از این صافی عبور کنند و خودمان مجبور باشیم دوباره برخی موارد را نادیده بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار